Ma kezdődött a világ egyik legfontosabb e-kereskedelmi napja. Az Alibaba indította Szinglik Napja minden évben rengeteg vásárlót vonz, emellett sorra dönt meg bevételi rekordokat. Tavaly már az esemény első 3 percében 1,5 milliárd dollárnyi forgalmat bonyolított le a kínai óriás. Azonban a Szinglik Napja nemcsak az Alibabának fontos, de más világmárkák is hatalmas eladásokat produkálnak ilyenkor.

A kínai eredetű Szinglik Napja 2009-ben indult, azzal, hogy az Alibaba óriási, egynapos kedvezményeket kezdett ajánlani a vásárlóknak. A dolog eredete azonban az 1990-es évek elejéig nyúlik vissza. A nankingi egyetem diákjai tartották meg először az „ünnepet", és így akarták oldani a szinglik magányosságához köthető társadalmi sztereotípiákat.. A Valentin-nap ellenpontjaként létrehozott mozgalomnak november 11-ét, vagyis az év 11. havának 11. napját választották, pusztán azért, mert az 1-es szám remekül szimbolizálja a szingliket.

Jack Ma, az Alibaba jelenlegi vezére, akit jövőre vált majd Daniel CsangForrás: AFP/Str

Tavaly a Szinglik Napja komoly bevételt hozott, hiszen egyetlen egy másodperc alatt 256 000 tranzakció történt az Alibaba oldalán. A vállalat 2017-ben 25,3 milliárd dolláros bevétellel zárta a napot. Az összeg nagyságát jól mutatja, hogy ez a szám akkora, mint a Black Friday és a szintén népszerű Cyber Monday összesített 2016-os bevételének a duplája.

A cég jelentése szerint tavaly a legnépszerűbb termékek a gyapjasollós rák (2 millió darab), a pelenka (1,5 milliárd darab), a palackozott víz (70 millió darab), valamint a fogkrém (11 millió darab) volt.

A világmárkák sem panaszkodhattak. A L'Oréal megháromszorozta eladásait, a Tag Heuer pedig alig 15 perc alatt érte el a 2016-os bevételét. A ruházati cégeknek is iszonyatosan ment. A Columbia Sportswear 800 százalékos növekedést produkált, míg a North Face 400 százalékkal növelte bevételét.

A Szinglik Napja a világ egyik legfontosabb e-kereskedelmi eseményeForrás: AFP/Imaginechina/Tu meifei

Idén a szakértők várakozásai alapján 500 millióan fogják felkeresni az Alibaba honlapját. A vállalat robbanásszerűen növekszik, az előző évben például az eladások 39 százalékkal haladták meg a 2016-os adatokat. A mostani Szinglik Napját elég kedvezőtlen gazdasági környezetben tartják meg. A kínai gazdaság lassul és az Egyesült Államokkal való vámháború is hatással lehet a vásárlói kedvre.

Mindemellett az online eladások növekedésének mértéke is lassult, összesen 12 százalékkal az idei év második negyedévében.

Éppen ezért az Alibaba idén minden eszközt bevet a Szinglik Napjának népszerűsítésére. A nemrég felvásárolt ele.me nevű startup például segít majd kiszállítani a Starbucks boltok ételeit és italait, míg a Taobao kuponokkal hozza meg a vásárlók kedvét, a Lazada pedig promóciókkal segíti az Alibabát.

Jack Ma, az Alibaba vezére már három éve próbálja globális jelenséggé tenni az eddig főleg Ázsiában népszerű "ünnepet", ez viszont eddig még nem sikerült. Tavaly - Kínát leszámítva - az Egyesült Államok, Hongkong és Oroszország voltak a legfontosabb résztvevők. A külföldiek főleg mobiltelefonokat és ruhákat vásároltak.

Akár 1 milliárd csomagot is kézbesíthetnek a Szinglik Napja miattForrás: AFP/Str

Az Egyesült Államokat viszont idén már nehéz lesz bevonzani, és nem csak a vámháború miatt. Donald Trump, az USA elnöke ugyanis jelezte, hogy kiszállnának abból az egyezményből, amely a kínai vállalatoknak csomagküldési kedvezményt biztosít az USA-ba.

Ennek ellenére van rá esély, hogy idén is rekordok dőlnek meg ezen a napon, hiszen az Alibaba minden eddiginél komolyabban készült. A vállalatnál arra számítanak, hogy összesen 1 milliárd csomagot kell majd kézbesíteniük, ezért megépítették a világ első teljesen robotizált raktárát, ahol összesen 700 robot dolgozik azért, hogy a Szinglik Napján rendelt áru rendben eljusson majd minden vásárlóhoz.