Több odafigyeléssel kevesebben hagynák ott a cégeket

Család, Az anyaság-munka kapcsolatában csak egy a bökkenő: a gyerek
állásinterjú aggodalom izgalom
Vágólapra másolva!
Ma 38 százalékos az átlagos éves fluktuáció Magyarországon, de előfordul 100 százalékos is, ami azt jelenti, hogy aki ma egy cégnél dolgozik, az egy év múlva már biztosan nem fog. A csalódás a legfőbb oka a fluktuációnak, pedig a cégek tehetnének ellene.
Vágólapra másolva!

A kékgallérosnak hívott munkavállalók körében a HR-Evolution Kft. reprezentatív kutatása szerint

41,5 százalékos aránnyal a csalódás vezet a felmondások legfőbb okai között:

a munkáltató egyszerűen nem tartotta be, amit ígért. A kevés fizetés vagy az embertelen bánásmód csak ez után következett a listában, 39, illetve 34,5 százalékkal.

– mondta Csikós-Nagy Katalin fluktuációkezelés szakértő, a HR Evolution Kft. ügyvezetője.

A csalódás már az első napon bekövetkezhet, ha csak a munkába álláskor derülnek ki fontos feltételek vagy elvárások. Például ilyen lehet, hogy a próbaidőre nem jár fizetéselőleg, munkahelyen nem hordhat ékszert vagy műkörmöt a munkavállaló, ám ez a felvételi folyamat során nem hangzott el.

Ha a munkavállalót egyből a mélyvízbe dobják, és még egy mentőövet sem dobnak utána, az szintén kritikus.

A jó munkahelyi légkör és az, ha a munkavállalók kezdettől fogva tudják mi vár rájuk, viszont sokat enyhíthet a kezdeti stresszen.

A beilleszkedésre körülbelül fél évet kell várni. A régi alkalmazottak viszonya itt is kritikus az új dolgozóhoz, egy stresszes és feszült, demoralizáló munkakörnyezetben nem lehet tartósan pozitív szemlélettel dolgozni, alkotni. Ezen sokat segíthet a cég vezetése, már amennyiben van rá hajlandósága és persze kap is visszajelzést.

Amikor a kezdőből régi munkavállaló lesz, akkor körülbelül három év után jelentkezik egy újabb válságos időszak. Ha ekkor a munkavállaló azt látja, hogy folyamatosan érkeznek az újak, de a régiek lojalitását nem becsülik meg, az szintén váláshoz vezethet a munkavállaló részéről.

A munkavállalók felmondásának oka több mint 40 százalékos mértékben, a csalódás Forrás: Thinkstock

Jó, de akkor mi a megoldás?

Új szemléletre van szükség.

A munkavállalók mobilitási kedvét meghozta az elmúlt két év egyre növekvő munkaerőhiánya, és felértékelődött a jó munkahelyi légkör és az empatikus, emberközpontú vezetői attitűd és vállalati kultúra. Az alkalmazottak jólétére az első perctől figyelni kell, vagyis nem csak a toborzásra, de a meglévő dolgozók megtartására is erőforrást kell fordítani Csikós-Nagy Katalin szerint.

Az elmúlt időszakban sokkal fontosabb lett a munka és magánélet egyensúlya a munkavállalók számára, mint korábban, és ebben

kritikus a munkaidő beosztás és a hosszabb távú, akár hetekre előre szóló tervezhetőség.

Úgyszintén fontosak az ünnepek, amikor főleg az Y és Z generáció tagjait nehezebb munkára bírni. De a munkáltatói lojalitás olyan apróbb dolgokon is múlhat, minthogy a dolgozó kap-e céges parkolóhelyet az autója számára, vagy a vezetés érezteti-e a megkülönböztetést fizikai és szellemi munkavállalók között.

Cikkünk a Piacésprofit.hu írása alapján készült.