A PayPal megbízásából, az Ipsos piackutató által a fogyasztók és a kereskedők körében készült nemzetközi kutatás áttekintést nyújt az m-kereskedelem (mobil kereskedelem) legfrissebb globális trendjeiről, és olyan meghatározó fogyasztói és kereskedő tendenciákat vizsgál, mint a közösségi platformokon történő vásárlás és a biztonságos mobilfizetés kérdésköre. Mindez különösen hasznos lehet a magyar e-kereskedelem azon szereplői számára is, akik az év legnagyobb globális vásárlási időszaka alatt prioritásként kezelik a legfontosabb e-kereskedelmi piacokra (Egyesült Államok, Németország, Egyesült Királyság, Kanada és Kína) történő értékesítéseik növelését. A kutatás megállapításainak hasznosításával a vállalkozások képesek lehetnek választ adni az online értékesítés világának legújabb kihívásaira.
A globálisan megkérdezett fogyasztók közel 80 százaléka vásárolt már okostelefonon keresztül, miközben a webshopoknak csak 63 százaléka optimalizált mobil fizetések fogadására.
A két érték közötti több mint 15 százalék százalékpontos különbség rámutat, hogy sok vállalkozás nem használja ki a mobil kereskedelem robbanásszerű növekedése által kínált lehetőségeket.
A kutatás alapján a vállalkozásoknak mobiloptimalizált élményt kell kínálniuk, különösen, ha a fiatalabb – például Z és Y generáció – korosztályt kívánják megszólítani. Az egyszerű és biztonságos mobil élmény biztosítása eddig nem feltétlenül volt prioritás a világ kisvállalkozásai számára, most azonban a mobilos vásárlók igényeinek előtérbe helyezése kevesebb kosárelhagyáshoz vezethet, és akár 15 százalékkal több potenciális vásárlót eredményezhet.
Magyarországon a kkv-k csak 13 százaléka értékesít online – ez valamivel alacsonyabb, mint az EU tagállamok 17 százalékos átlaga.
"Ugyanakkor, a PayPal adatai szerint a nemzetközi kereskedelmet folytató online vállalkozások növekedési üteme sokkal magasabb (14,3 százalék), mint a csak helyi kereskedelemben érdekelt vállalkozásoké (2 százalék)" – mondta Marcin Glogowski, a PayPal közép- és kelet-európai ügyvezető igazgatója.
Tények és trendek a nagyvilágból
India vezető szerepet játszik a mobil kereskedelemben: az indiai fogyasztók 70 százaléka inkább mobil eszközt használ a vásárláshoz, és az indiai kereskedők 81 százaléka optimalizálta webhelyét mobilos vásárlására.
Az európai piacok közül legtöbben Olaszországban vásárolnak okostelefonon keresztül; ugyanakkor az olasz vállalkozások csak 65 százaléka számolt be mobiltelefonra optimalizált webhelyről vagy saját alkalmazásról.
Az Egyesült Államokban a fogyasztók 72 százaléka használ okostelefont online fizetéshez, míg a vállalkozások 57 százaléka optimalizálta a vásárlói élményt mobiltelefonra.
A biztonság és a bizalom fontos szempont a mobilos vásárlók fogyasztói döntéseiben. Globálisan a vásárlók 51 százalékának vannak aggályai a mobil kereskedelem biztonságosságával kapcsolatban, bár egyes országokban, mint például Japán, csupán a fogyasztók 28 százalékának vannak fenntartásai.
A biztonsági kérdések miatt leginkább aggódó országok elsősorban az angol nyelvterületek: Egyesült Királyság (64 százalék), Ausztrália (63 százalék) és az Egyesült Államok (58 százalék).
A fogyasztók mellett a kereskedőknek szintén vannak fenntartásaik, számukra ez a mobiltelefonra történő optimalizálás egyik legfőbb akadálya: az adatok szerint ötből egy online kereskedő aggódik amiatt, hogy az ügyfelek adatai biztonságban vannak-e mobilvásárlás során.
A kutatás szerint a közösségi kereskedelem kínálati és keresleti oldala egyensúlyban van: jelenleg a kereskedőknek és fogyasztóknak egyaránt a harmada nyitott a közösségi platformokban rejlő lehetőségek kiaknázására. A közösségi kereskedelem népszerűsége országonként eltér, jelenleg Indiában a legnépszerűbb, ahol az elmúlt 6 hónapban már a vásárlók 57 százaléka használta valamelyik közösségi oldalt vásárlására. Globálisan a leggyakrabban használt platformok a Facebook, az Instagram és a WhatsApp (a közösségi kereskedelmet igénybe vevő válaszadók 35 százaléka a Facebookot használja).
A tanulmány végül pár további megállapítást tesz, melyből kiolvasható a jövő körvonalazódó trendje.
A mobilról történő vásárlások során a vásárlás megszakításának vezető oka az, hogy a kereskedők nem kínálják fel a vásárló által preferált fizetési módot. A kutatás szerint a fogyasztók 21 százaléka szakította már meg a vásárlást, mert az általuk kedvelt fizetési mód nem volt elérhető.
A kutatás szerint a fogyasztók mobiltelefonos fizetéshez legnagyobb arányban PayPal-t használnak (53 százalék),
a következő legnépszerűbb fizetési mód pedig a hitelkártya (44 százalék).
A bolti vásárláskor is egyre népszerűbb a mobil.
A kutatásban résztvevő kereskedők 87 százalékának fizettek már érintés nélküli fizetéssel, és ezeknek a tranzakcióknak 50 százaléka történt okostelefonnal.
India az érintés nélküli vásárlás területén is élen jár: az indiai kereskedők 98 százaléka fogadott el okostelefonos, vagy viselhető készülékes fizetést az elmúlt 6 hónapban.
A nők élen járnak a mobil vásárlás alkalmazásában:
48 százalékuk vásárol az interneten mobil eszközzel, miközben a férfiak csak 39 százaléka használja ezt a megoldást. A vásárlás helyét tekintve a nők 19 százaléka, és a férfiak 26 százaléka használ mobilt a munkahelyen történő vásárláshoz.