A hazai cégek is sokat tanulhatnak a Google-tól

Google, Google Chrome
ANKARA, TURKEY - SEPTEMBER 6: Google's logo is seen on a screen in Ankara, Turkey on September 6, 2018. Aytug Can Sencar / Anadolu Agency
Vágólapra másolva!
Kiss T. Anna tanácsadóként nem csak a vállalatvezetők personal branding fejlesztésén dolgozik, hanem ismeri a hazai vállalatok kihívásait is. A Google-ről szóló, decemberben megjelent könyvében azt mutatja meg, hogyan működik egy innovatív és a felhasználóira koncentráló vállalat, amiből a hazai cégek is sokat tanulhatnak.
Vágólapra másolva!

A Google alapítói nem céget akartak létrehozni, ezért teljesen más utakat választottak, mint a többi dotcom-cég akkoriban. Az alapító Larry Page-nek volt egy álma: a világ tudását egy adatbázisban ingyenesen elérhetővé tenni. Ez 1995-ben történt, ekkor már három kereső működött az interneten, de egy egyetemi dolgozat keretében Sergey Brinnel közösen kidolgozták az oldalak rangsorolásán alapuló új megoldásukat.

Hamar elfogyott azonban az az 1 millió dollár, amit a családoktól és a barátoktól kaptak, már közel volt a bedőlés. Ekkor Andy Bechtolsheim, az akkor jól menő Sun Microsystems alapítója 100 ezer dollárral szállt be a cégbe, és a jó nevű menedzser hatására a kockázati tőkések is elkezdtek befektetni a cégbe. Végül 25 millió dollárnyi befektetést sikerült szerezniük. Az 1998-ban alapított cégben 2001 elejére elköltötték ezt a 25 millió dollárt. Ekkor változásra volt szükség: profi menedzsmentet állítottak fel.

A Google a dotcom lufi kipukkanása előtt nőtt naggyá, és teljesen más fejlődési irányt hozott, mint az ipari forradalom óta ismert gazdaságban.

A legnagyobb különbség, hogy a technológiai cégeket nagyon egyedi képességű emberek tudják sikerre vinni, fontos az alapos informatikai és gazdasági tudás is, de csak nagyon kevesek rendelkeznek ezzel.

A Google esetében az volt a siker kulcsa, hogy egyszerűen nem törődtek vele, hogy a piac mit gondol, mi az elvárás.

Ők új piacot teremtettek. Mindezt elképesztő maximalizmussal egészítették ki: azt tűzték ki célul, hogy az ő termékeiknek kell a legjobbaknak lenniük. Ha valamiben ezt nem tudták elérni, akkor inkább hagyták és bezárták – mint most éppen teszik a Google Plusszal.

A Google sikerének egyik titka, amiből a magyar cégek is tanulhatnak, hogy a felhasználókat magukhoz kötötték Forrás: AFP/Anadolu Agency/Aytug Can Sencar

Korábban a hirdetések a közepes és nagyobb cégek számára volt csak elérhető, ám a Google új dolgot talált ki: belátták, hogy a hagyományos hirdetők piacára az újszerű internettel nem léphetnek be hatékonyan, viszont ha ők találják ki a piacot, akkor az első piacra lépő minden előnyét megszerezhetik. Ez azért kiváló gondolat, mert a GDP háromnegyedét még az USÁ-ban is a kkv-k adják.

Más keresők is vannak a világon, viszont amiben nagyon egyedit alkottak, az a hirdetési piac feje tetejére állítása volt. Technológiailag lehet, hogy le lehet másolni őket, de mégis van bennük valami egyedi, valami több, amit csak ők tudnak, mert az üzleti megoldásaik hatékonyságának senki nem tudott a közelébe sem jutni.

Kiss T. Anna szerint kell és lehet is a Google-től tanulni. Természetesen nem lehet mindent egy az egyben adaptálni, mert van ami egy globális nagyvállalatnál működőképes, egy hazai kkv-nál nem.

A Google sikerének egyik, ha nem a legfontosabb titka, hogy képesek voltak magukhoz kötni a felhasználóikat, mert olyan szolgáltatásokat alakítottak ki, amelyekkel szoros, interaktív kapcsolat alakulhatott ki velük.

Mindent a felhasználói elégedettség mozgat, ez a fejlesztések és az innovációk motorja. Nem egy meglévő terméket akarnak eladni, hanem olyan termékekkel jelennek meg a piacon, amilyenekre az embereknek szükségük van.

A vállalat működésének középpontjába az innovációt állították és a folyamatos megújulást.

Ezt is el lehet tanulni tőlük.

A teljes interjú a Digitalhungary.hu oldalán olvasható.