A bezárkózás árt a családi cégeknek is

2019.01.19. 15:01

A családi cégeknek megvan a képességük, hogy mikrovállalkozásokból erős kisvállalkozásokká váljanak. Ehhez a kulcs, hogy a cég alapítója minél több családtagot tudjon bevonni az üzletbe az őket követő generációból. Ez azonban nem könnyű.

A magyar családi cégek többségében két generáció dolgozik együtt, ezeknél a zömében kis- és középvállalkozásnál átlagosan 2,6 családtag vesz részt a munkában, a cég vezetésében pedig átlagosan két családtag vállal szerepet - derül ki a TÁRKI kétévente kiadott Társadalmi riport című kötetének Családi vállalkozások Magyarországon című fejezetéből, amely a magyarországi családi vállalkozásokat vizsgálta meg 2018-ban.

A kutatásban olyan cégek vettek részt, amelyeknek a 2016-os árbevétele 80 millió és 150 milliárd forint között mozgott, de nem szerepeltek a felmérésben azok a cégek, amelyek pénzügyi szolgáltatással foglalkoznak és az egyéni vállalkozók sem. A felmérés azokat a vállalkozásokat tekintette családi cégnek, amelyeket a család legalább 50 százalékban tulajdonol, legalább két generáció dolgozik a cégben, továbbá a családi utódlásban gondolkoznak.

Az újabb családtagok bevétele nem okoz gondot a családi cégek számára, viszont a továbblépés már jóval döcögősebb: sokkal nehezebben választanak külsős szakembert a vezetőségbe – mutat rá a Kamara Online. Pedig éppen ez a lépés jelentene átmenetet kis és középvállalkozás között. Azon cégek számára, amelyek ezt bátran meglépik, kinyílik az út a fejlődés előtt.

A családtagok, illetve a külsős szakemberek bevonása jobb eredményt hoz a cégnek a kutatás szerintForrás: Shutterstock

A kutatás alapján elmondható, a jobb gazdasági teljesítményt nyújtó családi cégek alapítói sikeresebben vontak be a munkába családtagokat és külső szakértőket egyaránt, az utódlásnál könnyebben engedték el érzelmileg cégüket, és jobban szét tudták választani a család és a cég dolgait, ezt pedig szabályozták is.

Az utódlás kérdése minden családi vállalkozás központi témája. Az alapítók jellemzően azt gondolják, a cég évtizedeken és generációkon át a család irányítása alatt marad, ám a valóság nem mindig hasonlít erre a képre. Sok esetben az utódlási folyamat vízválasztó a cég életében. Ha nem sikerül zökkenőmentes váltást végrehajtani, akkor az akár a vállalkozás végét is jelentheti. Ezért is fontos, hogy már idejekorán, vagyis még jóval az utódlást megelőzően képes legyen az alapító feladatok átadására, a vezetői szerepkör megosztására.

Cikkünk a Kamaraonline.hu írása alapján készült.