Online közösségi csatornákon, elsősorban Twitteren közzétett anyagokkal bombázza a jamaicai központi bank az állampolgárokat, melyekben népszerű énekesek és reggae-zenészek közreműködésével beszélnek-énekelnek az embereknek az inflációs rátáról, a mérsékelt és kiszámítható áremelkedés gazdaságélénkítő hatásairól, és hasonlókról.
Az ötlet a jegybank PR-igazgatójának, Tony Morrisonnak a fejéből pattant ki. A vezető azt is elmondta – írja a Quartz –, hogy nemcsak webes felületeken, hanem hagyományos tömegkommunikációs eszközökön is indítanak lakossági kampányt. Hirdetőtáblákon, rádiós üzenetekben, tévés szpotokban is tájékoztatnak arról, miért felesleges idegeskedni az árak emelkedése miatt.
A jamaicaiak félelmének ugyanis történeti okai vannak. Az amúgy is szegény szigetország a XX. század második felében több politikai és gazdasági megroppanással nézett szembe. 1995-ben az éves infláció elérte a 90 százalékot, és az akkori állapotok azzal fenyegettek, hogy az ország pusztító inflációs spirálba kerül, olyanba, mint amilyenben most Venezuela vergődik.
2015-ben még mindig két számjegyű, de már jóval kisebb volt a pénzromlás éves mértéke. Napjainkra, pár év erőltetett reformintézkedései nyomán kezd beállni az egyensúlyi helyzet, az infláció pedig 2,5 százalék körül mozog.
A jegybank célja azonban a 4-6 százalékos sáv elérése.
A lakosság pedig a nem is olyan régmúlt tapasztalatai nyomán, idegesen reagál az áremelkedésekre. Ezért a jegybank zenébe csomagolt üzenetekben beszél arról, miért kívánatos az ilyen mértékű pénzromlás, és miért nem lenne jó, ha az infláció előbb 2, majd 1, végül 0 százalékra csökkenne.
A PR-vezető elmondta:
rövid, velős üzeneteket fogalmaznak meg a szövegekben, amelyhez főként a reggae zenei elemeire épülő hátteret adnak a felkért előadók.
Morrison azt is közölte: az emberek többsége valóban nincs tisztában azokkal az összefüggésekkel, amelyek alapján érthetővé válik, miért nem kell tartani a jegybank által megcélzott sáv elérésétől.
Az első tapasztalatok kedvezők. Néhány Twitteren kiposztolt rövid zenés üzenet már több száz ezres megtekintésnél jár.