Összeomolhat a világ egyik legérdekesebb országának turizmusa

2019.02.18. 13:05

Egész Nepál turizmusát padlóra küldheti, és ezáltal a gazdaságon is nagy eret vághat az, ha nem sikerül belátható időn belül, megnyugtatóan rendezni a magashegyi országban tavaly kirobbant skandalumot. A szövevényes történetben csaló turisták, megvesztegetett orvosok és álságos utazási cégek éppúgy szerepet kapnak, mint tehetetlennek látszó kormányzati tisztviselők és egy nemzetközi vállalat, mely mégsem tűnik annak, aminek mondja magát.

Az egész ország turizmusára sötét árnyékot vető botrány robbant ki tavaly nyáron Nepálban, melyet az elsők között az AFP hírügynökség mutatott be a szélesebb közvéleménynek tavaly szeptemberi összeállításában. Az akkor megindult turisztikai lavina azóta sem állt meg, sőt, újabb és újabb csavarok jönnek elő a nem mindennapi történetben.

Egy nepáli hotel kültéri reggelizőasztala, 4200 méter magasanForrás: ONLY FRANCE/DUCOIN-ANA/ ONLYWORLD.NET/Ducoin-Ana

Sokat köszönhet Nepál a turizmusnak

Nepál magashegyi országának, a világtól való viszonylagos elzártságának, az ott tapasztalható kulturális hagyományoknak, különleges értéke van sok turista szemében. Az ország még mindig nem tekinthető hétköznapi utazási célpontnak, annak ellenére, hogy a kormányzati statisztikák szerint 2017-ben az előző évihez képest 25 százalékkal, 940 ezerre emelkedett a látogatók száma.

Az országba irányuló turizmus pedig itt fejlődik világviszonylatban is az egyik leggyorsabb mértékben, miközben az ország továbbra is presztízsértékű, egzotikus úti célként jelenik meg az utazók előtt.

A 2018-as jelentések szerint a teljes nepáli GDP-hez 7,8 százalékkal (kb. 1,9 milliárd dollár) járult hozzá a szektor 2017-ben. 

A 2018-as előzetes adatok szerint tavaly 5,2 százalék volt a hozzájárulás mértéke, míg a várakozások szerint 2028-ban már 8,2 százalék lesz. 

Mindez a növekedés azonban veszélybe kerülhet a tavalyi év elképesztő eseményei, illetve azok hatásai miatt.

Egy sérültet hoz le a mentőegység az Everest-alaptáborbólForrás: AFP/Roberto Schmidt

Sok millió dolláros csalás, legalább hónapokon át

Az ügy főbb vonalaiban így foglalható össze: túravezető cégek, helikopteres hegyimentést végző vállalkozások, de még katmandui kórházak orvosai is érintettek abban a nagyszabású csalássorozatban, amiben nemzetközi biztosítótársaságokat húztak le több millió dollárral. 

Az elképesztő csalássorozat néhány egyszerű trükkre épült. A jellemző megoldás az volt, hogy az isten háta mögötti hegyvidéken túrázóknál a helyi túravezetők a gondjaikra bízott nyugati utazók legapróbb sérülésénél vagy panaszánál is helikopteres mentést kértek. De ha azoknak nem volt éppen semmilyen problémájuk, akkor gondoskodtak róla, hogy legyen. Például ételükbe szódabikarbónát tettek vagy más módon érték el, hogy hányásuk, hasmenésük legyen - de semmiképpen sem olyan, ami olyan komoly beavatkozást igényelt volna, mint a több ezer méter magasan végrehajtott légi evakuálás.

Tavaly októberben kilenc hegymászó veszette életét az egyik hegyen, az ő keresésükre küldött egyik mentőegység tagjai helikopterüknélForrás: AFP/Suraj Paudyal

Ám a túravezetők biztonsági okokra hivatkozva azonnal helikopteres mentést kértek, aminek végén a túrázót általában Katmandu jobb kórházainak egyikében látták el. Itt nemegyszer még a turisták útlevelét is elvették, annak visszatartásával zsarolva őket. S mivel orvosok is részt vettek a machinációkban, így kis pihenéssel kifeküdhető panaszokat is súlyos eset ellátásaként jelentettek le a biztosítók felé.

Ez a biztosításicsalás-sorozat irdatlan összegeket jelentett a nagy társaságoknak. Csak egyetlen helikopteres evakuálás költsége, átszámítva, minimum több millió forint, amit a kórházi számla még feljebb tornázott.

A biztosítócégeknek pedig nem volt más választásuk, mint fizetni. S mint kiderült, nemegyszer előfordult, hogy a túrázók maguk is összejátszottak a túravezetőkkel, sérüléseket, panaszokat szimulálva, és különböző kiskapukat kijátszva, utólag osztoztak a kicsalt pénzen. 

Csak 2018 januárja és augusztusa között közel 1800 helikopteres mentést regisztráltak a hatóságok. 

A hallatlan ügyre a nepáli hivatalok vizsgálata derített fényt.

Az egyik földi mentőegység vezetője rádión tart kapcsolatot az érkező légi segítséggelForrás: AFP/Bikash Rauniyar

Bonyolódik az ügy

Ám ezzel még nincs vége a történetnek. A New York Times több alkalommal foglalkozott a kérdéssel, legutóbb január végén. Ennek apropóját az adta, hogy több jelentős, a turistákat biztosító társaság közös levelet intézett a nepáli vezetéshez. Ebben a nyílt levélben felszólították a turizmusért felelős adminisztrációt, hogy vessen véget a káros gyakorlatnak, és tisztítsa meg az ország turisztikai szektorát a szélhámos túraszervezőktől, csaló helikopteres mentőcégektől és hasonló elemektől.

A levelet aláíró Jonathan Bancroft annak a nemzetközi működésű, ausztrál hátterű Travel Assist nevű cégnek a képviselője, mely a speciális túrázásra és hegymászásra túrázókat biztosító nagy cégekkel együttműködve nyújt egészségügyi szolgáltatásokat. A levélben azt állítja, számos biztosítótársaságot képvisel, amikor  

nyílt és végső ultimátumot ad a nepáli kormánynak a helyzet megoldására, 

mely ha nem teljesül, a biztosítók kivonulnak az országból. 

Ha pedig nem lesz, aki biztosítsa az oda látogató hegymászókat és kirándulókat, akkor a nepáli turizmus beleáll a földbe.  Bancroft maga is emlékezteti a fent már jelezett publikus adatokra Katmandut, melyek a turizmus gazdaságban betöltött szerepét mutatják. Egyúttal teszetoszasággal vádolja a katmandui illetékeseket, azt állítva, hogy azok nem tesznek meg mindent a turisztikai szektor kitisztításáért.

Imazászlók és egy mentőhelikopter, ami az Everest-alaptáborba érkezettForrás: AFP/Roberto Schmidt

A biztosítók a jelenlegi számvetés alapján úgy kalkulálnak, a helikopteres mentések több mint harmada lehetett csalás tavaly az év első nyolc hónapjában, ami nekik átszámítva  több mint 1 milliárd forintjukba került. 

Kérdés persze, hogyan tudnak ezután egységesen fellépni a nepáli adminisztrációnál érdekeikben, ha - mint a következő fordulat mutatja - semmi sem az, aminek látszik.

Nepáli illúzió: semmi sem az, aminek látszik?

Az egyik helyi lap, a Kathmandu Post újságírói az elmúlt hetekben kiderítették, hogy a magát a biztosítók képviselőjeként bemutató Travel Assist körül sincs minden rendben. A lap hosszú összeállításban mutatja be, mennyi gyanús körülményt fedeztek fel a cég körül. Például a vállalat több levéllel és e-maillel bombázta az elmúlt hónapokban a katmandui turisztikai hivatalt, az emlékezetes januári ultimátum előtt is, néha igen kemény, már-már fenyegető hangot megütve. 

Ez még önmagában talán nem lenne gyanús, de az már igen, hogy miközben a cég a nepáli vezetés nyakára járt rá leveleivel, a szolgáltatási részleg vezetője felvette a kapcsolatot több helikopteres céggel, közvetlen szerződést ajánlva nekik, a helyi túraszervezők kihagyásával. A férfit Danny Kaine-nek hívják, és neve többször felbukkant a kormányzati szerveknek küldött e-mailekben is. Kaine gyakran érvelt azzal, hogy ők képesek hatékonyan fellépni a csalások ellen, csak nagyobb teret kellene adni működésüknek.

Ám a katmandui lapnál azt is kiderítették, hogy a cég semmiféle képviselettel nem bír az általa megnevezett több mint tucatnyi, nagy biztosítótársaság esetében. 

Vagyis a Travel Assist, illetőleg Danny Kaine, egyszerűen valótlant állított akkor, amikor nevükben lépett fel az ultimátumot adó levélben, amit az ügyvezető Bancroft írt alá.

Egy orvos egy, a hegymászók számára létesített sürgősségi ellátóhelyenForrás: AFP/Prakash Mathema

A nepáli újságíróknak szemet szúrt az is, hogy a cég kamu újságcikkekkel próbálja népszerűsíteni szolgáltatását, miközben azt állítja, jó kormányzati kapcsolatokkal bír az Egyesült Királyságban, az USA-ban és Új-Zélandon is. A lapnál azt a következtetést vonták le, hogy a vállalat a zavarosban halászva próbál monopolhelyzetbe kerülni, legalábbis ami a mentőhelikopteres szolgáltatás biztosítását illeti. Az lehetett a mesterterv - vélik a lapnál -, hogy légi mentést végző vállalkozókkal közvetlenül szerződve megkaparinthatják a hegyi turizmus szempontjából létfontosságú szolgáltatási piacot. Ez lehet a magyarázat arra, hogy Kaine többször megígérte a nepáliaknak írott levelekben, hogy cégük képes visszaszorítani a pofátlanul elharapódzó mentőhelikopteres csalás jelenségét.

A cég azt is állítja, korszerű digitális fizetési megoldásaival - például blockchain technológiával - az orvosi költségeket a biztosítók révén, a csalás lehetősége nélkül képes megtéríteni a kórházaknak.

Mindezt ugyanakkor árnyalja, hogy a lap szerint a cég többször fenyegetően lépett fel a helikopteres cégeknél, valamint a hegyi mentést végző vállalkozásoknál és túravezetőknél, azt követelve, hogy az utazók speciális biztosítását a vállalaton keresztül kössék meg, a képviselt társaságok valamelyikénél. Különben - így a források - a cég egyszerűen saját "feketelistájára" teszi őket, és a továbbiakban nem működnek velük együtt, kérésre sem.

Valaki nem mond igazat

Az újságírók hangyaszorgalommal gyűjtötték ki, hogy Bancroft, aki a cég ügyvezetője, 2018 áprilisában Twitter-fiókja szerint meglátogatta a nepáli Regionális Működési Központjukat, ahol a cég egyúttal helyi egészségügyi dolgozókat is képez majd. Ugyanebben a hónapban a cégvezető már az Everest-alaptáborban bukkant fel egy másik bejegyzés szerint. Négy hónappal később Bancroft arról posztolt, cégük kötelekében orvosok és nővérek állnak rendelkezésre a bajba jutottak ellátására, számos országban, így Nepálban is.

Az említett Danny Kaine azonban később ezt cáfolta, és azt mondta, Nepálban még csak irodája sincs a cégnek, nemhogy állandó stábja. Orvosokat és nővéreket szerződés alapján, csak a turisztikai szezonban alkalmaznak, szükség szerint, egyébként dublini központjukból irányítják nemzetközi működésüket. Kaine ugyanakkor, bár szóba állt az újságírókkal, egyetlen nyilatkozatához sem kívánta arcát adni.

Sérült személyt helyeznek a mentőhelikopterbeForrás: AFP/Roberto Schmidt

A lap megkérdezett katmandui orvosokat is, akik azt mondták, még soha egyetlen egy egészségügyi szakemberrel nem találkoztak az országban, aki a Travel Assist nevű cég munkatársa lett volna. 

Bárhogy is, a nepáli vezetésnek mostanra lett elege a zavaros ügyekből. A helikopteres mentést végző cégeket és 14 kórházat már tavaly felszólítottak arra, hogy valamennyi, a csalástípussal érintett mentési és ellátási esetről részletes adatokkal jelentsenek az Idegenforgalmi Minisztériumnak. A szervezet főigazgatója elmondta, hogy az új irányelv bevezetése után, szeptembertől jelentősen visszaesett a helikopteres hegyvidéki kimentések száma. 

A kormány azt is bejelentette, felgyorsítja azokat a vizsgálatokat, melyek a korábbi, nagyszabású csalássorozat feltárását és a bűnösök felelősségre vonását célozzák. 

Egyúttal azt is jelezték: az ország központi nyomozó irodája vizsgálatot kezdett a Travel Assist, illetőleg az ügyben Danny Kaine-ként többször felbukkanó személy ellen. A férfi ellen egyelőre azon a jogcímen vizsgálódnak, hogy engedély nélkül gyűjtött biztosítási és pénzügyi adatokat a mentőhelikopteres cégektől és a kórházaktól is, a kínált szolgáltatásaik népszerűsítésére.

Ugyanakkor az idézett lap szerint, elképzelhető, hogy ténylegesen a Travel Assist nevű cég áll a nagyszabású csalássorozat hátterében, és a vállalatnál futottak össze a szálak az ügyben. Ezt a feltételezést a további vizsgálatoknak kell megerősíteniük vagy cáfolniuk.

Közölték továbbá: a jövőben Nepálnak magának kell tudnia gondoskodni a turisztikai nyilvántartások pontos vezetéséről. Nem elfogadható az, hogy külföldi cégek kezébe kerüljenek az országnak is fontos adatok.