Itt a technológia hozta új trend: a memoáríratás

2019.02.16. 08:32

Mindössze néhány éve működik, mégis szép sikereket tudhat magánénak egy új szolgáltatás, a Story Terrace. Pedig a titok most is csak annyi, hogy egy jó ötlethez ügyesen illesztették napjaink információtechnológiai lehetőségeit.

Egyre nagyobb üzletet jelent napjainkban egyéni emlékirat elkészíttetése bérmunkában, majd megjelentetése könyvként. Sokan azért döntenek memoár készítése mellett, hogy az ajándékul szolgálhasson családtagjaiknak, de akadnak közöttük olyanok is, akik olyan, rendkívüli élettapasztalatokkal rendelkeznek, melyeket visszaemlékezések formájában, szívesen megismertetnének másokkal is.

Bárhogy is, a professzionális szolgáltatást nyújtó, általában egyszerre csak egy-két ügyféllel foglalkozó önéletrajz-, illetve emlékirat-készítők felbérelése sokak számára vállalhatatlan összeget jelent.

Nekik nyújthatnak segítséget azok a szolgáltatások, melyek az interneten kötik össze a megrendelőt a számára leginkább ajánlható íróval, mégpedig egyre inkább sablonizált, automatizált formában – mutatja be az Independent.

IllusztrációForrás: Photononstop/E. Audras

Az egyik ilyen a 2014-es, hollandiai alapítású Story Terrace, amely 2016-ban jelent meg az Egyesült Királyságban. A cég alapötletét részben az szolgáltatta, hogy az internet segítségével rengeteg szabadúszó író, bértollnok érhető el, akik megszervezése és munkára fogása innentől egy jó internetes fejlesztés kérdése.

Napjainkban a szolgáltatás mögött álló cég mintegy 500 íróval dolgozik együtt, akiket számos paraméter – lakhely, képzettség, egyéb szociális jellemzők – köt össze a megrendelőkkel.

S hogy mit is kínál a Story Terrace?

A vállalkozás mintákat mutat megbízásos, bedolgozói íróinak korábbi munkáiból. A megrendelő ennek segítségével választhatja ki, melyik íróval és pontosan milyen szolgáltatási csomag keretében szeretné elkészíttetni életrajzát, vagy épp mások számára is érdekes formába önteni életútjának emlékeit.

IllusztrációForrás: Photononstop/Eric Audras

Például az 1500 fontos csomagban (kb. 570 ezer forint) négyórás személyes interjú és négy példány foglaltatik benne egy 60 oldalas, színes fotókkal illusztrált, keménytáblás borítást kapó könyvből, melyben a megrendelő saját visszaemlékezéseit olvashatja. Természetesen a megrendelő igényeitől függően más szolgáltatási paraméterekkel is dolgoznak a Story Terrace munkatársai.

A megoldás nem működne a technológia nélkül – árulja el a cég egyik vezetője, arra utalva, hogy az internetes fejlesztéseik sok feladatot levesznek a vállukról, és megkönnyítik a kapcsolattartást a megrendelőkkel. A vállalatnál azt is elárulták, hogy a következő lépés az, hogy mindinkább automatizálják a munkafolyamatokat, és platformjuk inkább egy online „könyvkészítő felületre” emlékeztessen, ahol még a borító grafikai tervét is személyre szabhatja a megrendelő, emberi grafikus segítsége nélkül.

E fejlesztésekre a cég egyébként még 2017-ben 590 ezer fontos befektetést gyűjtött az egyik alaptól.

A vállalkozás értékét most 1,5 millió fontra, azaz mintegy 570 millió forintra becsülik.

Világszerte több mint 700 megrendelőjük van, közöttük olyanok is, akik különleges élettörténetüket ültetik át könyvformába a szogáltatás segítségével. Az egyik megrendelő például egy, a szudáni mélyszegénységben felnövekedett nő, aki felnőttként esélyegyenlőségi és oktatási kezdeményezéseket indított a hozzá hasonló sorsúak érdekében. Egy másik ügyfél pedig egy mongóliai származású illető, aki 1998-ban, még gyerekként érkezett Angliába, az első olyan mongol bevándorlók között, akik a posztszovjet érában engedélyt kaptak arra, hogy elhagyják országukat.

A portál munkatársai elmondták azt is: többen csak akkor döbbennek rá életük egy-egy szakaszának vagy eseményének valódi különlegességére, amikor a szolgáltatás keretében elkészített könyvüket kezükbe veszik, és abban olvassák azt.