Vágólapra másolva!
Nem kérdés, hogy a munkahelyi stressz beteggé tesz-e, márpedig ez visszahat a teljesítményre és végső soron a vállalkozás termelékenységére is. Dr. Butyka Ágnes foglalkozás-egészségügyi szakorvos a Webbeteg.hu oldalon összegyűjtött 9 tippet arra, hogyan csökkenthető a munkahelyi stressz.
Vágólapra másolva!

1. A bizalom a legfontosabb

A World Federation for Mental Health tanulmánya szerint

a munkahelyi stressz elsődleges forrása a bizalom hiánya.

Ilyen lehet például, ha valaki semmilyen döntési jogot nem kap a munkahelyén, amely nagyjából olyan mértékben növeli a szív-és érrendszeri betegségek rizikóját, mint a dohányzás.

2. Elszigeteltség csökkentése

Ha egy dolgozó nem kap információkat a munkahelyén, nem kap meghívást a megbeszélésekre, vagy ha figyelmen kívül hagyják a javaslatait, az könnyen vezethet oda, hogy elszigetelődve érezze magát. Ebből előbb önbizalomhiány, majd depresszió lehet.

A megoldás a csapatszellem, együttműködés.

3. Kilépés a taposómalomból

A taposómalom persze sokszor elkerülhetetlen, de időnként érdemes lehet színes, izgalmas dolgokkal felváltani. Ekkor a munkavállaló nem fogja úgy érezni, hogy a feladata folyton ismétlődik.

4. Pontos elvárások

Az elvárások pontos ismerete minden munkavállaló számára fontos, amikor a munkájában prioritásokat állít fel. Ezek erősen csökkentik a bizonytalanság okozta stresszt.

A munkahelyi stressz nem csak az egyénre, de rajta keresztül a cégre is rossz hatással van Forrás: Shutterstock

5. Az értékelés szerepe

Nem csak a pénzzel lehet motiválni, legalább ennyivel ér fel,

ha a vezető elismeri és visszajelzi a jó munkát és megköszöni a külön erőfeszítéseket,

továbbá rendszeresen utal rá, hogy a beosztott milyen fontos a cég számára.

6. Személyes találkozás

Bár ma már természetes, hogy minden feladatot e-mailen vagy egyéb elektronikus csatornán, illetve telefonon kapunk, a személyes találkozás fontossága egyáltalán nem veszett el, sőt, pont manapság értékelődik fel.

A személyes megbeszélések, a fizikai találkozások csökkentik a stresszt a személytelenebb elektronikus csatornákhoz képest.

7. A testbeszéd árulkodik

A jó vezető nem csak arra figyel, amit a dolgozó mond, hanem azt is, ahogyan mondja. A testbeszédből következtetni lehet a munkával kapcsolatos érzésekre, igényekre, ezáltal a munkavállaló stresszére is.

8. A munkaterhek megosztása

A túl nagy munkateher olyan komoly stresszfaktort jelent, amely a minőségi munka ellen hat.

A megoldás kulcsa a jó feladatelosztás.

9. Egészségügyi szűrés

„Plusz egy" típusú tippként a végén a stressz megelőzésével is érdemes foglalkozni, melyre rendszeres és kiterjedt foglalkozás-egészségügyi szűrések biztosítanak lehetőséget. Sokkal jobb időben elcsípni a munkahelyi stresszt, mint amikor már a kiterjedt jelenséget tűzoltva kell kezelni.

Cikkünk forrása a Webbeteg.hu írása, mely részletesebben is ír a fentiekről.