Fontos változás jön a tápszerek reklámozásában

2019.02.20. 19:01

Február 22-től hatályba lép a speciális gyógyászati célra szánt tápszerekre vonatkozó jogszabály, amely szerint nem tartalmazhat egészségre gyakorolt állítást a reklám.

Bár maga a szabály nem új, a közelgő határidő miatt mindenképpen fel kell hívni a figyelmet a február 22-től hatályba lépő változásokra – figyelmeztetett Fazekas Ildikó, az ÖRT főtitkára a Kreatív Online beszámolója szerint.

Az elnevezés mostantól élelmiszer, de a legyártott termék még tápszer néven forgalmazható.

Feltehető a kérdés, hogy a tápszerként forgalomba hozott és a feltüntetett minőség megőrzési időpontig jogszerűen tápszer elnevezéssel forgalmazható termékek milyen néven szerepelhetnek a reklámban?

Az ÖRT álláspontja szerint a fogyasztók egyértelmű tájékoztatása és a megtévesztés elkerülése érdekében azzal a jelöléssel, amellyel a fogyasztó az üzletekben találkozik.

Tehát ameddig tápszerként forgalmazzák, addig a tápszer elnevezés szerepelhet a reklámban (és értelemszerűen a termék grafikai megjelenítésén is).

Február 22-e után sem tápanyag-összetételre, sem egészségre gyakorolt állítás nem tehető e termékek esetén.

Míg az általános élelmiszerek esetén az EFSA (European Food Safety Authority) által tudományosan elfogadott és közzétett állítás tehető, e termékkategória esetén nem.

Képünk illusztrációForrás: Shutterstock

Speciális gyógyászati célra szánt élelmiszerek (tápszerek) gyógyító, megelőző hatást nem tulajdoníthatnak a terméknek. Önmagában a betegség sem nevezhető meg, hiszen az már összekapcsolja a terméket a betegséggel, vagyis a gyógyítással és megelőzéssel. A jogszabály szerint:„Az azon betegségek, rendellenességek vagy egészségi állapotok étrendi ellátására történő utalás, amelyre az élelmiszer szolgál, nem tekintendő úgy, mintha az e terméknek emberi betegségek megelőzésére, kezelésére vagy gyógyítására vonatkozó tulajdonságokat tulajdonítana."

Az ÖRT üdvözli a MÉKISZ (Magyar Étrend-kiegészítők Szövetsége) aktív munkáját a hatóságokkal történt egyeztetésben, amely a reklámon túl a forgalmazás kérdésire is kiterjed. Ennek részletei ezen az oldalon találhatók.