Megtört a korábbi trend az okostelefonoknál

India és az okostelefonok
Vágólapra másolva!
44 százalékos részesedésével az okostelefonok, mobiltelefonok és viselhető kiegészítők továbbra is aműszaki fogyasztási cikkek 1,2 ezer milliárd dollár összértékű piacának hajtómotorja. Jóllehet, az okostelefonok iránt mutatkozó globális kereslet 2018-ban 3 százalékkal, 1,44 milliárd darabra mérséklődött, a forgalom nem lanyhult, és értékben elérte az 522 milliárd dollárt – állapítja meg a GfK a Barcelonában megrendezésre kerülő Mobile World Congress 2019 alkalmából kiadott közleményében.
Vágólapra másolva!

A globális okostelefon-értékesítés 2018-ban nem lanyhult, ami annak köszönhető, hogy folytatódott a növekedést támogató prémium trend. Ez számokban kifejezve értékben 5 százalékos növekedést jelent (522 milliárd dollár).

Igaz ugyan, hogy az okostelefonok iránti kereslet 2018-ban az egy évvel korábbiakhoz képest 3 százalékkal, 1,44 milliárd darabra mérséklődött, az okostelefonok a műszaki fogyasztási cikkek globális forgalmának többségét adták tavaly, és 2019-ben ez az arány várhatóan egy százalékkal tovább nő majd.

A 2018. IV. negyedéves számok hasonló trendet mutatnak: világszerte 375 millió készülék (2017-hez képest -7 százalék) került eladásra összesen 144 milliárd dollár értékben. Bár a prémium szegmens hajtja a növekedést, az újabb innováció továbbra is hiányzik.

A 2018-ban eladott okostelefonok mintegy 12 százalékát (2017-ben: 9 százalék) kínálták 800 dollárnál is magasabb áron. A 150-400 dolláros közepes árszintet képviselő szegmens továbbra is fontos versenytér: a 2018-ban globálisan eladott készülékek 46 százaléka (2017-ben: 44 százalék) e szegmensbe tartozik.

Forrás: Origo

Noha némiképp nehéz az összehasonlítás 2017 erős utolsó negyedévével,

a 2018. október-decemberi időszakban az újabb innováció hiánya meghosszabbította az egyes készülékek lecseréléséig tartó használati időt, így nyomást gyakorolt az átlagárakra, aminek eredményeképpen 2 százalékos csökkenést követően az átlagár 384 dolláron állt meg.

Előtérben az élménygazdagság

A GfK Consumer Life tanulmánya azt mutatja, hogy a birtoklásra vonatkozó fogyasztói trendek
változóban vannak. A fogyasztók nem csupán arra törekednek, hogy „kevesebb, ám magasabb
minőséget képviselő javakat birtokoljanak", amelyekért magasabb árat is hajlandók fizetni, de „az
élményeket (még) többre tartják a tárgyak birtoklásánál". Legyen szó bár nagyobb memóriáról, kijelzőméretről vagy több nagyfelbontású kameráról, ez az innováció nem hozza lázba a fogyasztókat, és nem pörgeti fel a keresletet.

Forrás: Origo

Igor Richter, a GfK telekommunikációs szakértője elmondta, hogy

A high-end gaminget a PC-ipar uralja, és jelenleg ez a szegmens a fő hajtóerő az iparág számára. Ugyanakkor az okostelefonon játszható játékok terén még jelentős kiaknázatlan potenciál látható. Annak ellenére, hogy az okostelefonok a számítógépekhez képest kisebb kijelzővel rendelkeznek, gyors chipkészletei, éles kontrasztú kijelzői és megnövelt akkumulátorkapacitása a gaming okostelefonokat ideálissá teszi arra, hogy a nagy teljesítményt igénylő játékok útközben is élményt nyújtsanak. Ez magyarázza azt is, hogy világszerte az okostelefon-használók 55 százaléka játszott okostelefonján az elmúlt 30 napban.

A viselhető kiegészítők 2018-ban további erőteljes növekedést mutattak: 2017-hez képest az irántuk mutatkozó kereslet 16 százalékkal, értékben mért forgalmuk pedig 35 százalékkal növekedett.

Forrás: Shutterstock

A keresletet a SIM kártyás okosórák hajtották, amelyek az e kategóriába tartozó termékekből forgalmazott érték nagyobb részét – 17 százalékát – adták a 2017. évben regisztrált 8 százalékkal szemben.

Magyarországon hódítanak a phabletek

Magyarországra vonatkozóan Sztupár Andrea, a GfK Hungária, Market Insight terület vezetője a következőket emelte ki:

Ha negyedévenkénti bontást nézünk, az utolsó negyedévben 704 ezer készüléket adtak el, ami 1,7 százalékkal haladta meg a 2017-es év utolsó negyedét. Éves szinten 2,47 millió darab készülék eladásáról van szó, ebből is látszik, hogy mennyire fontos szerepet játszik az utolsó negyedév.

A nagykijelzős készülékek (ún. phabletek) már 44 százalékot képviseltek 2018-ban, ami jelentős előrelépés a korábbi évekhez képest. Azaz folyamatos eltolódás tapasztalható a nagyobb értékű, nagy kijelzős telefonok irányába.