A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és az Auchan Retail Magyarország közös termelői fórumán szólaltak fel az agrárszakemberek és az áruházlánc magyarországi vezérigazgatója.

A budaörsi rendezvényen több tucatnyi zöldség-gyümölcs termelő vett részt, a kamara ezáltal is segíteni kívánja tagjai stabil piacra jutását, akiknek az áruházlánc hosszú távon is lehetőséget kínál – írja a NAK az Origóhoz eljuttatott közleményében.

A Magyarországon 24 áruházzal jelen lévő Auchan Retail Magyarország az elmúlt tíz évben jelentősen nyitott a hazai termelők felé. Míg korábban alapvetően (több mint 60 százalékos arányban) disztribútoroktól szerezték be az élelmiszereket, jelenleg már több mint 80 százalékban közvetlenül a termelőtől vagy gyártótól.

A fórumon a zöldséget, gyümölcsöt termesztő kamarai tagok találkozhattak a további beszállítókat, partnereket kereső áruházlánc szakembereivel, akik a termelőkkel szembeni elvárásaik mellett az eddigi együttműködések tapasztalatait is ismertették. Elhangzott: mind a termelők, mind a megrendelő, mind a fogyasztók számára jelentős árbeli és minőségi, szervezési előnyökkel járhat a rövid ellátási láncban való együttműködés, azaz a minél közvetlenebb kapcsolat.

Az Auchan Superstore-formátumú üzlete SopronbanForrás: Auchan

Dominique Ducoux, az Auchan Retali Magyarország vezérigazgatója a fórumon elmondta: „Az Auchannál büszkék vagyunk arra, hogy a jó minőségű, egészséges, helyi termelőktől származó élelmiszereket előnyben részesítő kereskedelmi politikánknak köszönhetően évről évre nagyobb arányban működünk együtt a hazai agrárszektorral. Ezzel nemcsak helyben támogatjuk a kiegyensúlyozott piaci ökoszisztémát, hanem a változó igényekhez rugalmasan alkalmazkodva képesek vagyunk jobbá tenni vásárlóink életét is

– tette hozzá.

„A magyar termelők képesek magas színvonalon, folyamatosan jó minőségben zöldséget és gyümölcsöt termelni, igényes, friss áruval ellátni a piacot, megfelelve a legmagasabb szintű követelményeknek” – emelte ki dr. Mártonffy Béla, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara Országos Kertészeti és Beszállítóipari Osztályának elnöke.

Mint a rendezvényen kiderült,

a saját márkás élelmiszereik fejlesztése során az Auchan több mint 80 százalékban magyar cégekkel működik együtt.

Emellett pozitívak a tapasztalatok az úgynevezett termeltetési kapcsolatok terén, mikor is előzetes megrendelésre, előre rögzített paraméterek mentén, akár konkrétan meghatározott fajtákat termelnek az áruházlánc számára. A termeltetési megállapodások keretében egyenletes meghatározott minőséget várnak el, amihez kiszámíthatóságot és biztos piacot kínálnak. Fontos az ellenőrzött, auditálható forrásból származó, jó minőségű áru, valamint az, hogy a lehető legfrissebben jussanak el a termékek a vásárlókhoz.

Példaként elhangzott: az áruházláncban forgalmazott közel 1000 féle bor mintegy 90 százaléka magyar, több mint száz hazai borászattal állnak kapcsolatban.

Mindemellett az egyes áruházakban az adott térség, a jellemzően 30 kilométeres vonzáskörzet termelőinek árui is megjelennek. Továbbá a regionális választék erősítése mellett számos zöldség-gyümölcs termelő, élelmiszer-előállító beszállít a vállalat országos hálózatába is, annak üllői, illetve kiskunlacházai logisztikai központjaiba.

IllusztrációForrás: MTI/Faludi Imre

Az együttműködési lehetőségeket felvázoló programon kiderült az is, hogy az Auchan csomagoló, mosó, válogató berendezésekkel is tudja segíteni a partnerei eredményességét.

Az áruházlánc jelentősen fejlesztette logisztikai hátterét az elmúlt években. Míg 2017-ben mintegy 3 millió kilogramm zöldség-gyümölcsöt csomagoltak (köztük szőlő, barack, burgonya, Auchan-termékek), 2018-ban paprikával, paradicsommal, hagymával, gyökérzöldségekkel bővült a paletta.

A vállalat tervei szerint a jövőben biozöldségek, biogyümölcsök, valamint szárított termékek is színesítik a választékot.