Formabontó döntést jelentett be az egyik légitársaság

Stewardess on the airfield. Place for your text. Adult Air Air Stewardess Air Vehicle Airplane Airport Business Cabin Crew Clothing Commercial Airplane Confidence Day Exploration Passenger Service Space Transportation Voyager Women Stewardess on the airfi
Stewardess on the airfield. Place for your text.
Vágólapra másolva!
Fontos döntést hozott egy nagy légi közlekedési vállalat, olyat, ami nem jellemző a hagyományos légi cégek esetében.
Vágólapra másolva!

A Virgin Atlantic eltörölte azt a szabályozását, miszerint az alkalmazásában álló légiutaskísérők közül a nőknek kötelező magukat sminkelniük szolgálatba állás előtt - írja a The Guardian. Igaz, viszont ha a smink mellett döntenek, akkor csak a társaság által előre meghatározott színekből válaszhatnak, amik illenek a Sir Richard Branson alapította vállalat arculatához. A társaság mostantól pedig nőknek tervezett nadrágot is beemel a légiutaskísérők egyenruhái közé.

A társaság alelnöke azzal indokolta döntésüket, hogy "meghallották munkatársaik hangját", és ezzel kívánják biztosítani számukra azt, hogy munkájukat a jelenleginél komfortosabban, megjelenésüket illetően nagyobb választási szabadsággal tudják végezni. Ugyanakkor az ajakrúzs használata továbbra is belső irányelvként ajánlott a női kabinszemélyzeti tagok számára.

Mindennek a változtatásnak azért van jelentősége, mert az iparági szabványok és a hagyományos légitársaságok belső irányelvei alapján, a smink nélkül, esetleg szoknya helyett formanadrágban dolgozó női személyzeti tagok látványa nem éppen megszokott.

Illusztráció Forrás: Getty Images/iStockphoto/DMITRI MARUTA/Dmitri Maruta

Míg az olyan diszkont társaságok, mint a Ryanair vagy az easyJet, viszonylag rugalmasak dolgozóikkal szemben e tekintetben, a nemzetközi utakat repülő vállalatok többségénél a formaruhán túl elvárás az előre lefektetett irányelvek szerinti smink viselése.

Ez pedig azért lényeges, mert

a polgári légi közlekedés épp azzal a globális kihívással küzd, hogyan tudna még több női munkavállalót magához csábítani.

Ahogy az Origo megírta, minden iparági előrejelzés a polgári-kereskedelmi repülés erősödését vetíti előre. A cégeknek légiutaskísérők mellett pilótákra is szüksége van, és ebben a hagyományos férfi munkakörben is egyre szívesebben látnák a nőket. Azért viszont, hogy a nők szívesen vállaljanak munkát ezeken a területeken, a cégeknek tenniük is kell. Ennek lehet eszköze a nagyobb szabadság biztosítása számukra a munkavégzés során követendő megjelenésüket illetően.

A világ vezetői légitársaságai közül a Qatar Airways nemrégiben a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetségben jelentette be, hogy

mindent megtesz a női foglalkoztatottak arányának emeléséért.

Ugyanakkor épp ez a cég volt az, amely korábban hatalmas rossz pontot szerzett azzal, hogy megszüntette egy várandós légiutas kísérő munkaviszonyát, a Virgin-ről pedig az a hír járta korábban, hogy nem éppen a nemek közötti munkahelyi egyenlőség nehéz súlyú bajnoka. Ez utóbbi rossz PR-értékét kívánta ellensúlyozni Richard Branson néhány éve egy akciójával, amikor női utaskísérőnek sminkelve magát, e módon végigrepült egy utat, kiszolgálva az utasait.

A British Airways sok elvárást támaszt női dolgozóival szemben Forrás: AFP/Justin Tallis

Egy másik nagy cég, a British Airways szintén ellentmondásos intézkedéseiről ismert. Az egyik sokat támadott szabálya szerint a nők esetében a szülési szabadság idejére a fizetés 90 százalékát megvonják, annak ellenére, hogy 2018-ról rekordprofitot, 2 milliárd fontot jelentettek. Az általános sminkelési előírás továbbra is érvényben van náluk női utaskísérőikre, bár 2015-ös belső irányelvük szerint az elvárt minimum az ajakrúzs, a szempilla sminkelése, valamint az esetleges bőrhibák eltakarása valamilyen kozmetikai termékkel.

2016-tól megszüntették a nadrágviselés tilalmát.

A szülő nők esetében ennél kismamabarátabban viselkedik az easyJet, amely 6 hétre a fizetés 90, további 12 hétre a fizetés 50 százalékát folyósítja alkalmazottjainak. A Virgin Atlantic-nál most a törvényi minimumot kapják a szülési szabadságra vonuló nők, júliustól viszont a fizetés 100 százalékát járandóságként.

A British Airways viszont e tekintetben kedvezőtlenebb szabályozása ellenére is bízik női pilótákat toborzó kampányuk sikerében. A cég jelenleg mintegy 300 női pilótát foglalkoztat.