Párizs százmilliókat szedne be az internetes óriásoktól

2019.03.04. 16:42

Akár 500 millió eurónyi bevételt is hozhat az internetes óriásvállalatok bevételeire kivetett 3 százalékos adó Franciaországban – mondta az ország pénzügyminisztere. Bruno Le Maire szerint a 21. században olyan adórendszerre van szükség, amely tartja a lépést a technológia fejlődésével.

Évente akár 500 millió eurónyi adóbevétel jöhet össze Franciaországban az internetes nagyvállalatok bevételeire kivetett 3 százalékos adóból – közölte vasárnap Bruno Le Maire, francia pénzügyminiszter. Hozzátette, az adó azokat a társaságokat célozza, amelyek globális digitális bevételei elérik a 750 millió eurót, a francia bevételeik pedig meghaladják a 25 millió eurós szintet. A miniszter szerdán nyújtja be a törvénytervezetet a kabinetnek, mielőtt az a Parlament elé kerülne.

A jelenlegi helyzetben az adó nagyjából 30 céget érintene, főként amerikai vállalatokat, de fizetniük kellene kínai, német, francia, valamint brit társaságoknak is. Egyetlen francia cég éri el a fenti kategóriát, de számos olyan vállalkozás lehet érintett, melynek francia gyökerei vannak, viszont már felvásárolta valamilyen külföldi társaság.

Sztárok és adatok

A listán jelenleg olyan óriások szerepelnek, mint a Google, az Amazon, a Facebook vagy az Apple, de ott van még az Uber, az Airbnb, illetve a Booking is. Emellett francia cégként érintett az online hirdetésekben utazó Criteo is.

A legnagyobb internetes óriásokat adóztatná a francia kormányForrás: AFP/Anadolu Agency/Ali Balikci

A miniszter ezzel együtt kiemelte, egy 21. századi adórendszernek a jelenlegi értékekre kell építenie, és ezek között különösen fontos az adat. Hozzátette, az új adó részben a pénzügyi igazságosságot hivatott szolgálni, mivel a digitális óriások nagyjából 14 százalékponttal kevesebbet fizetnek be a közösbe, mint az európai kis- és közepes vállalkozások.

A kiskereskedelemben fontos tényező, hogy az adó elsősorban azokat a platformcégeket célozza, melyek abból profitálnak, hogy mások termékeit értékesítik. Így például az Amazon egyértelműen az adó hatálya alá esik. Ezzel szemben viszont nem érintettek azok a társaságok, melyek a saját termékeiket árulják a weboldalaikon – például a francia Darty, amely műszaki cikkeket értékesít.

Adók és viták

Az adó emellett egyértelműen célozza azokat az internetes vállalatokat, melyek személyes adatokat árulnak hirdetési célzattal. Annak érdekében viszont, hogy a rendszer ne büntesse a Franciaországban egyébként is adót fizető cégeket, a megfizetett összeg levonható lesz az adózás előtti nyereségből – tette hozzá Le Maire.

Franciaország egyébként hosszú ideje támogatja, hogy az internetes óriások fizessenek több adót a digitális bevételeik után az Európai Unióban, azonban a terv eddig csak igen mérsékelt sikerrel járt. Németország ugyanis elég hűvösen fogadta a javaslatot, míg az olyan, rendkívül alacsony társasági adókulcsokkal működő tagállamok, mint Írország vagy Luxemburg kifejezetten tiltakoztak a terv ellen.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK