Lassan, de biztosan eltűnhetnek az autótulajdonosok

Kína autópiac
A woman rides a bicycle past a row of new cars for sale at a car market in Bejing on May 16, 2012. A slew of bleak data has raised fears China's economy is cooling faster than previously thought, but analysts say Beijing has only limited means to prevent a politically damaging slowdown. AFP PHOTO / LIU JIN
Vágólapra másolva!
Szinte már apokaliptikusnak nevezhető vízióval állt elő a Lyft nevű amerikai fuvarmegosztó cég, amikor a múlt héten benyújtotta a hivatalos dokumentumokat a tőzsdére lépéshez. A vállalat alapítói szerint ugyanis hamarosan teljesen eltűnhetnek az autótulajdonosok, mert egyszerűen teljesen értelmetlen lesz saját járművet fenntartani. Ha ez valóban bekövetkezik, akkor az radikálisan alakítaná át a teljes iparágat – ráadásul az irány már most is érezhető.
Vágólapra másolva!

Miközben az autótulajdonosok száma folyamatosan csökken, vannak olyan vállalatok, amelyek kifejezetten érdekeltek abban, hogy ez a trend ne csupán kitartson, de akár fel is gyorsuljon. Közéjük tartozik a Lyft nevű amerikai fuvarmegosztó cég, amely a nemzetközileg is jól ismert Uber egyik legfontosabb versenytársa az Egyesült Államokban.

A Lyft a múlt héten nyújtotta be a hivatalos dokumentumokat a kezdeti nyilvános részvénykibocsátáshoz (IPO), és ebben szerepel egy elemzés is, amelyet a két alapító, Logan Green és John Zimmer jegyez. A vállalkozók ebben kifejtik, hogy

a világ egy átalakulás kezdetén van, amelynek során egyre inkább ellépünk az autótulajdonlás modelljétől a „fuvar, mint szolgáltatás" modellje felé.

Természetesen a Lyft élen akar járni ebben a folyamatban, ami üzletileg is igencsak érthető az alapítók szemszögéből.

A saját autó csak teher

Green és Zimmer kiemelték, az autótulajdonlás komoly gazdasági terhet jelent a háztartások számára. Az Egyesült Államokban például többet költenek utazásra, mint a lakhatás bármely területére. Egy átlagos amerikai háztartás ugyanis több mint 9500 dollárt költ közlekedéssel összefüggő kiadásokra, és ennek jelentős része abból fakad, hogy saját autót vásárolnak és tartanak fenn – írja a Business Insider.

További probléma az elemzés szerint, hogy ez a modell növeli a társadalmi egyenlőtlenséget.

Egy újautó átlagos ára az USA-ban már meghaladja a 33 000 dollárt, amit a legtöbb amerikai háztartás nem is tud megengedni magának. A Lyft alapítói úgy becsülik, több mint 300 ezer Lyft sofőr mondhatott le a saját autójáról a vállalat miatt.

Súlyos vízióval álltak elő a Lyft alapítói Forrás: Shutterstock

Mindez pedig egyáltalán nem kizárólag amerikai jelenség. Bár egyelőre még elképzelhetetlennek tűnik egy autótulajdonlás nélküli világ, egyre több jel érkezik arra vonatkozóan, hogy az autóipar komoly átalakulás előtt áll.

Januárban például a brit autógyártás 18,2 százalékkal 1,49 millió darabra csökkent éves alapon.

Ráadásul ez már a nyolcadik egymást követő hónap volt, amikor a brit autóipari termelés zsugorodott. Bár a szakértők elsősorban a brexitnek tudták be a folyamatot, a helyzet ennél talán összetettebb, mivel az autóeladások 2017 óta folyamatosan csökkennek a szigetországban.

Ha a 18 százalékos esés soknak tűnik, akkor érdemes átnézni Törökországba,

ahol a fogyasztók döbbenetes mértékben, 60 százalékkal fogták vissza az autóvásárlásaikat 2018 januárja óta

– derül ki a UBS adataiból. Nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy Törökország éppen egy recesszió közepén van a fizetőeszközének összeomlása miatt, és az elemzők arra számítanak, hogy az ország GDP-je közel 3 százalékkal zsugorodhat 2019-ben. Törökország példája tehát extrém, de egy dolgot jól mutat: az autók elég sokáig kitartanak ahhoz, hogy egy nehezebb gazdasági időszakban a fogyasztók egyszerűen leálljanak a vásárlással, megtartva a régi járműveket.

Formálódó jövő

A Business Insider által összegyűjtött adatok egy irányba mutatnak. Lehet, hogy Nagy-Britannia és Törökország most még extrém példának tűnik, de az elmúlt évek folyamatai egyértelműen arra utalnak, hogy a nyugati világ jelentős részében trendszerűen csökkennek az autóeladások. Ez igaz az eurózónára is, de különösen érdekes az Egyesült Államokban.

Az USA-ban ugyanis a saját autó évtizedeken keresztül a kulturális identitás egyik meghatározó eleme volt, azonban ez most már érezhetően halványul.

Ehhez jön még, hogy az amerikaiak egyre nagyobb számban küszködnek az autóhiteleikkel is – erre már az amerikai jegybank is figyelmeztetett –, megerősítve ezzel azt az érvelést, hogy a saját autó túlzott pénzügyi terhet jelent a háztartásoknak.

Globálisan is átalakulnak az autóeladási trendek Forrás: AFP/Ingo Wagner

Mindeközben Kínában is megfigyelhető az autóeladások lassulása. A gumiabroncsok vásárlása az egyik legfontosabb indikátornak számít, és az új gumiabroncsok területén Kína már 2016 végén behúzta a féket, és lényegében megállt a növekedés.

Noha Törökországban még lehet a recesszióra hivatkozni, de globálisan már sokkal nehezebb felfedezni a gazdasági gyengélkedést az autópiaci számok mögött. Kína évente még mindig 6 százalék fölötti növekedést produkál, a nyugati gazdaságok jelentős részében pedig lendületes béremelkedések voltak.

A jelenlegi trendnek tehát pont az ellenkezőjére lehetne számítani, vagyis arra, hogy a fogyasztók egyre magabiztosabban vásárolnak saját autót.

Így pedig már különösen szembetűnő, hogy ebben a helyzetben az autóipar mégis úgy viselkedik, mintha már recesszió lenne.

A fentiek tükrében tehát nem teljesen irreális a Lyft alapítóinak véleménye, főleg hogy több elemzés szerint a fuvarmegosztó szolgáltatások igen erősen fűtik is ezt a trendet. Az Uber ráadásul egyre inkább azt célozza meg, hogy a magánjárművek egyre nagyobb részben önvezetők legyenek, amivel csak Londonban például 40 ezer álláshely szűnhetne meg.

Következésképpen az elég jól látszik, hogy igen komoly átalakulások zajlanak, illetve készülődnek az autópiacon.

Hogy a Lyft alapítóinak jóslata bekövetkezik-e, az nyitott kérdés, de úgy tűnik, egyre biztosabbra vehető, hogy fordulópont előtt állunk.

Magyarországon is hódít az autómegosztás

A fentiekhez igen hasonlóan vélekednek a folyamatokról a GreenGo-nál is. Miként trendjelző közleményükben jelezték, a következő hat évben a duplájára bővülhet azoknak a száma, akik saját autóikat feladva a közösségi autózás kényelmét választják. Világszerte már így is 22 millióan használják az autómegosztó szolgáltatásokat.

Hozzátették, a Frost&Sullivan közlekedési szokásokat vizsgáló cég elemzése szerint

2025-re a mai felhasználók már több mint duplája, 45 millió ember lesz a világon, akik úgy döntenek, hogy a saját autóval járó kényelmetlenségeket és költségeket feladva inkább a közösségi autózásra állnak majd át.

Emellett pedig a tendencia már Magyarországon is érezhető, bár tény, hogy az autómegosztás egyelőre a budapestiek számára reális alternatíva – emelték ki. Ezzel együtt a GreenGo arra is rámutat, hogy Magyarországon is egyre fontosabbak azok az előnyök, amiket egy közösségi autó képes nyújtani. Egy ilyen kocsi fenntartási és parkolási költségei, valamint a karbantartás ugyanis nem az autó használóját terhelik, hanem az autóparkot működtető céget. Így tehát annak, aki rövid vagy közepes távon és főleg városon belül használja az autóját, kifizetődő választás lehet a saját tulajdonú autóval szemben.

Magyarországon is egyre népszerűbb a közösségi autózás Forrás: GreenGo

Idehaza a GreenGo kizárólag környezetkímélő és elektromos kisautókból álló 45 darabos flottája két év alatt 300 járműre bővült.

Mostanra csak Budapesten már 30-40 ezren használják a közösségi autós szolgáltatásokat.

Nemzetközi kutatások alapján egy GreenGo kocsi 5-10 saját, nagyrészt kihasználatlanul álló autót vált ki. Ráadásul a szolgáltatás növekvő népszerűségét jól jelzi, hogy a ma nyolcszor annyian veszik igénybe az elektromos VW Up-jaikat, mint 2 éve.

Mindazonáltal a közlemény rámutatott arra is, hogy az európai autógyártókat tömörítő szervezet, az ACEA kimutatásai szerint

Európában évente még így is 1,9 százalékkal nő a személyautók száma, Magyarországon ráadásul ennél is meredekebben.

Az utolsó mért adatok szerint 4,5 százalékkal lett több autó, mint egy évvel korábban, 2010 óta pedig már közel fél millió személykocsit helyeztek forgalomba idehaza, a Központi Statisztikai Hivatal számai alapján.