Új metropoliszt épít egy országnak Kína

Yangon, Rangun, Mianmar
Traffic is seen on Mahabandoola road, with the Sule pagoda in the background, in central Yangon on January 18, 2017. - Myanmar has restricted imports of right-hand drive used cars in a bid to boost local production, draw foreign investment -- and phase out notoriously chaotic driving habits. (Photo by Romeo GACAD / AFP)
Vágólapra másolva!
Úgy tűnik, nem ismer határokat Kína épülő új selyemútja, azaz azoknak a hatalmas infrastrukturális fejlesztéseknek az összessége, amelyek egyetlen nagy kereskedelmi hálózatba fogják össze a világ mind nagyobb részét. Nemcsak utak és vasútvonalak, hanem komplett kikötők vagy épp hatalmas szabadkereskedelmi zónák is épülnek kínai pénzből, kínai hitelből, ottani vállalatok kivitelezésében. Az ázsiai Mianmar (az egykori Burma) pedig egyenesen egy új nagyvárost remélhet az együttműködéstől.
Vágólapra másolva!

Új-Rangun néven indították útjára azt a hatalmas projektet, amelynek keretében egy kínai nagyvállalat felhúz egy komplett várost Mianmar számára a Rangun folyónál, a mostani Rangun várossal szemben, az azonos nevű régióban. Rangun Mianmar legnépesebb városa, közel 5 és fél millióan lakják, és mint megannyi ázsiai település, túlnépesedési és infrastrukturális gondokkal küzd.

A regionális kormányzat még tavaly állapodott meg a hongkongi székhelyű, kínai tulajdonú China Communications Construction Company (CCCC) nevű vállalattal a gigantikus beruházás megvalósításáról - írja az Asia Times.

Rangun központja: új várost épít egy kínai cég az 5,5 milliós metropolisszal szemben Forrás: AFP/Romeo Gacad

A 8000 hektárra tervezett Új-Rangun kétszer akkora területen fog elterülni, mint Szingapúr, a teljes fejlesztési terület nagysága pedig eléri a 20.000 hektárt. Ráadásul ez csak az egyike a kínai Selyemút építése kapcsán megvalósuló mianmari projekteknek. Kína mintegy ezermilliárd dollárt fordít a több országot is érintő fejlesztésekre.

Az új települést alapvető infrastrukturális fejlesztésekkel alapozzák meg.

Ez az első fázis mintegy 1,5 milliárd dollárba, azaz mintegy 420 milliárd forintba kerül.

A tervek szerint 2020-ban már lesz is mit felavatni, hiszen az alapvető területrendezési munkák után hidak, útvonalak és energiaszolgáltató létesítmények telepítését is megkezdik.

A mianmari illetékesek szerint a hatalmas projekt mintegy

2 millió új munkalehetőséget teremt majd, az építkezéseknél közvetlenül, illetve a beruházás kiszolgálásához kapcsolódóan.

A tavaly aláírt keretmegállapodást az árnyékolta be, hogy sok független elemző kétségbe vonta a beruházás átláthatóságát.

A napokban pedig egy helyi online lap szellőztette meg, hogy a kivitelező CCCC számos gyanús üggyel a háta mögött kapta meg a nem hétköznapi megbízást.

Révészek a Rangun folyón, az azonos nevű város külterületén Forrás: AFP/Ye Aung Thu

Kiderítették, hogy a vállalatot legalább 10 országban vádolták különböző szabálytalanságokkal, például Bangladesben, Srí Lankán, Malajziában, Kenyában, Tanzániában és a Fülöp-szigeteken is. A Világbank pedig szankciókkal sújtotta a vállalatot, 2009 januárjától 2017 januárjáig, azt állítva, hogy szabálytalan pénzügyi machinációk, illetve csalás gyanúját felvető ügyek köthetők a céghez.

Úgy tűnik, mindez nem vette el a mianmari illetékesek lelkesedését. Rangun régió minisztere azt mondta, az új város építése rengeteg munkahelyet teremt, és megerősíti Mianmar és Kína barátságát.

A Svedagon pagoda Rangunban Forrás: AFP/robertharding/Peter Schickert

A beruházásért felelős helyi vállalat március elején a ranguni városházán tartott rendezvényt, ahová a vállalkozásban érdekelt cégeket és az újságírókat hívták meg, hogy tájékoztassák őket a projekt aktuális helyzetéről, "annak tényeiről". Február végén pedig egy közleményt jelentettek meg a fejlesztés weboldalán, melyben azt állították, hogy a CCCC nem kapta meg a teljes szárazföldi beruházás előkészítését (kikötők és kapcsolódó infrastruktúra nélkül), hanem a cég a terület egy részén végezheti el az első munkálatokat, egy vegyesvállalat tagjaként.