Hogyan szerezhetjük vissza az internetes csalóktól az ellopott pénzt?

Durva! Már a házhozszállítást is tiltják vasárnaponként webshop rendelés
Illusztráció
Vágólapra másolva!
Egyre népszerűbb az online vásárlás, hiszen ma már szinte bármit kényelmesen házhoz rendelhetünk néhány kattintással. Azonban az internetes vásárlások számának növekedésével együtt sajnos emelkedett azok száma is, akik internetes csalásnak estek áldozatául. Hogy hogyan előzhetjük meg, és mit tehetünk, ha megtörtént a baj? - ezekre a kérdésekre a Sberbank szakértője adja meg a választ.
Vágólapra másolva!

Az internetes csalók egyre profibb eszközökkel próbálják megszerezni a személyes adatainkat, amelyek alapján észrevétlenül tudnak pénzt leemelni a bankszámlánkról, vagy rávenni minket, hogy önszántunkból utaljunk el nekik egy nagyobb összeget.

Bár az internetes utalás és bankkártyahasználat az esetek többségében biztonságos, egy hivatalosnak tűnő e-mail vagy egy, az igazira nagyon hasonlító webshop könnyen megvezetheti még azokat is, akik tudatosan óvják az adataikat.

De akkor sincs minden veszve, ha megtörtént a baj, hiszen ha időben észrevesszük, kellően gyorsan felismerjük a csalást és jelezzük bankunknak, akár vissza is szerezhetjük ellopott pénzünket.

Hogyan előzhetjük meg a bajt?

Ha interneten rendelünk, válasszunk olyan webshopokat, amelyek ismertek és megbízhatók, és nézzük meg az eladó értékeléseit is. Kevés eladási tranzakció vagy sok negatív értékelés esetén válasszunk másikat.

Forrás: Thinkstock

A legtöbb nagy online piactérnek megvan az az előnye, hogy saját belső rendszert működtet, ezért a vásárláskor a tranzakció ezen keresztül zajlik.

Így, amennyiben nem érkezik meg a rendelt termék, bejelentés után a szolgáltató vissza tudja utalni a pénzösszeget.

Nagy biztonságot nyújtanak azok az oldalak is, ahol a fizetési módok közül kiválasztható valamilyen pénztranszferrel foglalkozó köztes szolgáltató, például a PayPal, mert a legtöbb ilyen szolgáltatónál szintén védik a vásárlót a csalóktól, így akár rajtuk keresztül is visszaigényelhető az elutalt összeg.

Ha megtörtént a baj

Nagyon bosszantó, ha mégis a csalók markába kerülünk, hiszen ilyenkor akár hetek is eltelhetnek, mire rájövünk, hogy hiába várjuk a megrendelt terméket.

Amennyiben fizetés után pár perccel nem kapunk megerősítést a vásárlásról, érdemes először az eladóval felvenni a kapcsolatot, azonban ha ez sikertelen, mindenképpen jelezzük a bankunk felé, hogy csalás áldozatává váltunk.

Forrás: AFP

Kelemen Péter, a Sberbank compliance és bankbiztonsági vezetője az Origónak elmondta, hogy ilyenkor a bank hivatalból kivizsgálja az ügyünket, de ehhez fontos, hogy minél több adatot adjunk meg a vásárlás körülményeiről és az eladóról.

- szögezi le a szakértő. Fontos azt is hangsúlyozni, hogy továbbra sem kell tartani az internetes bankkártyahasználattól, hiszen mind a bankok, mind a szolgáltatók nagy figyelmet fordítanak adataink védelmére. Ha a vásárló is odafigyel a gyanúsnak tűnő jelekre, biztonságban érezheti online pénzügyeit.