Fokozódik a félelem a piaci szereplők körében

2019.03.17. 15:00

A globális vállalati hangulati mutató 2016 óta nem látott mélységbe zuhant: a vállalatok a gyengülő fogyasztással és a növekvő költségekkel küzdenek – ez derült ki a Fidelity International legfrissebb Elemzői Felméréséből.

A Fidelity minden évben körkérdést intéz globális elemzői csapatának tagjaihoz, hogy a válaszok segítségével „megmérje a vállalati szféra pulzusát". Sok más, felülről lefelé végzett makrogazdasági felméréstől eltérően ez a kutatás alulról indul, és kb. 16 000 különálló vállalati megbeszélés eredményeit összesíti: így alakul ki az átfogó, nagy kép.

Az idén a vállalatok hangulata a felmérés bevezetése óta nem látott mértékben romlott: a 2018-as 1,6-os értékről 0,6-re esett vissza.

„Ugyanakkor az idei eredményeket a 2018-as felmérés kiugró eredményének fényében kell értékelnünk. A magabiztosság figyelemre méltó csökkenése ellenére a Fidelity elemzői továbbra is óvatosan derűlátóan ítélik meg az előttünk álló évet: a nullánál magasabb hangulati mutató ugyanis javuló hangulatot jelez" – tette hozzá Al-Hilal István, a Fidelity International magyarországi és romániai értékesítési igazgatója.

A Fidelity Hangulati Mutató értéke öt fő terület alapján alakul ki: vezetői bizalom, tőkeberuházások, osztalékpolitika, tőkemegtérülés és mérleg. A 0-nál alacsonyabb pontszám romló, a 0-nál magasabb pedig javuló hangulatot jelezForrás: Fidelity Elemzői Felmérés

Ugyanakkor ez azt jelzi, hogy az érett szakaszában járó üzleti ciklus tovább lassul. A világ különböző tájain dolgozó elemzőink harmada arról számolt be, hogy az ágazata lassuló vagy egyenesen recessziós időszakot él át (tavaly az ilyen válaszadók aránya mindössze 13% volt). Mindössze 20% érzékelt bővülést (a 2018-as 35%-kal szemben). Immár az elemzők 51 százaléka felelt igennel arra a kérdésre, hogy az üzleti ciklus végén járunk-e (2018-ban még 68%-uk a „nem" mellett voksolt).

Michael Sayers, a Fidelity International részvény üzletágának elemzési igazgatója így értékelte az eredményeket: „A 2018-as derűs évkezdet helyét idén az óvatosság vette át. Az idei pesszimizmus két fő forrásból táplálkozik: a gyengülő fogyasztásból és a vállalkozások növekvő költségeiből. 2019-ben mindkettő azzal fenyeget, hogy présbe fogja az árréseket. Bár az előttünk álló 12 hónapban átfogó recesszióra nem számítunk, az világosan látszik, hogy újabb lépést tettünk az egy évtizeddel ezelőtt megkezdődött ciklus vége felé, és ennek eredményeképpen ma minden korábbinál nagyobb jelentősége van annak, hogy hogyan állnak a vállalatok a kockázatkezelés kérdéséhez."

Kínában negatívra váltott a vállalatok hangulati mutatójaForrás: Fidelity Elemzői Felmérés

Az egy éven át egyre fokozódó kereskedelmi kardcsörgetés után, miközben a gazdasági növekedés 28 éve nem látott mélypontra süllyedt, nem csoda, hogy a Kínával foglalkozó elemzők ítélik meg a legnegatívabban az általuk vizsgált cégek kilátásait.

Kína az egyetlen olyan térség, ahol a hangulati mutató negatív értéket (-0,4) vett fel. A Fidelity kínai vállalatokat vizsgáló elemzőinek 70 százaléka a tőkearányos megtérülés csökkenésére számít 2019-ben – az előző évi felmérés alkalmával ez az arány 29% volt.

Marty Dropkin, a Fidelity International kötvénypiaci globális elemzési igazgatója szerint a világgazdaság egyik fő motorja, a kínai fogyasztó megtorpant, és ennek láttán a vállalatvezetők a termelés csökkentésére készülnek. Kínával foglalkozó elemzőinknek csaknem a fele (48%-a) arra számít, hogy az előttünk álló évben csökkenni fog a tőkeberuházások volumene. Észak-Amerikában ez az arány 18, az EMEA-LatAM térségben pedig mindössze 8 százalék.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK