Azt már tavaly év vége előtt látni lehetett, hogy 2018 igen sok kellemetlenséget okozott a légi közlekedésben. Az Európai Unió és Svájc adataiból kiderül, a legnagyobb országokban már december előtt új rekordra ugrott a nem időben, vagy esetleg el sem induló járatok száma.
A legrosszabb számokat Németország produkálta. Már késő ősszel több mint 180 ezer járatot érintett a két probléma valamelyike, ami a teljes, 630 ezres járatszámnak 29 százaléka. De a briteknél is közel ennyi volt az arány, 164 ezer késéssel és több mint 10.600 járattörléssel.
A brit járattörlések száma 86 százalékos növekedést mutat 2017 azonos időszakához képest.
A harmadik helyre Franciaország került az EU-s listán, míg a legjobb mutatói Szlovákiának, Szlovéniának és Litvániának voltak.
De a világ más pontjain is jelentősen romlottak ezek a mutatók.
Friss jelentések szerint a számok Afrika legerősebb gazdaságában, Nigériában minden korábbit túlléptek, amiért elsősorban a repülőterek túlterheltsége okolható.
Az országban összesen 734 nemzetközi és belföldi járatot töröltek, és közel 42.000 járatkésést regisztráltak tavaly. Ezek kontinentális viszonylatban is a legrosszabb mutatók.
A nigériai légiközlekedési hatóság fogyasztóvédelmi osztálya is közölt egy érdekes számot: 45.058 poggyász tűnt el, amiből 41.498 került elő eddig.
Ezek a számok rendkívül magasak. A késések és a járattörlések Armella Nga légügyi szakértő szerint
több milliárd dolláros kárt okoztak közvetetten az ország gazdaságának
– írja az Africanews.
A légi közlekedés iparágának szereplői egyöntetűen a helyzet további, drámai romlását valószínűsítik. Késések és törlések természetesen számos ok miatt előfordulhatnak, ám abban a szakértők nagy többsége egyetért, hogy azok elsődleges oka a polgári kereskedelmi repülés egy évtizeden belüli robbanásszerű fejlődése.
Az Origo ebben a cikkében írt arról, hogy a két repülőgépgyártó óriás, a Boeing és az Airbus is dinamikus növekedést, a gépek számának gyors bővülését valószínűsíti. Az egyre növekvő forgalmat ugyanakkor a földi kiszolgálásnak és a légi irányításnak mind nehezebb kiszolgálnia, ami a késések számának emelkedését vetíti előre.