Hatalmasat bukott az olasz luxusmárka

2019.03.18. 15:41

Újabb céges áldozatot szedett a kínai gazdaság lassulása. Az olasz Prada részvényei ugyanis hatalmasat zuhantak, ahogy a világ legnagyobb fogyasztói piacának számító Kínában váratlanul beszakadt a divatház nyeresége.

Hatalmasat bukott az év eleje óta az olasz Prada divatcég, ahogy a társaság egyre jobban érzi a kínai gazdaság lassulását, és ezzel az ország fogyasztásának gyengülését. A hongkongi tőzsdén jegyzett Prada ugyanis erősen megszenvedte, hogy a Hongkongba és Makaóba érkező kínai turisták kevesebbet vásároltak a jüan gyengülése és a gazdasági bizonytalanságok miatt – írja a Bloomberg.

Noha a jelenség más divatcégeket – például a Guccit – is negatívan érintett,

a Prada legnagyobb problémája, hogy a gyengülést nem tudták ellensúlyozni a Kínában realizált bevételek – mondták a Citigroup elemzői. A Prada kínai eladásai a tavalyi egész évet nézve lényegében stagnáltak, ami igen komoly kilengés az első félévben mért 17 százalékos emelkedéshez képest.

A hétfőn közzétett adatokra a vállalat részvényei nagyot estek, amivel a befektetők már összesen 864 millió dollárt söpörtek ki a Prada piaci értékéből. Hétfőn, a hongkongi kereskedés során a papír 10,60 százalékos mínusszal zárt, ami a legalacsonyabb záró ár volt 2016 óta, és ez volt a legnagyobb napi esés 2017 szeptembere óta. A Prada részvénye az elmúlt évben 38 százalékot veszített az értékéből.

A Prada részvényének teljesítménye az elmúlt 12 hónapbanForrás: Investing.com

A gyorsjelentésből emellett kiderült, a társaság működési nyeresége 10 százalékkal 328,8 millió euróra csökkent, ami igencsak elmaradt az elemzők által várt 378 millió eurótól. A Prada szenvedése azonban nem tavaly kezdődött. A cég működési nyeresége ugyanis 66 százalékot zuhant az elmúlt 4 év során.

A Prada gyengélkedése azonban nem pusztán a cég vagy a luxusszektor számára érdekes jelenség. Azt ugyanis eddig is láthattuk, hogy a kínai gazdaság lassulása, illetve az USA-val folytatott kereskedelmi háború visszafogta a lakosság fogyasztását, azonban sokan azzal számoltak, az egyre bővülő kínai középosztály képes tartani a vásárlási aktivitását.

Az tehát nem volt meglepő, hogy az autó- vagy az iPhone-eladások csökkentek, de ha már az új vagyonos réteg sem fogyaszt úgy, mint korábban, akkor a drágább fogyasztói javak termelői is veszélybe kerülhetnek – ahogy az a Prada példáján keresztül kiderült. Főleg, hogy a luxusipar nagyjából ezer milliárd dolláros éves eladásainak 30 százalékát a kínai kereslet adja. Egyre jobban látszik tehát, hogy a kínai gazdaság teljesítményének gyengülése súlyos globális hatásokat is gyakorol.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK