Ez az igazi fenyegetés az olajipar számára

A BYD elektromos busza
--FILE--A BYD electric double-decker bus travels on a road in Shenzhen city, south China's Guangdong province, 27 December 2017. The fleet of buses in the southern Chinese city of Shenzhen is already 100 percent electric by the end of 2017. There are some 16,000 electric buses on the roads of Shenzhen, with only a few diesel-powered stragglers left in commission for emergency uses. BYD, the company responsible for about 80 percent of the city's buses, started testing its electric vehicles in 2011. Back then, the space needed for their batteries occupied the space set aside for passengers, but massive improvements have been made since then. In 2016, BYD became the world's biggest manufacturer of electric vehicles, exporting its wares to over 200 cities across 50 different countries.
Vágólapra másolva!
Az olajszektornak ma nem attól kell félnie, hogy mi lesz, ha egyre többen vásárolnak Teslát. Sokkal nagyobb fenyegetést jelent Kína, ahol meglepően gyors ütemben terjednek az elektromos buszok.
Vágólapra másolva!

Az idei év végére összesen napi 27 ezer hordónyi dízelkereslet tűnhet el a világból, és a csökkenés jelentős részét Kína adja – derül ki a Bloomberg elemzéséből. Ez pedig igen jelentős szám, tekintve, hogy

több mint háromszorosa annak, amennyi üzemanyag-keresletet az elektromos autók visszafognak

– ahol a Teslának egyébként nagyjából 12 százalékos részesedése van.

Noha az elektromos járművek elterjedése igen gyors ütemű, ennek valódi hatása a globális olajpiacra egyelőre igencsak korlátozott. Ha összesítjük az elektromos buszok és autók hatásait, akkor ezek együtt is csak a világ olajkereslet-növekedésének mindössze 3 százalékát tették ki 2011-ben, a mai fogyasztásnál pedig az arány csupán 0,3 százalék.

Kínában egyre jobban terjednek az elektromos buszok Forrás: AFP/Imaginechina/Stringer

A buszok azonban fontosabbak, mint az autók, egyrészt a méretük, másrészt a folyamatos használatuk miatt. A Bloomberg becslései szerint

minden 1000 darab elektromos busz 500 hordó dízel üzemanyagot vált ki naponta.

Összevetésképpen, 1000 darab elektromos autó mindössze csak 15 hordóval csökkenti az olajkeresletet.

Ez főleg Kínában lehet igencsak fontos, ahol bár a dízel buszok még mindig uralják az utakat, az elmúlt években egyre nagyobb arányban kezdtek megjelenni az elektromos buszok, amelyek így már jól látható szerepet töltenek be.

Bár az elektromos autók jelenlegi energiapiaci hatása globálisan még nem átütő, a növekedés folyamatossága érezhető, és a bővülés várhatóan ki is tart a jövőben.

A becslések szerint 2040-re az elektromos járművek már napi mintegy 6,4 millió hordóval vethetik vissza az olajkeresletet.

Ezzel párhuzamosan az üzemanyag-hatékonysági fejlesztések szintén 7,5 millió hordóval csökkenthetik naponta a világ olajfogyasztását.