Négy tipp a munkaerő megtartására

2019.03.21. 19:08

A logisztikai ingatlan-megoldásokat kínáló Prologis négy taktikát ajánl elemzésében, amellyel a munkaerő toborzása, képzése és megtartása a legelőnyösebb lehet a logisztikai központokban. A javaslatokból azonban minden iparágban lehet ötletet meríteni.

Európa-szerte több mint 150 ezer ember dolgozik a Prologis épületeiben. A logisztikai központokban egyre magasabb hozzáadott értékű, komplex tevékenységek folynak, amelyek a korábban megszokottnál jóval sokszínűbb munkaerőt igényelnek. A Prologis jelentése hozzávetőleg 700 egyedi ügyfelével folytatott beszélgetések és két saját kutatás alapján készült.

Az egyik kutatásban azt vizsgálták, hogyan látják az ágazatban tevékenykedő vállalatok a munkaerővel kapcsolatos trendeket és azok jövőbeni alakulását. Ezt a piackutatást a különféle ágazatokban és piacokon érintett, raktárépületet használó vállalatok (206 válaszadó) körében végezték el. A második kutatás során saját ügyfeleiket (Európa-szerte 150 logisztikai raktárépületet üzemeltető menedzsert) kérdeztek meg a rendelkezésükre álló munkaerő összetételéről. Mindkét felmérést 2018 decembere és 2019 januárja között folytatták le.

A munkaerő a legfontosabb kérdések egyikévé vált a cég ügyfelei körében, ráadásul egyre több a betöltetlen állás is a logisztikai ágazaton belül.

A munkaerővel kapcsolatos kihívást alapvetően a munkavállalók megszerzésének, képzésének és megtartásának szükségessége jelenti.

A munkahelyi környezet alapvető változáson megy keresztül manapság, melynek célja a munkavállalók nagyobb kényelme és komfortérzeteForrás: rffp.cz/Mh

A Prologis négy különböző taktikát azonosított arra vonatkozóan, hogy a logisztikai ingatlanok tulajdonosai hogyan járulhatnak hozzá a munkaerő hatékonyabb bevonzásához, képzéséhez és megtartásához:

1. Jobb közlekedési kapcsolatok

A munkaerő megszerzése és megtartása érdekében a munkahelyre történő ingázással töltött időnek a lehető leghatékonyabbnak kell lennie. A gépkocsival történő megközelíthetőség mellett a tömegközlekedésnek is egyre nagyobb a jelentősége. Hagyományosan elsősorban a kerékpárutakat és dolgozói külön buszjáratokat fejlesztették és bővítették számos európai piacon, de napjainkban előtérbe kerültek a különféle mobilalkalmazások és a közös autóhasználat (car-sharing) ösztönzése.

2. Több és magasabb színvonalú kényelmi szolgáltatás

A munkaerő – különösen az egyre képzettebb munkaerő – megszerzését és megtartását szolgálja többek között a kényelmi szolgáltatások körének bővítése. Az innováció ezen a téren igen jelentős. Mára – különösen Németországban, Lengyelországban és Hollandiában – általánossá vált, hogy a munkahelyi éttermek és mozgó büfék ebédidőben egyre nagyobb választékban egyre jobb minőségű ételeket kínálnak.

Beltéri és szabadtéri közösségi és rekreációs területeket alakítanak ki a munkavállalók számára. Egyes parkokban barbecue helyszíneket (Magyarország), szaunát és bowlingpályákat (Svédország) vagy kávézókat (Olaszország) hoznak létre. Népszerűek a sportolási lehetőségek is, például a foci (Hollandia és Magyarország), a szabadtéri tornapályák és padel pályák (Spanyolország), valamint kosárlabda (Olaszország). A jelenleg tesztfázisban lévő újítások közé tartozik a gyermekfelügyelet Franciaországban és a teherautó-sofőrök számára kínált kiegészítő szolgáltatások (például szálloda, étterem és zuhanyozók) Szlovákiában.

3. Logisztikai karrier és a közösség iránti elkötelezettség

A munkavállalók megszerzését, megtartását és képzését szolgáló harmadik eszközt a logisztikai ágazatról kialakult közvélekedés javítását szolgáló hosszú távú kezdeményezések jelentik. Ez új fejleménynek számít a piacon, így a legtöbb ilyen program egyelőre alakulóban van. Az Egyesült Királyságban a parkokban bevezetett hírlevelek, illetve Hollandiában a meghatározott közönségnek szóló képernyők célja, hogy tájékoztassák a munkavállalókat a logisztikai parkkal kapcsolatos legfrissebb hírekről, és erősítsék bennük a közösség és az összetartozás érzését. Egy magyarországi logisztikai parkban labdarúgó-bajnokságot szerveztek az ügyfelek munkavállalói számára. A lengyelországi logisztikai parkokban pedig gyakornoki programot szerveztek, amelyen a logisztikai alap- és mesterképzésben tanuló hallgatók vehetnek részt.

4. Az épületek jellemzőinek fejlesztése

A munkahelyi környezet fejlesztése révén a munkavállalók megtartását célzó szolgáltatások bővülése ahhoz a változáshoz hasonlít, amely az irodákban ment végbe az elmúlt évtizedben.

A kellemes és egészséges munkahely egyik alapvető tényezője a kényelem. A fejlesztések nagy része magát az épületet érinti; ide tartozik az épületvilágítás korszerűsítése (különösen a LED), a jobb szellőzési rendszerek és a biztonság előtérbe kerülése. A legjobb fejlesztések során már a kiindulásnál figyelembe veszik ezeket a szempontokat, de a meglévő épületeket is folyamatosan fejlesztik.

A Prologis oldala sokkal részletesebben is foglalkozik a témával.