Jelentős változás jön az iparűzési adó bevallásában

könyvelő, könyvelés, adó, laptop, mérleg, számok, papír, toll, táblázat
Vágólapra másolva!
A 2019-es év egyik újdonsága az adózásban, hogy a vállalkozások kizárólag elektronikus úton tarthatják a kapcsolatot az önkormányzatokkal. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy már a 2018-as iparűzésiadó-bevallás is csak elektronikus úton nyújtható be – figyelmeztet az Adózóna.hu.
Vágólapra másolva!

Március 15-éig kellett megfizetniük a „normál” adóéves vállalkozásoknak az iparűzésiadó-előleget,

hamarosan pedig bevallást kell beküldeni a 2018-as adókötelezettségről is, immár kizárólag elektronikusan.

Azon vállalkozóknak, akiknek társasági adóban adóelőleg-kiegészítési kötelezettségük van – azaz kettős könyvvitelt vezetnek, és az adóévet megelőző adóévben az éves szinten számított árbevételük a 100 millió forintot meghaladta –,

helyi iparűzési adó tekintetében is feltöltési kötelezettségük keletkezik.

Ez azt jelenti, hogy az adóév utolsó hónapjának 20. napjáig (naptári éves adózónál december 20-áig) a várható adófizetési kötelezettség legalább 90 százalékáig ki kell egészíteniük a korábban megfizetett előlegeiket – írja Antretter Erzsébet, a Niveus Consulting Group szenior menedzsere az Adózóna.hu-n.

Az idei évtől már csak elektronikusan lehet benyújtani az iparűzési adóbevallást, azonban a vállalkozások választhatnak, hogy mely felületet használják az adóbevallás elkészítésére és beküldésére Forrás: Shutterstock

Az éves adóbevallási kötelezettséget a vállalkozásoknak az adóévet követő év ötödik hónapjának utolsó napjáig, azaz naptári éves adózók esetében május 31-éig kell teljesíteniük. Az előleget is ebben kell bevallani. Szintén eddig a dátumig kell rendezni a végleges adókötelezettség, valamit az adott adóévre fizetett előlegek és adóelőleg-kiegészítés különbözetét.

A vállalkozások a bevallás benyújtására a következő lehetőségek közül választhatnak:

  • NAV bevalláskitöltő programja (ÁNYK),
  • Önkormányzati Hivatali Portál (OHP),
  • ha az adott önkormányzat rendelkezik saját online ügyintéző felülettel, akkor az önkormányzat honlapján lévő nyomtatványkitöltő.

Az adózó, illetve az általa meghatalmazott képviselője szabadon dönthet arról, hogy az előbbiekben felsorolt lehetőségek közül melyiket választja, illetve a bevallását közvetlenül az önkormányzathoz vagy az állami adóhatóságon keresztül nyújtja-e be.

Tudni kell, hogy a későbbi esetleges javításokat, önellenőrzéseket is a választott platformon kell megtenni.

Az Adózóna.hu cikke, mely alapján írásunk készült, sokkal részletesebben is foglalkozik a témával.