Ki nem találná, melyik üzenetküldést kedvelik még mindig a magyarok

2019.03.25. 18:31

Mindennap nagyjából száz táviratot adtunk fel Magyarországon. Igaz, ez elhanyagolható mennyiség a digitális üzenetküldés forgalmához képest, a Magyar Posta fenntartja a szolgáltatást, sőt, januártól fejlesztette is – írja a Magyar Nemzet.

Az üzenetek minél gyorsabb célba juttatása mindig is fontos volt az emberiségnek, ezért is fejlődött ki számos lehetőség ezen igény kiszolgálására. Az új technológia lehagyta a régit, ma már a lassabbak közé tartozik a táviratozás. A törvény már nem kötelezi a Magyar Posta Zrt.-t a táviratküldő szolgáltatás fenntartására, mégis van rá lehetőség Magyarországon, ahogyan egyes távközlési vállalatoknál is.

Még tavaly is 35 ezer telegramot adtak fel a posta rendszerén keresztül, vagyis naponta átlagosan 96 kérés érkezett a társasághoz.

Ez nem teljes kép, hiszen a Magyar Telekom és az Invitel is biztosítja ezt a szolgáltatást, igaz, a postához képest kisebb mértékben veszik igénybe a felhasználók.

Van igény a szolgáltatásraForrás: Wikimedia Commons/Magyar Posta

Az ügyfelek háromféleképpen adhatnak fel táviratot: személyesen az egyes postákon, online a Posta.hu oldalon vagy pedig telefonon keresztül, a Magyar Telekom központi 192-es hívószámán. A távirat csak belföldi címre adható fel. A hagyományos eljárás mellé januárban indította el a társaság az online feladás, illetve a bankkártyás lehetőségét.

Az egyszerű levelezőlaphoz képest olyan előnyökkel szolgál a távirat, mint például az időgarancia.

Ezért meghatározott napra kézbesítés is megrendelhető. Ha a feladó sürgős jelzéssel adja fel táviratát, akkor üzenetét négy órán belül kézbesíti a posta. A társaság tehát fenntartja és fejleszti is a szolgáltatást, annak ellenére, hogy tapasztalata szerint a digitalizáció terjedése miatt az elmúlt években csökkent a táviratok száma.

A postán belföldön felvett táviratok száma 2015-ben meghaladta a 80 ezret, tavaly már ennél kevesebb mint a felét adták fel az ügyfelek. A kézbesített táviratok száma szintén csökkenést mutat, hiszen 2015-ben 52 ezer volt, ami 2018-ra 25 ezerre esett vissza. A felvett és kézbesített táviratok száma közötti különbség abból adódik, hogy a táviratok egy részét a címzettnek faxon továbbítják. A csekély forgalom ellenére minden hétre jutott legalább egy távirat-szolgáltatással kapcsolatos panasz a posta ügyfélszolgálatára, amiért a társaság összesen 85 ezer forint kártérítést fizetett.