Kína az elektromos meghajtású autók legnagyobb piaca jelenleg. Az országban - részben a Peking erőltette környezetvédelmi fordulat miatt - akkora a kereslet azokra, hogy a gyártók jelenleg nem képesek azt maradéktalanul kiszolgálni. A BYD a legnagyobb ottani e-auót gyártó most azt közölte, egy évtizeddel az első, tömeggyártásba kerülő modelljük megjelenése után, idén végre többet fognak eladni e-autókból, mint a hagyományos meghajtásúakból.
A BYD kínai elektromos járműgyártó profitja tavaly 31,6 százalékkal csökkent, ugyanakkor a folyó negyedévre több száz százalékos nyereségnövekedést vár. A járműgyártó, amely a Daimler partnere Kínában, szerdán azt közölte, hogy jól fogynak elektromos autói és ennek a hatására a március végével záródó három hónapban nyeresége 583-778 százalékkal nőhet az egy évvel korábbi 102,4 millió jüan profithoz képest. Ez mintegy 4,2 milliárd forintnak felel meg.
Tavaly a BYD adózott eredménye 2,78 milliárd jüan volt, ami 31,6 százalék csökkenés a megelőző évhez képest. Eközben a cég bevétele 105,91 milliárd jüanról 130,05 milliárd jüanra emelkedett.
A kínai cég tavaly 520 ezer járművet értékesített, ami 27 százalék növekedés 2017-hez képest, az idei évi cél 650 ezer jármű.
A kínai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, a CAAM adatai szerint Kínában tavaly az elektromos és hibrid autók értékesítése 61,7 százalékkal, 1,3 millióra nőtt, idén a CAAM 1,6 milliós eladásra számít. Eközben összességében 2,8 százalékkal, 28,1 millióra csökkentek az autóeladások Kínában, ahol először jegyeztek fel visszaesést 1990 óta.

Megalapozott várakozások
A Quartz - értékelve az autógyártót eljesítményét - azt írja, a várakozások megalapozottak, és figyelembe véve az elmúlt évek tendenciát, idén várhatóan valóban túllépik az elektromos autók eladásai a fosszilis meghajtásúakét.

Az elemzők ugyanakkor megjegyzik: igen valószínű, hogy a BYD ma nem tartana ott, ahol, ha annak idején a kínai kormányzat nem ad a cég számára igen komoly pénzügyi támogatást fejlesztései megvalósításához.
A BYD Company Ltd. Kína egyik legnagyobb vállalata, megújuló energiára épülő megoldásait világszerte több mint 50 országban használják. 1995-ös alapítása óta a közlekedés és az energiaipar egyik vezető vállalata lett, nemrég összeszerelő üzemet nyitott az Egyesült Államokban és vegyesvállalatot alapított a német Daimlerrel. A BYD Európában eddig 12 országba 600 buszt szállított.
A vállalat Magyarországon is jelen van. 2017 áprilisában nyitotta meg magyarországi gyárát, amely a cég első buszgyára Európában. A BYD első elektromos buszát tavaly decemberben Salgótarján önkormányzatának adták át.
A 12 méter hosszú busz, 250 kilométert képes megtenni egyetlen töltéssel, és 85 utas szállítására képes.

Peking elzárja a pénzcsapokat
Ugyanakkor úgy tűnik, egyre kevesebb pénz jut arra, hogy a cégek állami mankóra támaszkodva oldhassák meg fejlesztési feladataikat illetve termékgyártásukat.
Kínában idén jelentősen, jövőre teljesen megszűntetik az elektromos autók gyártóinak állami támogatását.
A South-China Morning Post jelentése szerint június 25-től az egyszeri töltéssel 300-400 kilométert megtenni képes elektromos autók gyártóinak az állami támogatása 60 százalékkal csökken. Azok a gyártók, amelyek 400 kilométernél nagyobb hatótávolságú autókat készítenek, 50 százalékkal kisebb állami támogatást kapnak.
Ugyancsak június 25-től a 250 kilométernél kisebb hatótávolságú autókat gyártók már egyáltalán nem kapnak állami támogatást.
Elemzők ugyan számítottak arra, hogy az állam csökkenti a gyártók támogatását, de nem ennyire drasztikusan.
Megfigyelők szerint a júniusban életbe lépő intézkedés megdrágítja az elektromos autókat és ez megmutatkozik majd az eladási számban is.
Kínában tavaly 1,3 millió elektromos autót adtak el, ami 61,7 százalékkal több az egy évvel korábbinál.