A Ryanair lett Európa új szénerőműve

Ryanair, sorban állás
Vágólapra másolva!
A Ryanair felkerült az Európai Unió tíz leginkább környezetszennyező vállalatának listájára, a tizedik helyre. Korábban még soha nem fordult elő, hogy ezen a listán a szénerőművek mellett más profilú cég is helyet kapjon - írja The Guardian.
Vágólapra másolva!

A Ryanair az elmúlt öt évben csaknem 50 százalékos mértékkel növelte károsanyag-kibocsátását, és most kilenc európai szénerőmű után, a fapados légitársaság a legszennyezőbb vállalat az Unió cégei közül.

A cég évente 130 millió utast szállít.

2018-ban 9,9 megatonna üvegházhatású gázt juttatott a levegőbe, ami 6,9 százalékos növekedés 2017-hez képest, és 49 százalékkal több az elmúlt öt évre visszatekintve.

A listán német, lengyel és egy bulgáriai szénerőmű található még. Az első helyen a lengyelországi Bełchatów szénerőmű áll, ahonnan tavaly mintegy 38 megatonnányi káros gáz jutott a légkörbe.

A Ryanair az Európai Unió 10. legnagyobb károsanyag-kibocsátó vállalata Forrás: AFP/Andreas Arnold

Európa második leginkább környezetszennyező légitársasága az EasyJet lett, amely az összesített lista 31. helyén áll, 11 százalékos többletkibocsátással 2017-hez képest. A céget a Lufthansa, a Norwegian Airlines és a British Airways követi, derül ki az EU-s adatok elemzéséből.

Mindez azért is figyelemre méltó, mert Európa károsanyag-kibocsátása összességében csökken, éles kontrasztban a légközlekedés képviselte növekedéssel.

Ez utóbbi Európa emissziós értékeinek 3 százalékáért felel, de az iparági előrejelzések szerint a szektor robbanásszerű fejlődése miatt, 2050-re ez az érték mintegy 700 százalékkal növekszik.

Andrew Murphy, a European Federation for Transport and Environment nevű szervezet légiközlekedéssel foglalkozó szakértője szerint a helyzeten akkor lehetne javítani, ha szigorúbb szabályozást és magasabb adókat vezetnének be a légiközlekedési szektorra vonatkozóan. Ezekkel kikényszeríthető lenne az, hogy a légitársaságok fokozatosan a környezetet jobban kímélő megoldásokra váltsanak. Murphy "Európa legnagyobb klímakihívásának" tartja a polgári légiközlekedést.

Az európai légicégek évente összesen 800 millió fontot (kb. 255 milliárd forint) fizetnek valamilyen jogcímen, lényegében azért, hogy szennyezhessék a levegőt - mondja a szakértő. Egyes tanulmányok szerint ez ugyanakkor csekély összeg, mert az üzemanyagadók és más jogcímek kiterjesztésével, valamint bizonyos mentességek eltörlésével, ez 27 milliárd fontra is feltornázható lenne, ami lényegesen több, a környezet védelmére fordítható pénzhez juttatná az Európai Uniót.

Szénerőmű Németországban: lengyel társaival együtt Európa legszennyezőbb létesítményei, ezek közé került a Ryanair Forrás: AFP/Patrick Pleul

A brit laptól hiába keresték a céget, a Ryanair egyelőre nem kívánta kommentálni a friss jelentéseket. Az két évvel ezelőttről lehet emlékezetes, amikor a cég vezérigazgatója egy interjúban azzal ütötte el a klímavédelmi aggályokat, hogy azok "totális sületlenségek".

Ugyanakkor vannak, akik az adózás kiterjesztése mellett más szempontokat is ajánlanak a helyzet javításához.

Kevin Anderson, aki az energetikával és a klímaváltozással foglalkozó professzor a Manchesteri Egyetemen, úgy látja, önmagában nem várható a légitársaságoktól a helyzet megoldása.

A gyerekeink jövője érdekében, szükséges lenne bizonyos korlátozó szabályokat bevezetni a légiközlekedésben. Ezeknek elsősorban a gyakran repülő utasokra kellene vonatkoznia, és kevésbé azoknak, akik csak alkalomszerűen ülnek repülőre" - állítja a professzor.