Óriási baklövés a Burger Kingnél

Burger King
Illustration picture shows, an and employee working during the opening of a branch of the Burger King fast-food restaurant chain in Auderghem - Oudergem, Brussels, Tuesday 12 September 2017. BELGA PHOTO NICOLAS MAETERLINCK
Vágólapra másolva!
Köszönhetően a népharagnak, a Burger King kénytelen volt visszavonni az egyik hirdetését, amelyben nyugati emberek pálcikával próbálnak elfogyasztani egy hamburgert - írja a The Guardian. Az interneten bevezetett videós reklámot különösen azért találták "kulturálisan érzéketlennek", mert abban egész Ázsiát a sok helyen étkezésre használt pálcikával azonosította az amerikai cég.
Vágólapra másolva!

Nem ez az első alkalom, hogy egy nagy világcég illetve világmárka, vérig sérti az egész ázsiai kontinenst reklámjával.

Ahogy az Origo akkor, novemberben megírta, a Dolce & Gabbana legközelebb bizonyára jobban átgondolja majd, hogy milyen tartalmakat készít kínai vásárlói számára. A divatmárka egyik reklámjában ugyanis egy kínai nőt tanítottak az evőpálcika használatára olasz ételek elfogyasztásánál. A reklám a cég "The Great Show" nevű kínai divatbemutatóját hivatott népszerűsíteni, de valószínűleg amikor megálmodták az ötletet nem számítottak arra, hogy az hatalmas botrányt fog kavarni. Az internetes felhasználók annyira elutasítóak voltak a reklámmal szemben, hogy végül le kellett mondani a sanghaji rendezvényt, mert több kínai híresség is bejelentette, hogy nem fogadja el a rasszista hangvételt megütő vállalat meghívását.

Most a Burger Kingnél sült el igen rosszul az evőpálcikával való, szó szerinti játszadozás.

A cég reklámjaiban ugyanis - egy kivétellel - nem ázsiai karakterek próbálják azzal elfogyasztani az egyik szendvicset, az újonnan bevezetett "Vietnamese" nevű burgert. A vállalat az új-zélandi Instagram-profiljában indította a videós hirdetést, melyet azzal a kísérőszöveggel vezettek be, hogy "utaztasd el ízlelőbimbóidat egészen Ho Si Minh városig."

A videó nagyon hamar népszerű lett, vírusszerűen terjedt, és hamar elérte a 2,7 milliós megtekintést. Ez azonban főként annak volt köszönhető, hogy azt a legtöbb megtekintő sértőnek találta az ázsiai kultúrákra nézve. Sokan úgy vélték, a cég ezzel nevetségessé teszi, szinte kigúnyolja a kontinens kulturális sajátosságait, beleértve az evőpálcikák használatát. Az már csak hab a tortán, hogy a szendvicshez ajánlott édes chili szósz hagyományosan nem is Vietnámban, hanem főként Thaiföldön ismert.

A vállalat végül felszólította új-zélandi részlegét, hogy vonják vissza a hirdetést, egyben elnézést kértek azért.

Az amerikai cég nyilatkozatában jelezte: reklámjuk "érzékelten volt, és nem tükrözi azokat a vállalati alapértékeket, amelyek mentén a cég a sokszínűség és a befogadás jegyében folytatja működését."

Illusztráció Forrás: BELGA/AFP/Nicolas Maeterlinck

A South China Morning Post megjegyzi, hogy mint az olasz divatcég ügyében, úgy most is voltak olyanok, akik szerint nem kellett volna ezt a reklámot ennyire komolyan venni, és megsértődni annak vélt rasszizmusán. Ugyanakkor Beth Egan reklámszakértő szerint a Burger King esete két dologra is felhívja a figyelmet. Az egyik, hogy a közösségi média olyan ellenőrző szerepet tud betölteni a reklámiparban is, mint korábban semmi más.

A másik, hogy a márkák kapcsán elvárás feléjük a fogyasztók iránti érzékenység.

Egan szerint most már természetesnek kellene lennie, hogy a nagy brandek mögötti vállalatok tudjanak valamit vásárlóikról, szinte személyesebb módon is ismerjék őket. Így pedig azt is tudják, mi az, ami elfogadható számukra, és mi nem.

A reklámblama óriási érvágás lehet a Burger King terjeszkedésében a vietnámi piacon, ahol már korábban sem sikerült a tervezett bővítést elérnie. Mindazonáltal a cég regionálisan most is nagyon népszerű. Malajziában a legnagyobb amerikai gyorsétteremláncként van jelen, Thaiföldön és Indonéziában pedig a második. A cég Kínában is növekszik, terveikben csak ott 1000 új egység megnyitása szerepel.