Tudta, hogy a világ egyik legdrágább parfümalapanyaga valójában fagyanta?

2019.04.10. 18:59

Indiában, Délkelet-Ázsiában és a Közel-Keleten már évezredek óta használják az oudot (kiejtése: úd), amely a világ egyik legértékesebb parfümösszetevője. Az Africanews összeállításából az is kiderül, miért annyira drága.

Néhány éve a szépségápolás és a kozmetikai ipar világában óriási divattá váltak az ouddal készített termékek. A sötét és nagyon intenzív illatú anyag a világ egyik különösen értékes, igen ritka alkotóeleme ezeknek a készítményeknek. 

De mi is az az oud, és miért ilyen értékes?

Az agarfa, amiből az oudot kinyerikForrás: Shutterstock

Az oud nem más, mint az agarfa gyantája, amelynek képződésében egy penészfajta játssza a döntő szerepet. A faféle ezzel az anyaggal védekezik egy gombafajta elszaporodása ellen. A Közel-Keleten, illetve az arab országokban oud-ként, Kínában agar-, Indiában aloes-fa néven ismert a növény. A folyamat biológiai értelemben is nagyon különleges, mivel ritkán zajlik le, ezért az ennek során keletkező fagyanta nagyon értékes. 

Felhasználásának pedig igen érdekes, nemenként eltérő tradíciója van. 

A közel-keleti országokban a férfiak régen olajos állagúvá alakítva, illatszerként használták a gyantát, míg a nők az agarfa forgácsát meggyújtva, elfüstölve hagyták, hogy a felszabaduló aromák átjárják öltözéküket, illetve hajukat.

Az oud felhasználása ma is fontos az arab országokban és Indiában, és egyre inkább a nyugati országok kozmetikai trendjeiben is. A gyanta, pontosabban az abból kivont olaj alkalmazását a termékgyártásban az erre specializálódott vállalatoknál oldják meg. 

Az emberek azt mondják, apámhoz valósággal beszélt az oud, ő pedig képes volt fajtáit számos ismertetőjegy és minőség alapján elkülöníteni" 

- mondja Abdulla Ajmal, aki az Egyesült Arab Emírségek egyik cégének, az Ajmal Perfumesnak az igazgatója.

Egy ázsiai munkás az agarfa kérgét hántolja, hogy abból olajat nyerjenekForrás: Shutterstock

Az ára ugyanakkor nemhogy csökkenne, hanem a kereslet miatt még nő is. Ennek oka, hogy az oudból csak igen korlátozott mennyiség áll rendelkezésre.

Egy kilogramm fa 1 milliliter gyantát ad.

Könnyen belátható, hogy még egy aprócska, 12 milliliteres üvegcse megtöltése sem egyszerű feladat, aminek így az ára a csillagászati 3000 dollárt, azaz a mintegy 840 ezer forintot is elérheti. 

A kereslet miatt, csak az említett cég évente mintegy 40 tonna, ouddal telített fát importál a termőterületekről.

"Az illat karaktere attól is függ, honnan származik a fafajta, amiből a gyantát, majd az olajat kinyerjük. Az indiai változatoknak inkább kicsit földesebb a karakterük, a távol-keleti változatok kicsit füstösebbek, de a lényeg az, hogy a különbségek ellenére is jó minőségűeknek kell lenniük" - magyarázza Ajmal.

Az Emirátusokban inkább az indiai oud a kedvelt, míg Szaúd-Arábiában a kambodzsai eredetűeket részesítik előnyben - teszi hozzá a szakember. 

A globális divatcégek és parfümgyártók pedig nemrégiben elkezdték beemelni az oudot termékgyártásukba, noha az eddig csak kifejezetten a kézműves, úgynevezett niche parfümök világában volt széles körben ismert.

Egy Franciaországban dolgozó parfümtervező, Ali Al Jaberi megjegyzi: az oud iránti érdeklődés a változó fogyasztói igényeket mutatja. Egyúttal megerősíti azokat a tendenciákat, miszerint a személyre szabott, egyedi illatoknak egyre nagyobb jelentősége van a tömegesen gyártott illatszerek világával szemben.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

#oud#tradition#oudlover#smoke#ksa#jeddah#oudperfume#oudwood#arabianoud

Angeliki (@memiangela) által megosztott bejegyzés,

"A kézműves parfümök térhódítása és a növekvő érdeklődés azok iránt elképesztő mértékű, ami nagy cégeket is arra ösztönöz, hogy részt vállaljanak a fogyasztói igények kielégítésében" - mondja Ali Al Jaberi, az AJ Arabia alapítója.

„A niche parfümök olyan minőségi parfümöket takarnak, amelyek kizárólag a minőségről, nem a tömeggyártástól szólnak" - tette hozzá.

Egyes szakértők pedig hozzáfűzik: az oud példája mutatja, hogy valószínűleg az egyedi, kézműves parfümök lesznek a jövő illatszergyártásának sikertermékei.