Mire használják most a drónokat?

2019.04.13. 18:40

Az Alphabet startupja, a Wing megkapta az ausztrál hatóságok jóváhagyását arra, hogy drónjaival házhoz szállítást végezhessen. A szolgáltatás Canberrában, Ausztrália fővárosában startol az ország polgári repülési biztonsági hatóságának engedélyével. A drónok néhány percen belül kiszállítják majd a kávét és a fagylaltot a főváros lakosainak, miután egy alkalmazáson keresztül megrendelték őket. A drónokat azonban egyáltalán nem csak csomagszállításra használják.

Bár már tesztelik, az Amazon vezére, Jeff Bezos hiába hirdette meg a kereskedelmi drón szállító szolgáltatás beindítását 2018-ig, a vállalat nem tudta azt időben megvalósítani.

Így a Google az anyacége, az Alphabet révén a tulajdonosa a világ egyik első drónos kézbesítési szolgáltatójának, a Wing nevű startupnak.

A Wing már teszteli a szolgáltatást. A cég kedden jelentette be ezt egy blogbejegyzésében, miután megkapta az Ausztrál Polgári Repülésbiztonsági Hatóság (CASA) jóváhagyását. A CASA szóvivője úgy nyilatkozott a Business Insidernek, „nagyon valószínű, hogy a világon ez az első ilyen szolgáltatás”.

Azt azonban már más cégek is állították, hogy ők indították el a világ első kereskedelmi drón szállítási szolgáltatását.

Például ilyen a Flytrex, amely 2017-ben Izlandon indított szolgáltatást az AHA-val közösen, mely az ország legnagyobb online kiskereskedője.

Egy mezőgazdasági drón KínábanForrás: AFP/Xinhua News Agency/Hu Gaolei

Az ausztrál Wing mintegy 18 hónapig kísérletezett Canberrában, mely alatt 3000 szállítást végzett. A hivatalos indulás után a szolgáltatás eleinte csak korlátozott területen, a CASA szerint 100 lakás számára lenne elérhető, és később lehetne tovább bővíteni azt.

Canberra vonzáskörzetével együtt mintegy 424 ezer lakost számlál.

A felhasználók egy mobilalkalmazáson keresztül indíthatják a megrendeléseiket, melyet perceken belül megkapnak. A legnépszerűbb szállítási elemek közé tartoznak a friss ételek, a kávé, a fagylalt és a gyógyszerek, de más kisebb élelmiszereket és árucikkeket is szállítanak az üzletekből. Az alábbiakban látható a szolgáltatás reklámja:

A másfél éves teszt mindazonáltal nem volt problémamentes: az ABC News arról számolt be, több lakos panaszkodott, hogy még a bezárt, dupla üvegezésű ablakokon keresztül is zavarták őket a drónok hangos repülései.

A quadcopteres házhoz szállítás egy dinamikusan növekvő iparág, a következő pár évben még exponenciálisan is képes lesz növekedni a becslések szerintForrás: Picture-Alliance/AFP/Paul Mayall

A drónok nem repülhetnek akárhol, kizárólag utcákon, de ott sem repülhetnek a fő közlekedési útvonalak felett.

A repülési magasságuk 5 méter, és 2 méterre ereszkednek le a kézbesítés során. 

A szállítás csak reggel 7 órától engedélyezett, vasárnap pedig 8 órától. A címzettek figyelmeztetést kapnak, hogy ne közeledjenek a drónokhoz.

A cég nemcsak Ausztráliában próbál piacra törni, hanem Európában, Finnországban is. A cég december óta Helsinkiben is tesztel. Finnországot azért választották tesztterületként, mert a finnek a Wing szerint híresek az új technológiák iránti fogékonyságukról. A cég úgy nyilatkozott a helsinki pilot program kapcsán, hogy

ha a drónjaik itt beválnak, akkor bárhol tudnak majd szállítani – utalva a város hideg téli klímájára.

A drónok rövid története

1898: Nikola Tesla bemutatja az első drónt, egy rádiós vezérlésű hajót

1904: George Lawrence elkészíti az első légi drónos fényképet egy 22 kilós kamerával, amely egy papírsárkányhoz kapcsolódik

1905: Leonardo Torres y Quevedo távvezérléssel vezet egy hajót 8 utassal

1918: Orville Wright és Charles Kettering kifejleszti a Kettering Bug-et, az önrepülő légi torpedót az amerikai hadsereg számára

1920: Étienne Oehmichen megépíti és sikeresen repül is az első quadcopterrel (négy rotoros helikopterrel)

1935: A Brit Királyi Haditengerészet céllövészeti célokra megalkotja az első visszatérő és újrafelhasználható UAV-t (azaz pilóta nélküli repülőgépet), a Queen Bee-t

1944: az első drónos csapás: négy amerikai TDR-1, a célzás érdekében egyszerű tv-kamerákkal ellátott távvezérelt repülőgép egy hajót lő ki a Csendes-óceánon

1968: Dieter Schlüter építi meg az első sikeres távvezérelt helikoptert

1989: megszületik az első, mai drónokra hasonlító RC quadcopter (vagyis rádió távirányítású négy rotoros helikopter), a Keyence Gyrosaucer, mely három percig képes repülni

1999: Az egy éves, Draganflyer nevű kanadai cég kifejleszti az első quadcopterét

2006: Az Egyesült Államok Szövetségi Légiközlekedési Igazgatósága kiadja az első kereskedelmi drónengedélyeket

2018. június 8. A Quartz's Dave Gershgorn szerint a drónos felügyelet, illetve felderítés elképzelése valósággá vált

A logisztikai cégeknek érdemes figyelniük a Wingre, mert ezek ugyan kicsi helyi projektek, azonban a globális drónos szállítási tér 2027-re már egy 29 milliárd dolláros piacnak ígérkezik.

Az alábbi ábrán, mely a PricewaterhouseCoopers 2018-as adatai alapján készült, iparágankénti becslésben is láthatjuk a drónok ipari felhasználási piacait, a szállításban ekkor még egy 13 milliárdos piacot becsülve:

forrás: PricewaterhouseCoopers/Origo

Látva a piaci becsléseket, melyet a Business Insider Intelligence készített a következő pár évre, talán még kevésnek is tűnhet a 29 milliárdos piaci becslés 2027-re, hiszen a fejlődés egyelőre inkább az exponenciálishoz közelít, mint a lineárishoz:

forrás: PricewaterhouseCoopers/Origo

A drónok egyébként még ezen kívüli területeken is bevethetők.

Például orvosi szállítmányok, vérminták gyors kézbesítésére is használják a drónokat az Egyesült Államokban éppúgy, mint akár Ruandában.

Sőt, arra is van már példa, hogy sivatagos vagy ember által nehezen megközelíthető területeken, faültetésre vetik be őket, illetve ott, ahol hagyományos módon kevesebb fát lehetne telepíteni ugyanannyi idő alatt. Ilyen helyszín például Minamar is, ahol nagy területeken folytatnak fásítási programokat.

Írásunk a Business Insider cikkeinek (1, 2) felhasználásával készült. A dróntörténet és a drónok iparágankénti forrásadatai a Qz.com oldaláról származnak.

KAPCSOLÓDÓ CIKK: