Mire költünk és hova megyünk húsvétkor?

Így válassz tökéletes húsvéti sonkát az ünnepi asztalra! sonka
Vágólapra másolva!
A húsvét előtti készülődés során idén is nagyjából ugyanazokat a slágercikkeket vásároltuk, mint sok-sok éve, jelentős azonban a költések emelkedése a csokoládétermékeknél. De nemcsak vásárolunk ilyenkor, hanem utazunk is: az úti célok közül az egyik kuponos cég adatai alapján az egynapos pozsonyi kirándulást választották a legtöbben, belföldön pedig a Balaton a legnépszerűbb, már tavasszal is.
Vágólapra másolva!

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által kiadott adatok alapján a húsvétra készülve

idén jelentősen megnőtt az egy főre jutó kiadások összege a csokoládétermékeknél (80 százalékkal, 985 forintra), amit a tradicionális sonka és szalámi követ (37 százalékos költésnövekedéssel, 1548 forintra).

De jelentős még az egy főre jutó tojásra költött forintok emelkedése is, ez idén 18 százalékra rúgott (641 forint).

Az éves tojásmennyiség 10-11 százalékát adják el az ünnep előtti hetekben, ilyenkor 30-35 százalékkal több tojást vásárolnak a háztartások, mint általában. A tojások ára azonban nemcsak tavaly, de idén is - a várakozásokkal ellentétben - olcsóbb lett húsvétra. A tojás darabonkénti fogyasztói ára 33-45 forint volt a 13. és 15. héten a vidéki és a budapesti piacokon az Agrárgazdasági Kutatóintézet (AKI) adatai alapján. Az árcsökkenés okát a koncentrált kiskereskedelemmel szembeni termelői összefogás hiányában jelölte meg Pákozd Gergely, a Magyar Tojóhibrid-tenyésztők és Tojástermelők Szövetségének (Tojásszövetség) alelnöke.

A KSH adatai szerint a kalácsokra és péksüteményekre jutó költéseink viszont alig változtak idén a húsvét közeledtével (541 forint, 3 százalékos a kiadásnövekmény).

Húsvétra a családok nagyjából háromnegyede vásárol sonkát (78 százalék) és csokoládét (72 százalék), míg tojást bő kétharmaduk (69 százalék).

Mindeközben a KSH kimutatásai szerint az élelmiszerekre és alkoholmentes italokra fordított havi kiadásaink összege 4 százalékkal, 26 482 forintra nőtt idén a tavalyi évhez képest.

Forrás: KSH

Mint arról az Origo már korábban beszámolt, a húsvéti ajándékokra a magyar szülők egyharmada 5 ezer forint felett, egynegyede 3-5 ezer, egyötöde 2-3 ezer forintot költött el idén a Regio Játékkereskedelmi Kft. felmérése alapján, online vásárlásnál 8000 forint, bolti vásárlásnál 5700 forint volt az átlagos kosárérték.

Húsvétkor gyakran utaznak is a családok, főleg, hogy egy négynapos hosszú hétvégéről van szó. De sokan utaznak pihenni, kikapcsolódni is. Ezzel kapcsolatban idén a Bónusz Brigád nevű kuponos internetes oldal gyűjtötte össze a legnépszerűbb úti célokat. Ebből az derül ki leginkább, hogy akik kikapcsolódni vágynak, azok nem a húsvéthoz kötődő élményeket keresik, egyszerűen csak jól akarják érezni magukat.

A húsvéti utazási célok közül nem is belföldi úti cél végzett az első helyen, hanem északi szomszédunk fővárosa.

Legtöbben egy egynapos pozsonyi kirándulást választottak a húsvéti hétvégére, amit népszerűségben egy balatoni wellnessprogram követett.

Forrás: Bónusz Brigád

Két éve a legnépszerűbbek a buszos utak voltak, az oldal látogatói közül legtöbben a prágai 3 napos húsvéti kirándulásra voksoltak, és ugyanennyien szavaztak egy egynapos hollókői locsolkodós programra is. Népszerű volt még 2017-ben egy egynapos bécsi, kirakodóvásárokat látogató túra és egy 3 napos velencei hosszú hétvége is.

Hagyományos húsvéti ételeink a sonka és a tojás Forrás: Shutterstock

Tavaly a húsvéti időszakban a bécsi kirakodóvásári látogatást választották a legtöbben, de népszerű volt felkeresni a szintén Bécshez közeli Schönbrunni kastélyt is, ahol ilyenkor húsvéti vásárral várják az odalátogatókat.

A Bónusz Brigád adatai szerint sokan választják az otthoni pihenést, ők inkább lakhelyükhöz közeli élményeket, programokat kerestek a húsvéti időszakra. 2017-ben a legtöbben sétahajóztak, gokartoztak és cirkuszba mentek a tavaszi szünetben.

Forrás: Bónusz Brigád

Idén viszont

fürdőzni vágytak leginkább az emberek húsvétkor:

a hosszú tél után egy tavaszi gasztro-wellness csomag és egy nyári fürdőzésre emlékeztető strandolás végzett az első helyen az élmények listáján.