Miért nem vesznek a japánok amerikai autót?

Chrysler CEO Sergio Marchionne And IL Gov. Quinn Tour Belvidere Assembly Plant GettyImageRank2 Assembling Business FINANCE Transportation Land Vehicle HORIZONTAL OCCUPATION Factory BUILDING USA CAR Illinois Chrysler Belvidere Belvidere, Illinois pre-produ
BELVIDERE, IL - FEBRUARY 02: Workers build a pre-production Dodge Dart at the Chrysler assembly plant on February 2, 2012 in Belvidere, Illinois. The plant builds the Jeep Compass and Patriot and, starting in the second quarter of this year, the 2013 Dodge Dart. Scott Olson/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Ha valaki japán utakon jár, csak nagyon kis eséllyel fog találkozni amerikai autókkal. Ha pedig igen, akkor az valószínűleg egy konkrét modell lesz. Eközben az Egyesült Államok tele van japán kocsikkal. Felmerül a kérdés, miért nem vesznek a japánok amerikai autókat?
Vágólapra másolva!

Miközben az amerikai utak és parkolók tele vannak japán gyártmányú autókkal, az amerikai autógyártók lényegében nem tudnak eladni gépkocsikat a szigetországban. Annak ellenére sem, hogy Japán még mindig a világ harmadik legnagyobb autópiaca – írja a CNBC. Nem meglepő tehát, hogy már Donald Trump amerikai elnök is „unfairnek" nevezte a jelenséget a három legnagyobb amerikai autógyártó (General Motors, Ford, Fiat Chrysler) képviselői előtt.

Mindazonáltal az amerikai szereplők gyakran megfeledkeznek arról, hogy

a japán autópiac igen sajátos karakterjegyekkel bír.

Vagyis egyszerűen arról van szó, hogy az USA autói nem felelnek meg a japán ízlésvilágnak. Az amerikaiak ugyanis nem építették ki elég jól az értékesítési jelenlétüket a szigetországban, miközben a japánok körében kitartóan él az a kép – még ha ez mára elavult is –, hogy az amerikai autók megbízhatatlanok és nem eléggé hatékonyak.

A japánok szeretik a hazai autómárkákat Forrás: AFP/Yoshikazu Tsuno

Ehhez jön még, hogy a Japánban értékesített autók durván 40 százaléka az úgynevezett Kei modellek kategóriájába – extra kicsi speciális járműosztály – tartozik, ami nem igazán egyeztethető össze az amerikai divattal. Ráadásul ezeket a modelleket szinte kizárólag japán cégek gyártják, mint a Suzuki vagy a Daihatsu. A háttérben az áll, hogy a japán körülményekhez sokkal jobban igazodnak ezek a modellek, mivel

a sofőrök számára fontos, hogy könnyen manőverezhessenek a szűk utakon, és le tudják tenni a kocsikat a szintén szűk parkolóhelyeken.

Következésképpen az amerikai autók szimplán nem a japán fogyasztóknak készülnek – mondta Kristin Dziczek, a Center for Automotive Research alelnöke. Emellett a japánok egyébként is kimondottan szeretnek hazai márkákat vásárolni, amit az is bizonyít, hogy a japán utakon 95 százalékban japán gyártmányú autók futnak. Az import terén pedig elsősorban az európai luxusautók, illetve a sportkocsik élveznek előnyt.

A Jeep Wrangler az egyetlen igazán népszerű amerikai márka Japánban Fotó: Hirling Bálint - Origo

A Mercedes-Benz, a BMW, a Volkswagen (és az Audi) például több tízezer autót ad el Japánban minden évben. Noha ez így is nagyon alacsony szám a piac egészéhez képest, egyáltalán nem jelentéktelen az iparági elemzők szerint. Ezzel szemben az amerikai gyártók nem igazán próbálkoznak – mondta Christopher Richter, a tokiói székhelyű CLSA elemzője.

A probléma tehát az, hogy az amerikai autógyártók nem tudnak úgy betörni a japán piacra, hogy ne mutassanak fel jelentős különbséget a helyi trendekkel és modellekkel szemben. Ez azonban egyetlen cég egyetlen gyártmányának viszont kifejezett előnyt jelent. Richter kiemelte,

az amerikai autók közül Japánban komoly népszerűségnek örvend a Fiat Chrysler alá tartozó Jeep, és annak is a Wrangler nevű modellje.

Ez az autó pedig pontosan azért lehet divatos, mert egyfajta amerikai életstílust testesít meg. Vagyis a vonzereje pont abban van, hogy radikálisan eltér a japán modellektől.