Miközben az amerikai utak és parkolók tele vannak japán gyártmányú autókkal, az amerikai autógyártók lényegében nem tudnak eladni gépkocsikat a szigetországban. Annak ellenére sem, hogy Japán még mindig a világ harmadik legnagyobb autópiaca – írja a CNBC. Nem meglepő tehát, hogy már Donald Trump amerikai elnök is „unfairnek" nevezte a jelenséget a három legnagyobb amerikai autógyártó (General Motors, Ford, Fiat Chrysler) képviselői előtt.
Mindazonáltal az amerikai szereplők gyakran megfeledkeznek arról, hogy
a japán autópiac igen sajátos karakterjegyekkel bír.
Vagyis egyszerűen arról van szó, hogy az USA autói nem felelnek meg a japán ízlésvilágnak. Az amerikaiak ugyanis nem építették ki elég jól az értékesítési jelenlétüket a szigetországban, miközben a japánok körében kitartóan él az a kép – még ha ez mára elavult is –, hogy az amerikai autók megbízhatatlanok és nem eléggé hatékonyak.
Ehhez jön még, hogy a Japánban értékesített autók durván 40 százaléka az úgynevezett Kei modellek kategóriájába – extra kicsi speciális járműosztály – tartozik, ami nem igazán egyeztethető össze az amerikai divattal. Ráadásul ezeket a modelleket szinte kizárólag japán cégek gyártják, mint a Suzuki vagy a Daihatsu. A háttérben az áll, hogy a japán körülményekhez sokkal jobban igazodnak ezek a modellek, mivel
a sofőrök számára fontos, hogy könnyen manőverezhessenek a szűk utakon, és le tudják tenni a kocsikat a szintén szűk parkolóhelyeken.
Következésképpen az amerikai autók szimplán nem a japán fogyasztóknak készülnek – mondta Kristin Dziczek, a Center for Automotive Research alelnöke. Emellett a japánok egyébként is kimondottan szeretnek hazai márkákat vásárolni, amit az is bizonyít, hogy a japán utakon 95 százalékban japán gyártmányú autók futnak. Az import terén pedig elsősorban az európai luxusautók, illetve a sportkocsik élveznek előnyt.
A Mercedes-Benz, a BMW, a Volkswagen (és az Audi) például több tízezer autót ad el Japánban minden évben. Noha ez így is nagyon alacsony szám a piac egészéhez képest, egyáltalán nem jelentéktelen az iparági elemzők szerint. Ezzel szemben az amerikai gyártók nem igazán próbálkoznak – mondta Christopher Richter, a tokiói székhelyű CLSA elemzője.
A probléma tehát az, hogy az amerikai autógyártók nem tudnak úgy betörni a japán piacra, hogy ne mutassanak fel jelentős különbséget a helyi trendekkel és modellekkel szemben. Ez azonban egyetlen cég egyetlen gyártmányának viszont kifejezett előnyt jelent. Richter kiemelte,
az amerikai autók közül Japánban komoly népszerűségnek örvend a Fiat Chrysler alá tartozó Jeep, és annak is a Wrangler nevű modellje.
Ez az autó pedig pontosan azért lehet divatos, mert egyfajta amerikai életstílust testesít meg. Vagyis a vonzereje pont abban van, hogy radikálisan eltér a japán modellektől.