Profilt vált a világ legnagyobb pénznyomtató gyártója

alumínium doboz
This photo taken on November 12, 2015 in Grigny, near Paris, shows newly produced Coca-Cola soft drink cans near the new assembly line at a Coca-Cola Entreprise bottling plant. AFP PHOTO / ERIC PIERMONT / AFP PHOTO / Eric PIERMONT
Vágólapra másolva!
Az elektronikus kereskedelem és a digitális fizetőeszközök akkora kihívást jelentenek, hogy már a világ legnagyobb pénznyomtató gép gyártója is elkezdett új üzleti lehetőségeket keresni. A 201 éve alapított német Koenig & Bauer most olyan területekre törhet be, mint a kólásdoboz gyártás.
Vágólapra másolva!

A több mint 200 éve alapított Koenig & Bauer a világ legnagyobb bankjegynyomtató gép gyártónak számít, azonban a digitális átalakulás már a német cég üzleti tevékenységére is egyre nagyobb hatással van. Az elektronikus kereskedelem, a mobilfizetések, valamint a digitális fizetőeszközök ugyanis fokozatosan háttérbe szorítják a hagyományos bankjegyeket.

Éppen ezért a vállalat igyekszik új területekre betörni, például a kólásüveg gyártás frontján. Ennek azonban kevésbé örül a szektor korábbi ura, a Stolle Machinery, amely a japán Toyo Seikan Group Holdings alá tartozik. A Koenig & Bauer pénzügyi vezetője, Mathias Daehn egy interjúban úgy is nyilatkozott,

a cége megérkezett, hogy kihívást jelentsen a korábbi egyeduralkodónak.

Ez viszont nem lesz egyszerű feladat, mivel a két komponensből álló kólás- és sörösdobozok gyártásának piacán a Stolle rendkívül erős szereplő. A két komponensű dobozok globális piacán jelenleg napi nagyjából egymilliárd dobozt állítanak elő. A Koenig & Bauer azonban az év eleje óta már tesztelteti a saját gépeit, és Daehn közlése szerint a magas kibocsátási potenciál mellett az is lehetővé vált, hogy „drasztikusan" csökkentsék az átállási időt.

A digitális fizetés egyre nagyobb kihívás a bankjegynyomtatás számára Forrás: AFP/Mark Wilson

Mindazonáltal ez még nem jelenti azt, hogy a német óriás teljesen maga mögött hagyná a bankjegynyomtató gépek gyártását. A digitális fizetések terjedése ellenére ugyanis ez a szektor várhatóan továbbra is erős marad. Daehn jelezte,

jelenleg 90 százalékos a részesedésük a globális iparágban, és különösen a feltörekvő piacokon várnak kitartó fejlődést.

Ezekben az országokban ugyanis egyelőre még igen jelentős lesz a készpénzforgalom, ami jó hír a Koenig & Bauer üzletének.

A német vállalat azonban nem most kezdte el az üzleti tevékenységének rendszerszintű átalakítását. Márciusban a Koenig & Bauer már arról számolt be, hogy az egymást követő harmadik évben folyamatos bevételnövekedést ért el, köszönhetően nagyrészt az eddigi átszervezéseknek.

Az évtized első felében például folyamatosan visszafogták az újságnyomtatási üzletágukat, amely mára csupán 1 százalékot tesz ki a tevékenységükből.

A módosítások eredményeként pedig a vállalat újra nyereséges lett – hangsúlyozta Daehn. Az idei év első két hónapja a pénzügyi vezető szerint ugyancsak „nagyon ígéretes", ahogy a projektjeik jól haladnak, és a megrendelések is kedvezően alakulnak.