Könyörtelen robot-munkafelügyelőktől szenvednek az Amazonnál

tech_nevek
Jeff Bezos eredetileg a Cadabra nevet szerette volna feltörekvő online könyvesboltjának, ám végül az Amazon mellett döntött. Egész egyszerűen azért, mert így egészen előre kerülhetett a különböző céges listákon a cég neve.
Vágólapra másolva!
Elképesztő munkakörülményekről rántja le a leplet a The Verge összeállítása, már ami a világ legnagyobb online kereskedelmi cégének némelyik raktárában uralkodó állapotokat illeti. Kiderült, hogy a dolgozók munkáját robotok felügyelik, amelyek könyörtelenül lapátra teszik a munkavállalókat, ha azok nem teljesítik az elvárt mutatószámokat.
Vágólapra másolva!

Méri és elemzi a dolgozók munkateljesítményét az Amazon automatizált rendszere, amelynek robotjai akár ki is rúghatják a munkavállalókat - ha azok nem robotolnak rendesen.

A vállalat mintegy 125 ezer munkavállalót foglalkoztat, 75 központjában világszerte. A most kiszivárgott információk alapján, a cégnél évente akár tízezrek is elveszíthetik állásukat, pusztán azért, mert termelékenységüket nem találják megfelelőnek.

Az egyik ilyen telephelyet meg is nevezték: Baltimore városában mintegy 2500 munkavállaló dolgozik az Amazon raktáraiban, akik közül egy év leforgása alatt - 2017. augusztusától 2018. szeptemberéig -

több mint 300 munkavállalót rúgtak ki a robotstrázsák.

Kiderült az is: a rendszer másodpercekre bontva figyeli, mit csinál a dolgozó a bent töltött idő alatt. Sokan arra panaszkodtak, munkaidő alatt a mosdóba sem mentek ki, nehogy túl sok "nem munkával töltött" időt szedjenek össze a munkafelügyelő rendszerben.

Illusztráció Forrás: Amazon

A cég munkatársai arra panaszkodnak, munkáltatójuk robotként tekint rájuk, hiszen munkájukat gyakorlatilag minden pillanatban robotok ellenőrzik, és mindenféle más körülmény figyelembe vétele nélkül, pusztán reigsztrált időadatok alapján mondhatnak fel nekik.

Ugyanis a robotok a munkaviszonyát is megszüntethetik a nem megfelelően teljesítőknek, sőt, felmondólevelüket is elkészíthetik.

Az Amazonnál nem is tagadták ezeket az állításokat, bár hozzátették, az automata felmondást emberi munkatársnak is jóvá kell hagynia. Ugyanakkor nem említettek olyan alkalmat, amikor az emberi munkavállaló semmissé tette a robot döntését egy adott munkaviszony megszűntetéséről.

A cégnél azt mondják: munkatársaik 75 százaléka teljesíti a vállalat által felállított teljesítménynormákat, a legrosszabbul teljesítőket pedig képzésekre küldik teljesítményük javítása érdekében. Az Amazon egyébként vélhetően azért veszi ilyen szigorúan a raktári teljesítményt, hogy ne veszítse el versenyelőnyét a házhoszállítási szolgáltatásban. Valószínű tehát, a dolgozók helyzete ezután sem lesz könnyebb, hiszen ahogy az Origo megírta, a cég jelentős befektetést hajt végre azért, hogy tovább csökkenthesse a házhozszállítási határidejét.