Így nyomta le a testvérpár a McDonald’s éttermeket

Jollibee Foods
Philippines' leading fast-food giant Jollibee Foods employees attend to customer orders at a Jollibee store in Manila on October 14, 2015. Jollibee Foods announced on October 13 it had acquired 40 percent of an upmarket US hamburger chain for 99 million USD. AFP PHOTO / Jay DIRECTO (Photo by JAY DIRECTO / AFP)
Vágólapra másolva!
1981-ben Tony Tan Caktiong és Ernesto Tanmantiong még csak álmodozott arról, hogy saját gyorsétterem-láncot hozzanak létre a Fülöp-szigeteken, amikor az amerikai McDonald's megérkezett a városba, és félő volt, hogy minden versenytársat legyűr.
Vágólapra másolva!

A testvérpár még 1975-ben kezdte el vállalkozását, Quezonban, Manila külvárosában, akkor még fagylaltozóként, ám a szigetcsoporton fellelhető néhány tucatnyi gyorsétterem nem jelentett akadályt az amerikai cég terjeszkedésének, amely már akkor több ezer étteremmel rendelkezett a világban.

Illusztráció Forrás: AFP/Jay Directo

„Amikor megtudtuk, hogy a McDonald's az országban meg fog jelenni, barátaink azt javasolták, hogy indítsunk el egy másik vállalkozást, és ne próbáljunk meg harcolni a globális óriással" – emlékezett vissza Tanmantiong, a Jollibee elnök-vezérigazgatója.

Azonban a megfutamodás helyett a két alapító új stratégiai tervet készített üzletük terjeszkedésé lehetőségeiről.

– nyilatkozta Tanmantiong a CNBC-nek.

Illusztráció Forrás: AFP/Jay Directo

Míg az amerikai versenytársnak több évtizedes tapasztalata és kiterjedt hálózata volt, addig a testvérpár cége olyasmivel rendelkezett, amivel a McDonald's nem, méghozzá a helyi, ázsiai ízekkel.

A filippínók inkább édesebb és fűszeresebb ízeket részesítenek előnyben,

és ezt nehéz lenne összeegyeztetni az amerikai ikonikus ízvilággal – tette hozzá az alapító.

Egyik ilyen alap menüjük a Chickenjoy, amely édes Jolly spagettit, sült csirkét, hot-dogot és fűszeres hamburgert is tartalmaz – és ez az összeállítás annyira bejött a vásárlók körében, hogy mára

a Jollibee Foods-nak közel 3.500 étterme van a Fülöp-szigeteken,

és mintegy ezer a világ más tájain, a cég mintegy 13 ezer alkalmazottat foglalkoztat.

Illusztráció Forrás: AFP/Jay Directo

Az étteremlánc most terjeszkedik Kínában és az Egyesült Államokban is – ahol ismét a McDonald's riválisaként jelennek meg. Az USA-ban egyébként 2013-ban nyitották meg első üzletüket, amit további 36 étterem követett, 2017-ben pedig megkezdték terjeszkedésüket Kanadában is.

Tanmantiong egészen meglepődött, mert szerinte ételeiket nemcsak a helyi ázsiai közösség tagjai vásárolják, de az amerikaiak is előszeretettel fogyasztják és ma már ők adják vevőik felét.

Tan Caktiong tervei közt szerepel, hogy a Jollibee Foods a világ öt legjobb gyorsétterme között szerepeljen, miután már 2014-ben Ázsia legnagyobb étteremláncává vált, megelőzve ezzel a Starbucks kávéházat, a Yum! márkát és a Domino pizzériákat.