Így kereshetünk sokat a Trónok harcával

2019.05.10. 19:01

Az online streaming szolgáltatók egyre több előfizetőt csábítanak el a hagyományos tévéktől. Ma még persze nem terjedtek el olyan széles körben, mint a kábeltelevízió, ám világszerte több mint 4 milliárd ember internetezik, ami hatalmas potenciált rejt ezen vállalkozások számára: óriási növekedés előtt áll tehát ez a szektor. Az Equilor Befektetési Zrt. rendezvényén Török Lajos vezető elemző és Varga Zoltán senior elemző azt ismertette, hogy befektetői szempontból milyen lehetőséget kínálnak az ágazat legnagyobb szereplőinek részvényei.

A piac általános vizsgálatakor abból kell kiindulni, hogy a legfontosabb termék jelenleg a videó streaming, de a zenei streaming is jelentős, illetve most van kifejlődőben a videójátékok streamingelése.
A legfontosabb piacnak az Egyesült Államok számít, de a szektor növekedése már nemzetközi. Nagy jelentőséggel bírnak a nagy lakosságszámmal rendelkező országok, például India.
A piac meglehetősen szegmentált, de az ismert streaming szolgáltatók mellett újabb szereplők is szeretnének kihasítani maguknak egy-egy szeletet a tortából. Elemzői vélemények szerint azonban hosszabb távon túl sok vállalkozást nem fog elbírni a piac, csak néhányan maradhatnak közülük életben, azaz konszolidáció várható.
A streamingnek ugyanakkor nem csak a már említett kábeltévé, illetve a mozizás a versenytársa, hanem az online videófelületek is. Erős konkurenciát jelent például a YouTube és a Twitch.

A HBO Go népszerű sorozata, a Trónok harcaForrás: HBO

De kik a szektor legjelentősebb szereplői?

Netflix: a piacvezető

A szektor piacvezetője az 1997-ben alapított Netflix, amely 2007-ben indította el a streaming szolgáltatását. A cég három évvel később agresszív terjeszkedési stratégiába kezdett, és ők költenek a legtöbbet a tartalomra. 2017-ben nyerték el az első Oscar-díjat, és ugyanebben az esztendőben felhasználóik száma átlépte a 100 milliót. A Netflix havi 13 dollárt kér az előfizetésért, de van náluk 16 és 9 dolláros előfizetői csomag is.

A nagy kérdés persze, hogy mennyit érhet a cég a jövőben? Az árazáshoz az Equilornál három forgatókönyvet vázolnak fel.

Az alapverzió szerint a társaság az előttünk álló első öt évben éves szinten 20 százalékos felhasználói növekedést fog elérni, a második öt esztendőben 10 százalékosat. A tartalom ára évi átlag 7 százalékkal emelkedik majd. Ennek alapján a Netflix tíz esztendő múlva 560 millió felhasználóval rendelkezne, és a részvények értéke 370 dollár körül lenne.

Forrás: AFP/Anadolu Agency/Aytac Unal

A második, az optimista forgatókönyv szerint az elkövetkező első öt esztendőben éves szinten 25, míg a következő öt évben 15 százalékos növekedés megy végbe a felhasználók számát illetően, és a tartalom ára átlagosan évi 9 százalékkal emelkedik majd. Ezzel a képlettel számolva egy évtized leforgása alatt 855 millióra nőne a felhasználók száma, illetve a papírok ára megközelíthetné a 638 dollárt.A harmadik, pesszimista szcenárió pedig az első öt évben évi 15, a második öt esztendőben mindössze 5 százalékos növekedéssel számol a felhasználók számában. A tartalom ára szintén évi 5 százalékkal emelkedik átlagosan az egy évtizedes időszakban. Ekkor tíz év múlva 357 millió felhasználója lenne a szolgáltatónak, a részvényérték pedig 194 dollár körül alakulna.

Forrás: Equilor Befektetési Zrt.

Ha hisz valaki abban, hogy a Netflix egyszer majd valóban kiválthatja a kábeltelevíziót, annak érdemes lehet még a jelenlegi árakon is vásárolnia a részvényből.Kockázatot jelent azonban, hogy a Nielsen felmérése szerint még mindig 72 százalék a külső tartalom aránya a Netflixnél. Azzal pedig, hogy a televíziós csatornák is terveznek saját szolgáltatást, a legnézettebb sorozatok kikerülnek a választékból. Illetve, ha meg is tartják ezeket a szériákat, azok jelentősen drágulnak: a Jóbarátokért például legutóbb háromszor annyit kellett fizetni, mint korábban. Ez pedig jelentős költségnövekedést idéz elő.

Disney: a sokoldalú versenytárs

A Disney erős franchise-jogokkal rendelkezik (például Marvel, Star Wars, Disney-klasszikusok). Különösen jó a filmválaszték, jelentős fejlesztések mennek végbe az élményparkoknál. Platformjai (Disney+, Hulu és ESPN+) révén a cég összességében erős kihívó a streaming szektorban.A Hulu jelenleg 25 millió előfizetővel rendelkezik, előfizetői díja havi 7 dollár, 3 milliárd dollárt költ a tartalomra. Legutóbb, az AT&T kivásárlásnál 14 milliárd dollárra értékelték a platformot.
Az indulás előtt álló Disney+ egyedi és nagyon különleges filmfelhozatallal hódít. A felhasználók száma már a kezdeti időszakban elérheti a 25 milliót, és 1 milliárd dollárt költhet tartalomra.

Forrás: Equilor Befektetési Zrt.

Az első öt évben éves szinten 30, majd a következő öt esztendőben 15 százalékkal emelkedhet az előfizetők száma. Így részvényenként 29 dollárral drágulhatnak a Disney-papírok, amiből eddig körülbelül 15 dollár épülhetett be az árba.Az ESPN+ pedig nem egészen egy év alatt már 2 millió előfizetőt szerzett magának, és öt dollárt számít fel a havi előfizetésért.
Amennyiben csomagban adják a Hulut, a Disney+-t és az ESPN+-t, akkor a kábeltévével versenyző és a többi versenytársat meghaladó szolgáltatást nyújthat a Disney.

Apple: a későn érkező

Az Apple szeretne hardvergyártóból szolgáltató céggé válni: zene, videó streaming és hírszolgáltatást is terveznek. Pontos részleteket ezzel kapcsolatban azonban még nem lehet tudni. Egymilliárd dollár körül terveznek költeni eredeti tartalomra, emellett rajtuk keresztül más szolgáltató is elérhető lesz, azt azonban még nem tudni, hogy mit szól ehhez a Netflix vagy a Disney.

Forrás: Equilor Befektetési Zrt.

 Egyelőre tehát még sok a kérdőjel és rövid távon nem valószínű, hogy rentábilis lesz a cégnél az új üzletág.

Amazon: a Prime Video, mint streaming szolgáltatás

Az Amazon Prime egy szolgáltatáscsomag része, ezért külön nehezen értékelhető. Amit tudunk, hogy 100 millió előfizetővel rendelkeznek és 5 milliárd dollárt költenek tartalomra. Az előfizetési díj havi 13 dollár, de ebben egyéb szolgáltatások is benne vannak.

Forrás: Equilor Befektetési Zrt.

Amennyiben az USA-n kívül is bevezetik a szolgáltatást, akkor az első öt évben 15, majd az azt követő további öt esztendőben 10 százalékkal növekedhet az előfizetők száma. Ebben az esetben az Amazon Prime Video egy részvényre eső értéke 20 dollár lehet.

AT&T: elég az HBO Go?

Az AT&T tulajdonában lévő kábeltévé-csatorna 2010-ben indított streaming-szolgáltatást. Az HBO Now havi 15 dolláros előfizetési díjjal működik, de nem szükséges hozzá kábeltévé előfizetés, az HBO Go pedig a kábeltévé előfizetéssel rendelkezők számára érhető el ingyenesen.

Forrás: Equilor Befektetési Zrt.

Az előfizetők száma összességében eléri a 142 milliót, és 2,5 milliárd dollárt költenek tartalomra. Az előfizetők száma az elkövetkező öt évben 10, az ezt követő öt esztendőben 5 százalékkal nőhet. Az HBO Now/Go egy részvényre jutó értéke ekkor 9,5 dollár lehet.

Roku: a titkos favorit?

A Roku egy olyan cég, amely nyerhet a streaming szolgáltatások térnyerésével. Jelenleg tv-stickeket fejleszt (ezekkel az eszközökkel TV-nket okostévéként tudjuk használni) és árul, illetve okostévék szoftverének fejlesztésével foglalkozik. Az árbevétel 75 százaléka származik a klasszikus szolgáltatásokból, negyede az előfizetésekből és a reklámbevételekből. Egyelőre elsősorban az Egyesült Államokban működik, de jelentős növekedési potenciált rejt számára a nemzetközi terjeszkedés.

Forrás: Equilor Befektetési Zrt.

Csütörtökön egyébként 28 százalékot emelkedtek a Roku részvényei, miután a társaság magasan a várakozások feletti negyedéves számokat publikált. A vállalat 207,662 millió dolláros árbevétele meghaladta a 189,867 millió dolláros elemzői konszenzust, és éves alapon több mint 50 százalékos növekedést mutat. Az aktív felhasználók száma 40 százalékkal, a felhasználók streaming felületen töltött összes ideje pedig 74 százalékkal nőtt 2018 első negyedévéhez képest. Bár az egy részvényre jutó eredmény 9 centes veszteség lett, ez lényegesen jobb a 24 centes veszteségről szóló előzetes becsléseknél.