Lecserélik az összes buszt a hazai tömegközlekedésben

PALKOVICS László
Volvo alvázas autóbuszok a végszereldében az Ikarus székesfehérvári gyárában 2019. május 17-én
Vágólapra másolva!
A nemzeti autóbusz-stratégia keretében, hat év alatt hatezer buszt cserélnek modern járművekre a közösségi közlekedésben – jelentette be Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, az Ikarus székesfehérvári gyárában tett látogatása után.
Vágólapra másolva!

A miniszter elmondta, hogy több mint nyolcezer autóbusz fut ma Magyarországon, ennek jelentős része, több mint hatezer a közösségi közlekedésben, városokban vagy városközi forgalomban.

A következő időszakban szeretnék ezeket az autóbuszokat modern járművekre cserélni.

Ezért a kormány intenzív egyeztetéseket folytat a magyar buszgyártókkal, és ezeken kiderült, hogy sem a gyártókapacitás, sem az autóbusz-technológia nem akadálya a hazai igények kielégítésének – tette hozzá.

Palkovics László innovációs és technológiai miniszter (elöl, b), mellette Széles Gábor, az Ikarus Vállalatcsoport elnöke (j2) és Horváth János, az Ikarus Járműtechnika Kft. ügyvezető igazgatója (j) gyárlátogatáson az Ikarus székesfehérvári üzemében Forrás: MTI/Máthé Zoltán

A miniszter a technológiaváltás nagyon fontos elemének nevezte, hogy

a 25 ezer főnél nagyobb lélekszámú városokban három év múlva már csak olyan buszokat helyeznének üzembe, amelyek elektromos meghajtásúak, környezetkímélők vagy bizonyos feltételek mellett gázhajtásúak, de semmiképpen sem dízelmotorral hajtottak.

Széles Gábor, az Ikarus vállalatcsoport elnöke kiemelte: az Ikarus nagyon jókor érezte meg, hogy komoly technológiaváltás várható a buszgyártásban, s előtérbe kerülnek az elektromos hajtásláncok, mert már most rendelkeznek ilyen autóbusszal. Megemlítette, hogy Kína egyik legnagyobb cégével közösen fejlesztett elektromos járművük egy feltöltéssel 250 kilométer megtételére képes, amely tudomásuk szerint egyedülálló a világon.

Volvo alvázas autóbuszok a végszereldében az Ikarus székesfehérvári gyárában Forrás: MTI/Máthé Zoltán

A cégvezető elmondta, hogy arról is tárgyalnak a miniszterrel, milyen irányba fejlesszék az elektromos buszukat, illetve tájékoztatja arról, mely fejlesztési feladatokat tudják bevállalni nem csak a saját maguk, hanem más hazai autóbuszgyártók számára is. Jelezte:

már most dolgoznak azon, hogy a 250 kilométeres, elektromos hatótávot legalább 800-ra növeljék.

Vargha Tamás, a térség országgyűlési képviselője örömének adott hangot, hogy sok év után újra komoly buszgyártás van Székesfehérváron. Hozzáfűzte, az Ikarus arra is kész, hogy a hat év alatt szükséges hatezer busz legyártásából aktívan kivegye a részét.