Repülő autóknak épül parkolóhely egy, a tengertől fenyegetett városban

Kiszámolták, milyen távolságon hatékony a repülő autó
Vágólapra másolva!
Az óceánok és tengerek, a globális felmelegedéssel összefüggésben emelkedő vízszintjének problémája már jó ideje ismert, számos tengerparti lakott területet fenyegető jelenség. A Quartz most arról ír, Miamiban egy ingatlanfejlesztés kapcsán, célirányosan készülnének a növekvő fenyegetésre úgy, hogy egy luxustoronyház tetején repülő autóknak alakítanának ki parkoló-, vagyis leszállóhelyeket.
Vágólapra másolva!

Miközben Miami városa is azon települések közé tartozik, amelynek előbb-utóbb szembe kell néznie az emelkedő vízszint problémájával, az egyik ingatlanfejlesztő egy, nem is olyan régen még a sci-fik világába tartozó ötlet megvalósításával készülne fel az ebből fakadó nehézségekre. Repülő autók fogadására tenné alkalmassá Miami belvárosának egyik új, kifejezetten exkluzív, a tehetős vásárlóknak épülő ingatlanberuházást, a Paramount Miami Worldcenter-t, pontosabban annak tetejét.

Úgy tűnik, az ötlet a beruházó tetszését is megnyerte, mert bejelentették, hogy átalakítják az épület tetején kialakított teraszt erre a célra.

2016-ban kezdték építeni azt a toronyházat Miamiban, melynek tetején most parkolót alakítanának ki repülő autóknak (a kép 2016-ban, a munkálatok elindulásakor készült) Forrás: AFP/2016 Getty Images/Alexander Tamargo

A beruházónál optimistán látják a repülő autók kérdését, és bíznak abban, hogy az abban érdekelt cégek valóban képesek valóra váltani azok elterjesztésére tett ígéreteiket.

  • Az Uber nemrégiben jelentette be, hogy már öt céggel is együttműködik a repülő autók fejlesztése ügyében. Céljuk, hogy 2020-ban már bemutathassák a szolgáltatást, 2023-ban pedig be is vezessék azt a piacra, kereskedelmi alapon.
  • Japán kormányzati forrásokat különített el a fejlesztések támogatására, egy holland techvállalat, a PAL-V pedig már előrendelésként eladott néhányat két repülő autó típusából, amelyek 400 ezer, illetve 600 ezer dollárba (kb. 115 és 190 millió) forintba kerülnek.
  • Dubaiban is tesztelik a technológiát, a Google társalapítója, Larry Page pedig Új-Zélandon fogott repülő taxik fejlesztésébe.

A toronyház mögött álló fejlesztők ezekre az ígéretekre alapozzák bizakodásukat, ahogy egyik képviselőjük fogalmazott a Miami Heraldnak, "egyik reggel hirtelen arra ébredünk, hogy valóság lett belőle".

Ugyanakkor nem mindenki optimista a kérdésben, a Bloomberg szakértői elemzése például továbbra is disztópiának tarja az elektromos meghajtású, környezetbarát repülő autók ügyét, azaz olyan idillikus jövőbeni állapotnak, amely valószínűleg soha nem fog bekövetkezni. Az elemzők elismerik, hogy a repülő személyszállító járművek fejlesztése valóban felmutatott már egy-két értékes innovációt, ám összességében inkább a "gazdagok játékhelikoptereinek" tartják azokat, mintsem olyan tömegközlekedési alternatívának, mint amit az Ubernél vízionálnak.

Képünk illusztráció Forrás: --

Ugyanakkor épp az Ubernél hívják fel arra a figyelmet, hogy

a repülő autókat még véletlenül sem szabad összehasonlítani a helikopterekkel.

Utóbbiak egészen más kiszolgáló infrastruktúrát igényelnek, és persze nem is elektromos meghajtásúak. A jövő repülő taxijaihoz ugyanakkor még számos jogszabályi feltételt meg kell még teremteni, és meg kell állapodni az épületek tulajdonosaival parkolási lehetőségekről, elektromos töltési pontok kialakításáról, de ha ezek teljesülnek, a légi személyközlekedés erős alternatívája lesz a közúti autózásnak.