Óriási autóipari egyesülés jöhet

2019.05.27. 11:56

Újabb nagy autóipari összeolvadás történhet, miután a Fiat-Chrysler felajánlotta a francia Renault-nak az egyesülés lehetőségét. A két gyártó így hatékonyabban tud a világ legnagyobb autópiacain megjelenni, és nagyobb eséllyel maradnak versenyben az innovációs fejlődésben is. A harmadik legnagyobb járműgyártó jöhet így létre, a hírre a részvények árfolyamai jelentősen emelkedtek.

Meglepő piaci ajánlatott tett a Fiat-Chrysler a Renault cégnek, amely azt szeretné elérni, hogy a két világhírű márka egyesüljön.

A Bloomberg számításai szerint, amennyiben sikerrel zárulnak az egyeztetések, a világ harmadik vezető járműgyártója jönne létre a Volkswagen és a Toyota után. 

Az első két helyen a Volkswagen és a Toyota áll, az egyesülésnek köszönhetően az új cégóriás évi 8,7 millió autóval megelőzheti a Hyundai-csoportot és a General Motorst is. 

A harmadik legnagyobb autógyártó jöhet létreForrás: Origo/Bloomberg/Wikipedia

A hírt a Fiat-Chrysler jelentette be hétfőn az után, hogy a The Wall Street Journal online kiadásában megjelent értesülés szerint vasárnap a két cég tárgyalásokat folytatott az egyesülésről.

A Fiat javaslata szerint 50-50 százalékos tulajdonhányaddal rendelkeznének a két cég részvényesei a közös vállalatban. A legnagyobb tulajdonrész továbbra is az Exor kezében maradna,  ez a vállalat kezeli az Agnelli-család vagyonát. 

Elemzők szerint észszerű az elgondolás, az iparági konszolidáció komoly költségmegtakarítással járna, más gyártók részéről is látni próbálkozásokat arra, hogy megosszák egymás között a fejlesztési költségeket.

Olasz-francia egyesülés jöhetForrás: AFP/Marco Bertorello

Tőzsdei reakciók

A hír bejelentésére mindkét vállalat részvényárfolyama megugrott.

A Renault-papírok 16,7 százalékkal emelkedtek, a Fiat részvényei pedig 19,5 százalékkal nyitottak magasabban a pénteki záróárfolyamhoz képest. Ez a valaha volt legnagyobb emelkedés mindkét márka történelmében egy napon belül.

Kilőtt az árfolyamForrás: Origo
A nyitás utáni árfolyam valamelyest konszolidálódott, de így is 10 százalék feletti az emelkedés (11 órai adat)Forrás: Google

Ez azt jelenti, a két vállalat piaci értéke is megugrott, így az összesített kapitalizációjuk összesen 37 milliárd dollár lenne, ebből a Fiat-Chrysleré csaknem 20 milliárd dollár.

Jövőkép

Mivel mindkét vállalat szeretne nagyobb piaci részesedést kihasítani a globális piacból, ezért közös céljuk az új elektromos technológiák felé nyitás, de a közösségi autózásban (car sharing) is jelentős lehetőségeket látnak.

Emellett céljuk a legnagyobb autópiacokon – azaz Európában, Kínában és az Egyesült Államokban – az eladások esésének mérséklése. 

Az egyesüléssel egy kalap alá kerülnének olyan prémium márkák, mint a Jeep, a Maserati, az Alfa Romeo vagy az Infiniti. 

Ráadásul a Fiat segítségével megnyílik az út a Renault számára az amerikai piacra.

Érdekesség, hogy tavaly mind a Fiat, mind a Renault tulajdonosi körében jelentős változások történtek: A Fiat korábbi tulajdonosa, Sergio Marchionne meghalt, míg Carlos Ghosnt letartóztatták pénzügyi visszaélések miatt.

Sergio MarchionneForrás: AFP/Piero Cruciatti

A Bloomberg emlékeztet arra is, hogy a történelem során több autóipari egyesülés is volt, és ezek közül jó pár végződött kudarccal. A Daimler és a Chrysler különvált, miután a kulturális különbségeket nem sikerült kiküszöbölni. A Volkswagen próbált egyesülni a Suzukival is, az ügy végül a bíróságon halt el.