Így fest, amikor amerikai óriáscégekből rakják ki a világtérképet

2019.05.30. 11:07

Széles körben ismert, hogy a világ vezető multinacionális vállalatainak, illetve legnagyobb technológiai cégeinek piaci értéke külön-külön is jóval nagyobb, mint amekkora gazdasági teljesítmény előállítására képes egy-egy kisebb ország a világ valamely szegényebb térségében. A Quartznál azonban most egy másik összehasonlítást végeztek el, amelyben a legnagyobb amerikai óriások piaci értékeit más országok teljes tőzsdei értékével vetették össze. Meghökkentő „gazdasági világtérképet” rajzoltak fel így.

Bár Kína látványosan erősödik, még mindig messze az Egyesült Államok a világ legerősebb gazdasága a bruttó nemzeti össztermék alapján: az USA évente 50 százalékkal nagyobb GDP-t állít elő, mint a második helyen álló vetélytársa. Az államok gazdasági teljesítményét azonban más módokon is össze lehet hasonlítani. Ha a tőzsdei kereskedésben forgó értéket vesszük alapul, akkor az USA ötször erősebb Kínánál.

Az USA aggregált tőzsdei értéke meghaladja a felfoghatatlan 30 ezer milliárd dollárt,

amelyen a világ legnagyobb, önmagukban is sok milliárd dollár értékű vállalatai osztoznak – elegendő csak utalni arra, hogy az Apple után idén a Microsoft is átlépte az 1000 milliárd dolláros piaci értéket.

Az amerikai piacokon persze forognak külföldi vállalatok papírjai is, ez a körülmény pedig szintén hozzájárul az ottani tőzsdei értékstabilitáshoz. Más országokban, illetve kevésbé fejlett piacokon, vagy azokon a helyeken, ahol a pénzügyi kultúrának kevésbé integráns része a vállalati papírokkal való széles körű kereskedés, az ország egyébként erős gazdasági fejlettsége ellenére is, a tőzsdeérték jóval alacsonyabb lehet az amerikainál.

Ezt a vonatkozást ragadták meg az elemzők – támaszkodva a World Federation of Exchanges nevű szervezet adataira –, hogy újszerű megvilágításba helyezzék a cégértékek és az országok gazdasági fejlettségének időről időre előkerülő összehasonlításait.

A Wall Street New YorkbanForrás: MTI/Koszticsák Szilárd

Az az eredmény született, hogy számos amerikai nagyvállalat piaci kapitalizációja eléri egész országok tőzsdeértékét. Például, a Google anyagholdingja, az Alphabet, annyit ér, mint a spanyolországi tőzsdén forgó vállalatok együttesen. Ezen az elven haladva pedig az jön ki, hogy a Disney Törökországgal, a Salesforce Kolumbiával, míg például az eBay az egyébként a GDP-je alapján Afrika legerősebb gazdaságának számító Nigériával állítható párba úgy, hogy több szomszédos – lényegesen szegényebb – országot is képes „lefedni”.

Ezt az igen sajátos összehasonlítást vizuálisan is ábrázolták.

IllusztrációForrás: AFP/Bryan R. Smith

Alább – több részletben – mutatjuk, hogy néz ki akkor a világ térképe, ha azon a legnagyobb amerikai vállalatok tőzsdeértékével fedjük le az azonos tőzsdei összértéket felvonultató országokat.

Például Európa országai így hozhatók fedésbe a nagy amerikai vállalatok tőzsdeértékével. Az Adobe elviszi Írország összesített kereskedését, az örök rivális Coca-Cola – Pepsi kettős pedig elég lenne a Csatorna mindkét oldalának tőzsdéire, míg a McDonald's a Disney-vel együtt már befogná a skandináv kereskedést is.

Forrás: Quartz.com

Ez pedig a Közel-Kelet és az Öböl menti térség „térképe”. A szórakoztatóipari óriás Disney itt egymaga elég lenne a török tőzsdei kereskedők számára, a két hagyományos olajóriás, a Chevron és az Exxon pedig a világ első számú olajhatalmát, Szaúd-Arábiát fedné le. Az Intelnek jutna az Arab-félsziget többi olajkistigrise.

Forrás: Quartz.com

Afrikában néhány nagyvállalat szerepel csak néhány országnál, aminek részbeni magyarázata az, hogy a kontinens nagy részén a tőzsdei működés viszonylag csekély jelentőségű a nagy országokéval összehasonlítva, illetve van olyan állam is a földrészen, ahol a nyugati értelemben vett kereskedés még nem, vagy csak néhány éve indult el (Angolában például csak 2016-ban). A FedEx azért így is képes lenne elvinni a hátán az egyiptomi tőzsdét, míg az egyébként szintén rivális Walmart és az Amazon együtt a legfejlettebbnek tartott afrikai ország, a Dél-afrikai Köztársaság tőzsdei kereskedésével képvisel nagyjából azonos értéket.

Forrás: Quartz

A távol-keleti és az ausztrál színtéren egészen változatos iparági profilból érkeztek a szereplők, többségük nálunk is jól ismert márka-, illetve cégnévvel. Figyelemre méltó például az, hogy a Starbucks önmagában annyit ér, mint amilyen értékről a bangladesi kereskedésben folyik az adás-vétel.

Forrás: Quartz.com

Végül pedig Dél-Amerika: itt a Google anyavállalata és a Facebook együtt Brazíliával kerül párba, a mostanában nehéz időket élő Boeing pedig még így is képes lenne lefedni a világ egyik leghosszabb országának, Chilének a tőzsdeértékét.

Forrás: Quartz.com