160 millió légi utas repülése múlhat ezen az elhatározáson

Új üzleti modell a Ryanairnél, fapados légitársaság, repülés
Passengers enter a Ryanair machine at the airport Blankensee in Luebeck, Germany, 17 September 2013. Photo: MARKUS SCHOLZ/dpa
Vágólapra másolva!
Az egységes európai égbolt koncepció bevezetését sürgette Eamonn Brennan, az Eurocontrol főigazgatója és Pieter Elbers, a KLM vezérigazgatója a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szöuli éves közgyűlésén.
Vágólapra másolva!

Pieter Elbers arra hívta fel a figyelmet, hogy a repülőtéri kapacitáshiánynál is nagyobb problémát okoz a légiforgalmi irányítás nem hatékony üzemelése. Példaként említette, hogy autóval Amszterdamból Spanyolországba utazva nincsenek határok, de repülőgépet használva vannak, mivel minden országnak saját légiforgalmi irányító szolgálata van.

Ez nemcsak késéseket, de a légi útvonalak töredezettségét is jelenti, ami több millió dollár felesleges plusz kerozinköltséget és környezetszennyezést jelent.

Elbers hozzátette, hogy kizárólag politikai okai vannak annak, hogy még mindig nem vezették be az unió kezdeményezését, amely csökkentené a légiforgalmi irányító szolgálatok számát. Az Eurocontrol főigazgatója szerint a szektor fenntarthatósága miatt is be kell vezetni a rendszert.

Illusztráció Forrás: AFP/Markus Scholz

Ezt alátámasztva Eamonn Brennan, az európai légi forgalom áramlásszervezéséért is felelős Eurocontrol főigazgatója azt mondta, minden állam meg akarja tartani a saját szolgálatát, és a nemzeti szuverenitásra hivatkozva blokkolja az egységes európai égbolt bevezetését,

de az európai légiforgalmi irányítás jövőjének kulcsa a mainál hatékonyabb rendszer.

Ha nem vezetik be, akkor 11 év múlva nem lesznek képesek kiszolgálni az európai légi forgalmat.

A nyári menetrendi időszakban jelentősen megemelkedik majd a késések száma, és éves szinten 160 millió utas nem repülhet majd, mert kapacitáshiány miatt nem indulhat el 1,5 millió járat.

2040-re pedig a mai hétszeresére nő a késő járatok száma.

Pieter Elbers az európai kapacitáshiánnyal kapcsolatban megjegyezte még, hogy légitársasága hajlandó a gyorsvasutak támogatására bizonyos járatok teljesítése helyett, mert ezzel jelentős terhet tudnának levenni a légitársaságok és a repülőterek válláról, de ehhez fel kell gyorsítani a vasúti beruházásokat.