Mit hoz a BMW-gyár a debrecenieknek?

BMW gyár München
Vágólapra másolva!
A hazai önkormányzatok, különösen a nagyobb városok számára meglehetősen fontos bevételi forrás a helyi iparűzési adó, amit a helyi vállalkozások fizetnek be a városkasszába. Egy-egy nagyberuházást követően ezek a bevételek jelentősen megugorhatnak, ahogy azt a kecskeméti Mercedes gyár megépülését követően tapasztalhattuk. A WEBEW Informatikai Kft. szerint 2020-tól a helyi iparűzési adóbevétel 1 milliárd forinttal is több lehet Debrecenben a beruházás hatására.
Vágólapra másolva!

A kecskeméti példa

A Daimler AG 2008-ban döntött arról, hogy Kecskemétre hozza a Mercedes új modelljeinek gyártását. A 800 millió eurós beruházás 2012-re készült el, és 2500 főnek adott munkát. A kapacitásbővítések következtében ma már csaknem négyezer munkavállalónak biztosít munkahelyet. A Mercedes-gyár fejlődésével párhuzamosan a hazai székhelyű beszállítók köre is bővült, ma 32 céggel dolgoznak.

Kecskeméten 2008-óta folyamatosan nő az iparűzésiadó-bevétel. 2011-ben, amikor még nem érvényesült a beruházás adóhatása, a város iparűzési adóbevétele a KSH adatai szerint 5 milliárd forint volt, az egy főre jutó adóbevétel pedig 46 ezer forintra rúgott.

2018-ban már 9 milliárd forintnál is több folyt be a városkasszába, míg az egy főre jutó bevétel majdnem 86 ezer forint volt.

Közel megduplázódott tehát a beruházás hatására az adóbevétel, ezzel Kecskemét két helyet is előrelépett a megyei jogú városok ranglistáján.

Az adóbevétel növekedés nagy része nyilvánvalóan a Mercedesnek és beszállítóinak köszönhető, igaz, Kecskeméten mintegy 16 ezer vállalkozás működik, köztük olyanok, mint például az Univer, a Phoenix Mecano, a Knorr-Bremse, a Zarges, vagy az ElringKlinger.

Munkagépek dolgoznak a Debrecen mellett épülő BMW-gyár építési területének előkészítésén 2019. május 21-én Forrás: MTI/KKM/Kkm/Kovács Márton

Mi várható Debrecenben?

A BMW Group európai gyárhálózatának legújabb egységeként a Debrecen külterületén felépülő, egymilliárd euró értékű új üzemben

akár évente 150 ezer darab jármű gyártására lesz kapacitás, és több mint 1000 új munkahely jön létre az ígéretek szerint.

A termelés 2023-ban startolhat. Dr. Papp László, Debrecen polgármestere a beruházást érintő területvásárlási és támogatási szerződés aláírásakor azt nyilatkozta, hogy „Debrecen új fejlődési pályára állt", „2030-ra Magyarország új üzleti, gazdasági központja lesz".

Persze Debrecen már évek óta dobogós a megyei jogú városok helyi iparűzésiadó-bevételi rangsorában, egészen más bázisról indul tehát, mint Kecskemét. 2011-ben közel 8,4 milliárd forint folyt be az önkormányzat kasszájába a helyi vállalkozásoktól, 2017-ben ez már 12,3 milliárd, tavaly 15,2 milliárd forint volt. Ami az egy főre jutó iparűzési adóbevételeket illeti, az a lakosságszám csekély mértékű változása miatt szinte teljesen lekövette az adóbevétel változását, így a 2010-es 41 ezer forinthoz képest 80 százalékkal, közel 75 ezer forintra emelkedett.

Becslések szerint 2020-tól a hipa-bevétel 1 milliárd forinttal is több lehet,

akkor indul ugyanis a termelés azokban a gyárakban, amelyek 2014 és 2017 között jelentettek be építkezést vagy fejlesztést a város másik végében lévő ipari parkban. Egy tavaly nyári közgyűlésen a polgármester képviselőknek azt mondta,

a BMW beruházásnak köszönhetően a gyár 70-80 százalékos készültségi állapotban üzemelve is évi 2 milliárd forint iparűzési adót fizet majd a városnak,

ami a nagyjából stagnáló lakosságszámot tekintve fejenként mintegy 10 ezer forintnyi pluszbevételt jelentene évente.