A fogyasztók miatt kerül bajba a japán gazdaság

Starbucks, kávé
KYOTO, JAPAN - JUNE 30: Customers sit inside Kyoto's new Starbucks branch on grand opening day on June 30, 2017 in Kyoto, Japan. On June 30, Starbucks Coffee Japan Ltd. opens the Kyoto Nineizaka Yasaka Tea House store, in a historic two-story Japanese house in the city of Kyoto. The store will be the first of Starbucks with traditional tea-house style tatami-matted rooms. (Photo by Christopher Jue/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A japán háztartások áprilisban a vártnál kevesebbet költöttek, ahogy a reálbérek csökkenést mutattak. Ennek következtében a szigetországban egyre inkább fokozódnak az aggodalmak azzal kapcsolatban, hogy a belső fogyasztás lehúzza a gazdasági aktivitást és növekedést.
Vágólapra másolva!

A pénteki adatok szerint a japán háztartások áprilisi kiadásai mindössze 1,3 százalékkal nőttek az egy évvel korábbi szinthez képest. Ezzel a fogyasztók már az ötödik egymást követő hónapban múlták alul a várakozásokat. Az elemzők most 2,6 százalékos növekedésre számítottak – írja a CNBC.

Ezzel párhuzamosan az is kiderült, hogy

az inflációval korrigált reálbérek 1,1 százalékkal csökkentek áprilisban (éves alapon), ami arra utal, hogy a lakosság vásárlóereje egyre zsugorodik.

A fenti két adat pedig csak még tovább fokozza a japán gazdasággal kapcsolatos aggodalmakat. A szigetországot ugyanis egyébként is negatívan érinti a Kínába irányuló export gyengélkedése, de így most különösen izgalmas lesz, hogy mit lép a japán kormány, amely az idei évre eredetileg forgalmi adó emelésre készült. A kormány korábbi bejelentése szerint októberben 8-ról 10 százalékra emelnék a forgalmi adót.

A csökkenő bérek gyengébb belső fogyasztást jelentenek Japánban Forrás: AFP/The Yomiuri Shimbun/Yoichi Hayashi

Az elemzők pedig most már trendről beszélnek a belső fogyasztás gyengélkedésében. A bérek ugyanis tartósan nem tudnak érdemben emelkedni, miközben a lakosság belső fogyasztása is folyamatosan vérszegény. Ehhez jönnek még a globális kereskedelmi konfliktusokból adódó kockázatok, melyek együtt a japán vállalati hangulatra is rányomják a bélyegüket.

Havi alapon a háztartások költései 1,4 százalékkal csökkentek áprilisban, miután márciusban 0,1 százalékos volt a növekedés. Az elemzők mindössze 0,3 százalékos gyengülést vetítettek előre áprilisra.

Mindez pedig a jegybank helyzetét is megnehezíti, mivel a hazai fogyasztás növekedésére volna szükség ahhoz, hogy az infláció megközelítse a 2 százalékos célt.

A gyenge fogyasztás azonban éppen azt eredményezi, hogy számos vállalat tartózkodik az áremelésektől, mivel attól félnek, hogy elveszíthetik a vásárlókat.

A következő nagy kérdésre hétfőn kaphatunk választ, amikor nyilvánosságra kerül a január-március közti felülvizsgált japán GDP-adat. Noha a belső fogyasztás és a tőkeberuházások gyengélkedése negatívan hatottak a gazdasági teljesítményre, azonban több közgazdász úgy számol, a vállalati kiadások alapján pozitív korrekcióra lehet számítani.