A japán Miraisens nevű startup, amelyet 2014-ben alapítottak, az ujjhegyeken keresztül érinthető rezgésmintákkal valós tárgyakat varázsolna az internet világából. A cég alapítója és technológiai igazgatója, Norio Nakamura, a technológia fejlesztője szerint
a technológia lényege, hogy becsapjuk az agyunkat.
Ahhoz hasonló eszközöket használnának, mint amelyek a ma is használt haptikus technológiák esetében, vagyis amelyeknél az erő, a rezgés vagy a mozgás révén az érintést érzékeljük. Ezek az eszközök azonban ma még drágák és nem működnek megfelelően.
A Miraisens megszüntetné ezeket a tökéletlenségeket, mivel könnyű és elég kicsi is ahhoz, hogy megfizethető áron beágyazzák azt egy játékvezérlőbe vagy akár a tévé távirányítójába. Haptikus technológiát alkalmazták már néhány okostelefonos modellen, ez a gomb megnyomásakor biztosítja a kattintás érzését. De mindez a 3D-s világban, tehát nem csak egy felületen egy sor érintési érzetet hozhat létre.
A technológia elég széles körben alkalmazható, a virtuális valóságtól, a bővített valóságtól és a videojátékoktól kezdve az okostelefonokig, amelyek lehetővé tehetik a felhasználók számára, hogy
érezzék például a webáruházakban értékesített ruháknak még az anyagát is.
A technológia azonban olyan területeken is változást hozhat, mint a biztonsági képzés az építőiparban. Vagy például egy gyárban, ahol a VR környezetben a gyári munkások képesek érzékelni, hogy az alkatrészek az összeszerelésük során a helyükre pattintódnak.
De ezen felül akár még társadalmi változtatásokat is hozhat, ha például virtuális kézfogásokra használnánk a technológiát, vagy egyes készségeket széles körnek is könnyebben átadhatnánk a segítségével.
A startup értékesítése három-négy év múlva akár több milliárd jenre is emelkedhet, euróba átszámítva több tízmillárdot fog érni az egyes iparágak várható kereslete miatt.
A cég a közeljövőben tervezi kiadni a 3D-s haptikus játékvezérlőjét, mely húszezer jenbe, azaz körülbelül ötvenezer forintba kerülhet majd. A további fejlesztések során a startup elektromos ingerrel kívánja helyettesíteni a rezgéseket. Ez a technológia még kisebb helyet igényel, mint a haptikus rendszer, így akár egy karórában is elfér.
A virtuális valóságban használt hagyományos haptikus eszközök közé tartoznak a robotkarok, az ultrahangsugárzók és a testfelszerelések, amelyek drága és nehezek, vagy nem is hordozhatóak. A startup 3D-s haptikus rendszerét, amely körülbelül 20x20x15 milliméteres, és a súlya mindössze 14 gramm, egy PlayStation játékvezérlőbe szerelnék be, így ez az alkatrész kevesebb, mint 1000 japán jenbe kerülne mindössze, azaz mintegy 2600 forintnyi összeggel lenne csak drágább a készülék.
A rendszernek azonban van néhány korlátja.
Olyan érzéseket elő lehet vele előállítani, mint a meleg vagy a hideg, de forrót, nagyon hideget vagy fájdalmat okozó ütést már nem.
A japánok költései a VR és AR (mesterséges intelligencia) termékekre és szolgáltatásokra 2019-ben várhatóan elérik a 1,76 milliárd dollárt, 2022-ben viszont már a 3,37 milliárd dollárt, legalábbis az informatikai szakterületre szakosodott IDC Japan jelentése szerint.
Forrás: Japantimes.co.jp