Miért olyan varázslatosak a japán üzletek?

2019.06.17. 07:01

Az üzlet nem csupán egy hely, ahol a vásárlók megtalálják azt, ami nekik kell, hanem egy hely, amit élvezhetnek, és ahol örömmel fedezhetik fel azokat a dolgokat, amiket szeretnek – olvasható Sayaka Murata író nem hétköznapi regényében, a Convenience Store Womanben, ahol a főszereplő maga a bolt.

Míg az amerikai üzletekben a készételek egyenlők a gyenge minőséggel, addig a japán kisboltok – mint például a 7-Eleven, a Family Mart és a Lawson – a helyi ízvilág megismerését helyezi előtérbe. Laura Studarus, a BBC újságírójának a beszámolója alapján,

ezek az üzletek segítenek abban, hogy a külföldiek jobban megismerjék a helyi ételek (mint a rizsgolyó, a hagyományos japán tészta, vagy az édes bab) és ízek sokszínűségét.

IllusztrációForrás: AFP/Behrouz Mehri

Karen Gardiner skót író korábban két évet töltött Tokióban, mielőtt az Egyesült Államokba költözött volna, elmondása alapján ritkán vásárol amerikai kisboltban, mivel sokkal komorabbnak tűnnek a japán üzletekhez képest, és olykor csalódást keltőek is.

Cory May streamer is hasonlóról számolt be, amikor 20 év után visszaköltözött a felkelő nap országából.

Ginny Tapley Takemori fordító a kötet promóciója alkalmával szembesült azzal, hogy az amerikai olvasók szerint a japán üzletekben főleg egészséges készételeket lehet vásárolni, ugyan ez szerinte nem feltétlenül igaz, ám az amerikai ételkínálatot látván érti, miért vélik így az olvasók.

IllusztrációForrás: AFP/Behrouz Mehri

Ráadásul a fogyasztók rendkívül nagy választékot találhatnak a japán üzletekben:

Tokió területén mintegy 1.400 Lawson üzlet van, és ezekben mintegy 3.500 különböző készétel vásárolható meg, és havonta átlagosan száz új terméket vezetnek be – állítja Ken Mochimaru, a Lawson kommunikációs vezetője.

Ugyanakkor vannak állandó ízek is: ilyenek például a Kit-Kat variánsai, az édességgel bevont Pocky rudak, a vörös bab pasztával töltött palacsinta, vagy a ragadós rizsből készült Mochi.

IllusztrációForrás: AFP/Charly Triballeau

Az üzletek tiszták, a boltban dolgozók pedig rendkívül figyelmesek és kedvesek" – tette hozzá Takemori.

Az élelmiszereken túlmenően, a japán üzletek a mindennapi élet elengedhetetlen részévé váltak, mivel a tengerentúli társaikkal ellentétben számos további szolgáltatást is kínálnak. Gardiner elmondta, hogy koncertjegyeket is a helyi üzletekben vásárolt, és sokszor csak azért ugrott be, hogy használja az ingyenes wifit.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK