Miért olyan varázslatosak a japán üzletek?

lifestyle Horizontal
In this picture taken on September 4, 2017, a woman servers herself some hot food at a convenience store in the Roppongi district in Tokyo. - Heated toilets that spray users clean, train seats that revolve so passengers can admire the scenery and a convenience store on every corner: welcome to Japan, where hospitality and customer service form part of the country's DNA. (Photo by Behrouz MEHRI / AFP) / TO GO WITH Japan-social-Lifestyle, FOCUS by Anne BEADE
Vágólapra másolva!
Az üzlet nem csupán egy hely, ahol a vásárlók megtalálják azt, ami nekik kell, hanem egy hely, amit élvezhetnek, és ahol örömmel fedezhetik fel azokat a dolgokat, amiket szeretnek – olvasható Sayaka Murata író nem hétköznapi regényében, a Convenience Store Womanben, ahol a főszereplő maga a bolt.
Vágólapra másolva!

Míg az amerikai üzletekben a készételek egyenlők a gyenge minőséggel, addig a japán kisboltok – mint például a 7-Eleven, a Family Mart és a Lawson – a helyi ízvilág megismerését helyezi előtérbe. Laura Studarus, a BBC újságírójának a beszámolója alapján,

ezek az üzletek segítenek abban, hogy a külföldiek jobban megismerjék a helyi ételek

(mint a rizsgolyó, a hagyományos japán tészta, vagy az édes bab) és ízek sokszínűségét.

Illusztráció Forrás: AFP/Behrouz Mehri

Karen Gardiner skót író korábban két évet töltött Tokióban, mielőtt az Egyesült Államokba költözött volna, elmondása alapján ritkán vásárol amerikai kisboltban, mivel sokkal komorabbnak tűnnek a japán üzletekhez képest, és olykor csalódást keltőek is.

Cory May streamer is hasonlóról számolt be, amikor 20 év után visszaköltözött a felkelő nap országából.

Ginny Tapley Takemori fordító a kötet promóciója alkalmával szembesült azzal, hogy az amerikai olvasók szerint a japán üzletekben főleg egészséges készételeket lehet vásárolni, ugyan ez szerinte nem feltétlenül igaz, ám az amerikai ételkínálatot látván érti, miért vélik így az olvasók.

Illusztráció Forrás: AFP/Behrouz Mehri

Ráadásul a fogyasztók rendkívül nagy választékot találhatnak a japán üzletekben:

Tokió területén mintegy 1.400 Lawson üzlet van, és ezekben mintegy 3.500 különböző készétel vásárolható meg,

és havonta átlagosan száz új terméket vezetnek be – állítja Ken Mochimaru, a Lawson kommunikációs vezetője.

Ugyanakkor vannak állandó ízek is: ilyenek például a Kit-Kat variánsai, az édességgel bevont Pocky rudak, a vörös bab pasztával töltött palacsinta, vagy a ragadós rizsből készült Mochi.

Illusztráció Forrás: AFP/Charly Triballeau

– tette hozzá Takemori.

Az élelmiszereken túlmenően,

a japán üzletek a mindennapi élet elengedhetetlen részévé váltak,

mivel a tengerentúli társaikkal ellentétben számos további szolgáltatást is kínálnak. Gardiner elmondta, hogy koncertjegyeket is a helyi üzletekben vásárolt, és sokszor csak azért ugrott be, hogy használja az ingyenes wifit.