Kiderült minden a budapesti taxispiacról

2019.06.19. 10:03

Tavaly is nagyon jövedelmező évet zártak a budapesti taxitársaságok, miközben a piac koncentrálódik, és újabb szereplők próbálnak azon szerencsét. Ugyanakkor a verseny a fix tarifák bevezetése óta igencsak korlátozott. Minden társaságnak van applikációja, nagy újdonsággal előjönni nehéz, bár vannak próbálkozások.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) jelenleg tíz minősített taxitársaságot tart nyilván, amelyek összesített értékesítésből származó árbevétele több mint 4,8 milliárd forint volt 2018-ban (volt olyan kisebb társaság, amely még nem adott le beszámolót, míg két társaság összeolvadt).

Ebből 567 millió forint adózás utáni eredményt tudtak elérni, amely közel 12 százalékos profitrátát jelent. Ebben a tekintetben a szórás ugyanakkor óriási, veszteséges vállalkozás azonban nincs a piacon - írja a Napi.hu összeállításában, melyet a társaságok beszámolói alapján készített.

Fontos tudni, hogy a taxitársaságok "csak" fuvarszervezők, vagyis a 4,8 milliárd forintos bevétel zömét a taxisoktól kapják, ez töredéke annak az összegnek, amelyet az utasok egy év alatt utazásra elköltenek. 2017-ben a taxitársaságok bevétele kevesebb mint 4 milliárd forintot tett ki (pontos számot a Budapest Taxi és az MB Elite összeolvadása miatt nem tudni). 

A piac legnagyobb szereplője a Főtaxi Zrt., amelynek tavaly 2,43 milliárd forintos értékesítésből származó bevétele volt. 

Ez a teljes piacnak mintegy fele, azonban a cég érdekeltségébe tartozik több más minősített taxitársaság is. Ennek az összegnek több mint 90 százaléka, 2,22 milliárd forint származik a fuvarszervezésből (leegyszerűsítve a taxisok befizetéseiből).

IllusztrációForrás: Shuttertock / Készítette: Ivakoleva

A cég bevétele 11,1 százalékkal haladta meg a 2017-es értéket, azonban a kiadásaik ennél nagyobb mértékben emelkedtek, ami miatt adózott eredménye 338,5 millió forint lett, 11,8 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. A cég tulajdonosai tavaly úgy döntöttek, hogy 995,6 millió forint osztalékot vesznek ki a cégből, így a saját tőke 2 milliárd forintról 1,35 milliárdra apadt.

A Budapest Taxinak 2018-ban 367,3 millió forint lett a bevétele. Ebből csak a Budapest Taxi tagdíjárbevétele májustól 180 millió forinttal járult hozzá a növekedéshez.

A 6X6 Taxi Kft. tavaly év elején vásárolta meg a TaxiPlus World Kft.-t. Mindkét vállalkozás telephelye a dél-budai Kondorosi út. A vállalat adózott eredménye 20,1 millió forint volt tavaly, közel tízszerese a 2017-es összegnek.

A Taxi Plus szintén nem panaszkodhat: tavaly 288,7 milliós értékesítésből származó bevétel mellett 31,7 milliós adózott eredménnyel zártak. A két cég együttes bevétele - az egyéb bevételeket is számolva - megközelítette az egymilliárd forintot. 

A Tele 5 Taxi Hungary Kft. a budapesti piac egyik legkisebb szereplője, tavaly 45,7 milliós értékesítésből származó bevételt ért el, amelyből 5,9 milliós profitot tudtak termelni. Ez jelentős javulás 2017-hez képest, amikor a 37 milliós (plusz 500 ezer forint egyéb bevétel) 356 ezer forintra apadt. 

A Taxi 4 Kft. tavaly 295,7 milliós értékesítési bevétellel zárta az évet. Ez 6 százalékkal haladja meg a 2017-es értéket, míg az adózás utáni bevétele közel a négyszeresére 21,7 millióra emelkedett.

A budapesti piacnak nagy szereplője még a City Taxi Fuvarszervező Szövetkezet, amelynek fő tevékenységéből - a fuvarszervezésből - 562,7 millió forint bevétele származott. Ez 5 százalékos növekedés 2017-hez viszonyítva. Ezenkívül még 52 millió forint egyéb bevételt számoltak el. Mivel a költségeik ennél nagyobb mértékben emelkedtek, a cég adózott eredménye szinte forintra megegyezett a 2017-essel, és 10,8 millió forint lett. 

Nagyot megy a budapesti piacon az Uber-utódnak is nevezett Taxify Hungary Kft. - amely nemrég jelentette be, hogy Bolt néven folytatja tevékenységét.

Jól kezdett a TaxifyForrás: Taxify

A 2018-as volt a cég második teljes éve, és a 2017-es 161,7 milliós bevétel után tavaly 462,7 milliót tudtak összeszedni. A növekedésnél is figyelemreméltóbb, hogy az adózott eredménye 163,4 millió forint lett. A cég beszámolójából kiderül, hogy a kiadásaik között az egyik legnagyobb tétel (105 millió forint) a hirdetések finanszírozása volt. Személyi jellegű ráfordításaik elenyészőek a teljes bevételhez képest.

A budapesti taxispiac legújabb szereplője a Taxim nevű szolgáltatás, amelyhez egyelőre nincsenek elérhető beszámolók. Magát a céget májusban jegyezték be, de a szolgáltatás csak az év vége felé indult el egy elég érdekes üzleti modellel. Ennek lényege, hogy a cég minden útra garantál egy viteldíjat. Ha ennél magasabb lesz a fuvardíj, akkor a különbözetet a cég visszautalja. Így eleget is tesznek a szabályozásnak, de akár alá is mehetnek a többi cég árának - hangzott el korábban a cég részéről.