Vízre bocsátották a világ első intelligens olajtankerét - galéria

2019.06.25. 21:56

Szolgálatba állt a világ első okos olajtankere, a kínai gyártmányú New Journey. A hatalmas, Very Large Crude Carrier (VLCC) kategóriájú hajó, úgynevezett szupertanker, nemcsak a kőolajszállítmány kezelésével kapcsolatos fedélzeti feladatokat, hanem az irányítást is képes automata üzemmódban végezni.

A hajó mintegy 2,257 millió hordónyi nyersolaj szállítására alkalmas, kivitelezője pedig a komoly kínai hajóépítő vállalat, a Dalian Shipbuilding Industry volt. A jármű egy kínai hajóüzemeltető társaság tulajdonába kerül, így ilyen zászló alatt hajózva látja majd el feladatát - írja az Oilprice.

Robotpilóta, intelligens szállítmánymenedzsment, valós idejű hatékony energiamenedzsment, sőt, automatizált hajó-szárazföld kommunikáció: ezekre mind képes a New Journey, amely az első olajtanker a világon, amely integráltan jelenít meg a közúti közlekedésben vagy épp a repülésben már használt "okos" technológiákat.

Kattintson a képre, látványos képeken mutatjuk meg a világ első "okos" olajtankerét!

A kínai építésű VLCC a világ első okos olajtankereForrás: AFP/Imaginechina/Lv Wenzheng

A hajó Kínába szállítja majd olajrakományát. Az ország ugyanis a világ legnagyobb olajimportálója, 2018-ban a globális olajpiac kereskedelmi értékének több mint 20 százaléka volt Kínához köthető. Fő beszállítói: Oroszország, Szaúd-Arábia, Angola, Irak és Omán.

A következő években az olajimport növekedése várható. Idén áprilisban a nyersolaj kínai finomítása is rekordokat döntött, átlagosan napi 12,7 millió hordóval, az oszág pedig idén további 800 ezer hordóval bővíti a kapacitást, 2020-ban pedig a tervek szerint újabb 1 millió hordóval.

Ilyen óriási napi mennyiségnél, nagyon sokat számít az, hogy milyen olcsón juthat hozzá Kína a nyersolajhoz, és ahhoz milyen szállítási költség társul. Az okostanker ez utóbbin tud jelentős megtakarítást elérni úgy, hogy az üzemeltetés hatékonyságát bonyolult algoritmusok segítik, elősegítve a költségek csökkentését.

A 300 méter hosszú, legmagasabb pontján 55 méter magas tanker bekerülési költsége nem ismert.

KAPCSOLÓDÓ CIKK: