Kiderült, mire költik a fiatalok a megtakarított pénzüket

2019.06.27. 12:09

A magas fizetés és a rugalmas munkaidő a legfontosabb kritérium a magyar fiatalok számára munkahelyválasztáskor – derült ki a Provident Pénzügyi Zrt. anyavállalata, az International Personal Finance (IPF) megbízásából készített kutatásból. Ha hitelfelvételre kerül sor, akkor a futamidő hosszát és a törlesztőrészlet mértékét veszik elsőként figyelembe, derül ki a kutatás összefoglalójából.

Magyarországon a fiatalok több mint fele fordítja szívesen utazásra a spórolt pénzét (57 százalék), ezen kívül ruhákra (52 százalék) vagy pedig autóvásárlásra tesznek félre (50 százalék).

Tizennégy százalékuk szerint lakáscélokra a leghasznosabb megtakarításokat képezni.

Ami a munkaügyeket illeti, a fiatal magyar generáció legfőbb állás- vagy pályaválasztási kritériuma a magas fizetés (59 százalék) és a rugalmas munkaidő (57 százalék). A megadott lehetőségek közül a külföldi munkalehetőséget kínáló cégeket a válaszadók csupán 9 százaléka keresi.

Sokan költik utazásra pénzüket (illusztráció)Forrás: Getty Images/Milan_Jovic/Milan_Jovic

A magyar válaszadók többsége (70 százalék) gondolkodik saját vállalkozás indításáról: 28 százalékuk mindenképpen szeretne ebbe belevágni, további 42 százalék pedig lehetségesnek tartja ezt az alternatívát. A megkérdezettek közel ötöde (18 százalék) szerint a korosztályukra inkább jellemző ez a vállalkozói kedv, mint a korábbi generációkra.

A fiatalok több mint fele (61 százalék) úgy véli, hogy pénzügyi korlátaik akadályozzák őket abban, hogy saját céget alapítsanak.

A hazai megkérdezettek több mint fele (57 százalék) bizakodó a jövőbeli pénzügyi körülményeit illetően.

Egyéves időtávot nézve 22 százalékuk sokkal stabilabb, 34 százalékuk valamivel stabilabb személyes pénzügyi helyzetre számít.

Szüleikhez viszonyítva a fiatalok közel egyharmada (32 százalék) ugyanolyannak, 20 százalékuk kicsivel jobbnak ítéli meg jelenlegi saját pénzügyi helyzetét. Majdnem minden nyolcadik megkérdezett (13 százalék) még ennél is pozitívabb, ők sokkal jobbnak ítélik anyagi körülményeiket a szüleikénél.

IllusztrációForrás: Idemia

A kutatásban Magyarországon részt vevők több mint háromnegyede (76 százalék) már rendelkezik bankszámlával, több mint ötöde (21 százalék) pedig hitelkártyával is. A jövőbeni terveiket illetően 85 százalékuk sem személyi kölcsönt, 88 százalékuk pedig diákhitelt sem tervez igényelni az elkövetkező egy évben. Ha mégis olyan helyzetbe kerülnének, hogy hitelhez folyamodnak, akkor a fiatalok először mérlegelnék a futamidő hosszát (48 százalék), hogy összesen mekkora kamat terhelné hitelüket (45 százalék), és azt, hogy havonta mekkora törlesztőrészletet kellene fizetniük (40 százalék). Személyi kölcsön igénylésekor a megkérdezett fiatalok több mint fele (54 százalék) személyesen intézné el a teendőket a szolgáltató irodájában vagy fiókjában, illetve a havi törlesztőrészletet szintén inkább személyesen, a hitelintézetnél rendeznék (50 százalék). A digitális csatornákon keresztüli hiteligénylést (weboldal, applikációk) összesen 20 százalékuk választaná.

A megkérdezettek több mint fele (51 százalék) úgy véli, magabiztosan menedzseli pénzügyeit. Ebből 11 százalék állította, hogy kiemelkedően magabiztos. Csupán 4 százalék nyilatkozott úgy, hogy egyáltalán nem érzi magabiztosnak magát, amikor az anyagiakat kell menedzselnie.

IllusztrációForrás: Getty Images/PeopleImages.com - #1372682/Nicolas Hansen
Az Ipsos MORI által végzett kutatás az IPF hét tagországában (Csehország, Magyarország, Mexikó, Lengyelország, Románia, Litvánia és Spanyolország) vizsgálta, hogy a 18-25 év közötti résztvevők mire költik pénzüket, hogyan ítélik meg anyagi helyzetüket, mi a véleményük a vállalkozásokról és milyen szempontokat tartanak elsődlegesen szem előtt munkahelyválasztáskor illetve hitelfelvételkor. Magyarországon 500 fő vett részt a felmérésben. Az Ipsos MORI 500-500 18-25 éves felnőttel készített interjút ezekben az országokban, saját online paneljei segítségével. Az online interjúk március 29. és április 15. között zajlottak. A reprezentatív mintát képző felnőttek között a kutatást a nemek, az életkor, a régió és a munka / oktatási státusz alapján meghatározott kvóta-ellenőrzésekkel végezték, a felmérés adatai súlyozottak a közönség ismert profiljára nem, életkor, régió és munka / oktatás státusz alapján. Az Ipsos MORI csak a terepmunkákért és az adatgyűjtésért felelős, nem felel a felmérés eredményeinek elemzéséért, jelentéséért vagy értelmezéséért.

A felmérésben részt vevő magyar fiatalok 42 százaléka részesült már valamilyen pénzügyi oktatásban. Akik már találkoztak gazdasági képzéssel, azok pozitívan nyilatkoztak róla: összesen 72 százalékuk ítélte hasznosnak a megszerzett tudást.

IllusztrációForrás: Getty Images/Petar Chernaev/Petar Chernaev

Akiknek nincs ilyen irányú képzettségük, azok fele (50 százalék) örült volna annak, ha személyes vagy háztartás-gazdálkodása kapcsán kap valamilyen tájékoztatást, amely felkészíti őt a gyakorlati helyzetekre.

A kutatási eredményekből egyértelműen látszik, hogy a fiatalok értékelik, ha pénzügyi és gazdasági témában felvilágosítást kapnak.

A jövőben is folytatjuk a lakosság edukációját és tájékoztatását, hogy a háztartások költségvetésének menedzselésekor, cégalapításkor vagy hitelfelvételkor mindenki rendelkezzen a szükséges tudással” – mondta el Szirmák Botond, a Provident Pénzügyi Zrt. vezérigazgatója, az International Personal Finance európai otthonszolgáltatási üzletágának vezetője a kutatási elemzés vonatkozó adataival összefüggésben.