MNB: Nem csak a hitelintézeti ügyfelek érintettek az adategyeztetésben

2019.06.26. 11:45

Az Országgyűlés elfogadta a törvénymódosítást, ami 2019. október 31-ig ad haladékot a Pmt. hatálya alá tartozó intézményeknek a teljeskörű ügyfélazonosítás elvégzésére. E határidő után a szolgáltatók nem teljesíthetik az érintett fogyasztók vagy vállalati ügyfelek megbízásait. Nem kezdeményezhetők tranzakciók egészen addig, amíg a hiányzó adatokat nem pótolják - hívja fel a figyelmet közleményében az egyeztetés fontosságára a Magyar Nemzeti Bank (MNB).

2017 júniusa óta hatályos a pénzmosás és terrorizmus-finanszírozás elleni törvény (Pmt.) rendelkezése, miszerint a törvény hatálya alá eső intézményeknek legkésőbb az eredeti határidő idő szerint június 26-i teljeskörű ügyfél-átvilágítással kell rendelkezniük ügyfeleikről.

A törvény módosításával a határidő 2019. október31-re változott.

A törvénymódosítás tájékoztatási kötelezettséget is előír a szolgáltatók számára.

Azokat az ügyfeleket, akiknél a módosítás hatálybalépéséig nem végezték el az azonosítást, három munkanapon belül írásban, vagy a szerződésben meghatározott módon tájékoztatnia kell erről az intézménynek.

IllusztrációForrás: PhotoAlto/Gabriel Sanchez

Az egyeztetési kötelezettség nem minden lakossági ügyfél esetében áll fenn. Azok a számlatulajdonosok lehetnek érintettek, akik 2017 júniusa előtt létesítettek ügyfélkapcsolatot és akikről a szolgáltatójuk nem szerezte be a hiányzó adatokat (például okmánymásolatuk nem áll rendelkezésre). A jogi személyeknek (vállalatok, egyéb szervezetek) mindenképpen szükséges az azonosítást elvégezniük, mert esetükben új adatokat kell rögzíteni.A tényleges tulajdonosokkal kapcsolatban további adatokat kell megadniuk, illetve nyilatkozniuk azok kiemelt közszereplői státuszáról.

Bár az utóbbi hetekben leginkább a hitelintézetek számlavezetési tevékenysége kapcsán esett szó az azonosítási kötelezettségről, nem csak a bankok érintettek. A Pmt. hatálya alá tartoznak még például a Magyarországon székhellyel, fiókteleppel vagy telephellyel rendelkező önkéntes egészség- és nyudíjpénztárak, befektetési szolgáltatók, valamint biztosítók is, utóbbiak életbiztosítási tevékenységük tekintetében.

Az azonosításhoz szükséges adatok számos módon megadhatók. A személyes ügyintézésen túl postai vagy e-mailes megküldés, esetleg netbanki, vagy élő videós azonosítás is lehetséges.

Arról, hogy egyes szolgáltatók milyen lehetőségeket fogadnak el, vagy részesítenek előnyben, a szolgáltatók honlapjain, telefonos ügyfélszolgálatain érdemes tájékozódni.

A határidő módosítása ugyan lehetőséget nyújt arra, hogy az ügyfelek elkerüljék a hosszas várakozást, azonban érdemes az ügyintézést nem az őszi utolsó pillanatra hagyni - ajánlja az MNB.