Nagyra nőhet az ehető bogarak piaca

ehető rovarok
breeding of Cockroaches (Blaptica dubia) for food
Vágólapra másolva!
Ahogy egyre népszerűbbek a hagyományos húsokat helyettesítő termékek, a Barclays elemzői a növényektől a bogarak felé fordultak. A bank szakértői szerint ugyanis 2030-ra az ehető bogarak piacának mérete, hatalmas növekedéssel, elérheti a 8 milliárd dollárt is.
Vágólapra másolva!

A proteinforrásként használt rovarok piaca 2030-ra elérheti a 8 milliárd dolláros szintet, noha idén még csupán kevesebb mint 1 milliárdos a globális piac mérete – mondják a Meiculous Research adatai alapján a Barclays elemzői. A bank szakértői szerint az ehető bogarak egyre népszerűbbek lesznek, ahogy a világ népessége egyre nő.

A trendre pedig olyan élelmiszercégek is lecsaphatnak, mint a Nestlé vagy a PepsiCo. Sőt, akár az sem kizárt, hogy a McDonald's-ban is megjelennek az ehető rovarok

– teszik hozzá.

Manapság 130 országban nagyjából 2 milliárd ember körében elterjedt a rovarok fogyasztása. Emellett már az Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Világszervezet is jelezte, a bogarak fehérjeforrásként való fogyasztása sokkal fenntarthatóbb, mint a hagyományos húsevés. Olyannyira, hogy a nemzetközi szervezet már 2003 óta kifejezetten támogatja a rovarevést.

Egyelőre még várni kell az ehető rovarok nyugati áttörésére Forrás: AFP/BSIP/Alice S.

A Barclays azonban jelezte, a rovarfogyasztás trendje egy súlyos ellenállásba ütközik. Bár a legfiatalabb, úgynevezett Z generáció jelenleg a leginkább környezettudatos nemzedék,

az ő esetükben is felmerül a probléma, hogy a világ számos helyén kulturálisan erősen idegenkednének a rovarevéstől.

Ezzel együtt már nyugati cégek is elkezdtek piacra dobni ehető rovarokból készült termékeket. Közéjük tartozik például az amerikai SixFood, a finn Entis, a brit Sainsbury, a kanadai Loblaw vagy az Amazon tulajdonában lévő Whole Foods. Ezzel párhuzamosan vannak már olyan éttermek, amelyek kínálnak ehető rovarokat. A jelenség nagyjából ahhoz hasonlítható, mint amikor a nyugati étkezési kultúrába elkezdett beépülni a szusi.

Ha pedig az éttermek és a szupermarketek elkezdik normalizálni a rovarfogyasztást, akkor a következő lépés már a saját gyártású termékek előállítása lehet.

Ez pedig megnyithatja az utat a nagyobb vállalatok előtt is – mondják a Barclays elemzői. A Nestlé például már jelezte, a kutatás-fejlesztési részlegnél folyamatosan foglalkoznak az ehető rovarok kérdésével, és idén már piacra is dobtak egy olyan kutyaeledelt, amely tücsköt tartalmaz.